Twitter zacvrkutao na Njujorškoj burzi

Autor: Tomislav Oharek , 07. studeni 2013. u 22:01
Thinkstock

Iako kompanija ima gotovo četvrt milijarde korisnika, nedostaje joj Facebookov faktor “ovisnosti”.

Uprava Twittera očekivala je da će inkasirati 1,8 milijardi dolara od inicijalne javne ponude (IPO)u četvrtak na Njujorškoj burzi. Mikroblogerska mreža tako je odlučila ponuditi 70 milijuna dionica po cijeni od 26 dolara za dionicu, što je porilično više od ranije očekivanih između 23 i 25 dolara, a što je također već ranije revidirano naviše. Ukupna vrijednost Twittera zahvaljujući ovom IPO-u procijenjena je na 14.1 milijardi dolara, a s obzirom na velik interes ulagača mogla bi porasti i na 14,4 milijarde dolara.

Naučili na Facebooku

To bi, kako piše Reuters, bio slučaj ukoliko Twitter proda svoje udjele za ukupno 2,1 milijardu dolara, a što je prema prognozama analitičara poprilično izvjesno, čime bi izlazak te kompanije na burzu postao najveći nakon Facebooka koji je lani prikupio 16 milijardi dolara i ispred Googlea 2004. godine. Anlitičari očekuju kako bi dionica Twittera u dvanaest mjeseci mogla doseći raspon između 29 i 54 dolara, što objašnjava velik interes ulagača. Twitter je pak uložio mnogo truda da izbjegne nedaće koje su snašle Facebook tijekom njegovog IPO-a lani u svibnju. Tako se kompanija odlučila na mnogo konzervativniju cijenu, a indikativno je i što se radije odlučila za IPO na Njujorškoj burzi nego na Nasdaqu. S druge strane, Facebook je povećao broj dionica i cjenovni raspon uoči svog izlaska na burzu, što je pridonijelo padu vrijednosti njegovih dionica. Posljedica je da je Facebooku trebalo više od godine da se vrate na cijenu iz IPO-a od 38 dolara.

“Twitter je napravio dobar posao u svojojoj prezentaciji ulagačima. Nisu se bavili stvarima koje zapravo smetaju, već su se usredotočili na poslovanje te na to kako je riječ o odličnoj imovini i brendu ”, smatra Tom Taulli, neovisni stručnjak za inicijalne javne ponude.

Održiv rast

Pojavile su se špekulacije kako bi Goldman Sachs, koji je predvodio aranžere inicijalne javne ponude Twittera nakon velikog interesa ulagača tijekom road showa mogao povisiti cijenu dionica porilično iznad 25 dolara, no na kraju nije bilo tako.  “Drago mi je da nisu podizali cijenu. To ostavlja ulagačima veći prostor za zaradu, a i zdrav je kontrast u odnosu na ono što je učinio Facebook”, rekao je za Reuters Robert Peck, analitičar Suntrust Robinson Humphriesa. Unatoč uspješnom IPO-u Twittera dio analitičara smatra kako će vrijednost kompanije ovisiti o održivom rastu korisnika i dozrijevanju oglašavačkog poslovanja, a što su dvije stavke koje se možda nikada neće ostvariti. Iako kompanija ima gotovo četvrt milijarde korisnika, nedostaje joj Facebookov faktor “ovisnosti”, zbog kojeg vojska korisnika redovito provjerava što se dešava na najvećoj svjetskoj društvenoj mreži.

Prošlomjesečna anketa Reuters-Ipsosa pokazala je kako čak 36 posto ljudi koje je otvorilo računa na Twitteru uopće se ne služi njime. Twitter je ekstenzivno snubio velike promotore brendova i dalje ostvaruje relativno malo prihoda od oglašavanja u usporedbi s Facebookom, a dodatan uteg predstavlja i to što je većina korisnika Twittera izvan SAD-a, u državama poput Indonezije i Brazila, gdje je digitalno oglašivačko tržište mnogo manje lukritivno.

Investicijski ciklus

Ipak, direktori Twittera su tijekom road showa uvjeravali potencijalne ulagače kako će zaraditi više novca upravo zahvaljujući svojoj međunarodnoj korisničkoj platforni te malim poduzetnicima, šireći samoposlužno oglašavanje proizvoda i otvaranjem ureda kompanije u inozemstvu. Prema interesu ulagača, čini se kako su zagrizli tu kost. Koliko god bi taj pristup dugoročno mogao biti isplativ, analitičari upozoravaju da bi se kompanija mogla susresti s morem regulatornih prepreka dok se širi u inozemstvu. Ipak brojke govore svoje. Tako je Twitter prošlog mjeseca izvijestio da je u trećem tromjesečju više nego udvostručio prihod na 168,6 milijuna dolara, no istodobno se neto gubitak povećao na 64,6 milijuna dolara sa 21,6 milijun godinu ranije. Troškovi će se vjerojatno dodatno povećavati kako će kompanija širiti svoje prisustvo u inozemstvu i  ulagati u infrastrukturu i preuzimanja. 

Komentirajte prvi

New Report

Close