Veliki progutali male željezničke tvrtke

Autor: Biserka Ranogajec , 29. kolovoz 2011. u 22:00

U Hrvatskoj će od 2012. godine biti moguća liberalizacija petine ukupnoga željezničkog prometa

Kratko je trajalo doba malih željezničkih tvrtki koje su nudile usluge transporta od liberalizacije europskoga željezničkog prometa 2007. godine. Štoviše, upravo te male tvrtke sada su odskočne daske za širenje bivših državnih monopolista.

Na redu i Hrvatska
Drugim riječima, liberalizacija željeznica završila je prije nego što je počela, prenosi njemački Deutsche Welle, koji analizira sudbinu tvrtke TX Logistik. Zaključuju da upravo uspon i brzi pad ideje slobodnog tržišta na željezničkim tračnicama najbolje oslikava sudbinu tvrtke koju je prije dvanaest godina osnovalo pet njemačkih menadžera specijaliziranih za logistiku. Oni su i prije odluke Bruxellesa uočili poslovnu priliku u konkurenciji s državnim Deutsche Bahnom. Zapravo, i danas govore kako im nije cilj otimati tržište Deutsche Bahna, nego odvesti robu s cesta na željezničke tračnice, ali to sada čine drugi vlasnici, Trenitalia, talijanski željeznički transportni monopolist. Primjer je poučan i za nas jer djelomična liberalizacija u državnim Hrvatskim željeznicama, 20-ak posto, bit će moguća već dogodine. Liberalizacija željezničkih usluga jedan je od uvjeta pristupanja Hrvatske Europskoj uniji, a kad uđemo u Uniju, svatko – bilo iz zemlje ili svijeta – tko će imati registriranu tvrtku i sve potrebne dozvole te naći komercijalni interes moći će voziti našim prugama.

Nema bojazni, tvrde poznavatelji, da bi neki od europskih monopolista mogao preuzeti većinu ili sav prijevoz tereta, ali HŽ će sigurno iznajmljivati trase. Vjerojatno će neki nailaziti interes voziti na određenim prugama, a moguće je da se i ovdje ponovi primjer tvrtke koju analizira spomenuti njemački izvor. Poslovni koncept TX Logistika načelno se pokazao uspješnim jer i danas zapošljava tristotinjak radnika te raspolaže flotom od četrdesetak modernih lokomotiva. Primjerice, svakog je tjedna 360 kompozicija tvrtke TX Logistika bilo u pogonu, a u kriznoj 2010. ostvaren je čak i promet od 150 milijuna eura. Doduše, oduzeli su djelić poslova DB-u i udio im je oko 3% robnoga željezničkog transporta. Međutim, TX Logistik već odavno nije u vlasništvu poduzetnika koji su ga osnovali, nego monopolista iz Italije. Maria Leenen, direktorica savjetničke tvrtke SCI Verkehr, za list Handelsblatt priznaje: “Dani kada je bilo dovoljno kupiti lokomotivu i početi zarađivati novac prevozeći robu od točke A do točke B su završeni. To je postalo previše riskantno.”

Zahtjevno tržište
Unatoč načelnoj liberalizaciji pokazalo se kako se u tom poslu teško održati na tržištu kojem treba ponuditi kvalitetnu uslugu i povoljnu cijenu. Investicije su u pravilu goleme i liberalizacija je jedino pomogla državnim monopolistima da se počnu probijati na ostala europska tržišta. Čini se da “mali” nemaju što tražiti u željezničkom transportu jer konkurenti Deutsche Bahnu uz Talijane su i francuski monopolisti te švicarske državne željeznice.

Širenje

Kupuje i Deutsche Bahn
DB Schenker, dio njemačkog monopolista, već odavno kupuje po Europi. U međuvremenu je postao vlasnik vodeće nezavisne kompanije u Velikoj Britaniji EWS koja je aktivna i u Francuskoj kao i Euro Cargo Raill, a preuzeli su željezničke tvrtke u Poljskoj i Italiji.

Komentirajte prvi

New Report

Close