Troškovi materijala rastu, porast cijena sve izgledniji

Autor: The New York Times , 13. ožujak 2011. u 22:00

Trgovci maloprodajnom robom, proizvođači i tvrtke koje se bave prodajom hrane kažu da će cijene većine potrošačke robe do jeseni porasti.

Kad se uzme u obzir korekcija zbog inflacije, cijene pamuka najviše su u posljednjih deset godina, a rastu i cijene kože i poliestera. Bakar je nedavno dosegao najvišu cijenu u posljednjih 40 godina, a željezna rudača, koja se koristi u proizvodnji čelika, također je osjetno poskupjela. Cijene kukuruza, šećera, pšenice, govedine, svinjetine i kave nezaustavljivo rastu. Cijena rada sve je viša, kao i cijene komunalija koje omogućuju rad tvornice.“Pritisak porasta cijena prisutan je gotovo svugdje”, kaže Wesley Card, izvršni direktor Grupe Jones, koja okuplja robne marke kao što su Nine West i Anne Klein. Tvrtka je najavila da će cijene njezinih robnih marki porasti za 15 do 20 posto. Neki smatraju da umjeren porast cijena nije razlog za brigu, jer to može značiti da su se popravili gospodarski uvjeti. Porast potražnje za tržištima koja ostvaruju brz rast, kao što je ono kinesko, doveo je do porasta cijena većine sirovina, iako su, kao i neke europske vlade, i tamošnje vlasti zabrinute zbog inflacije.U Sjedinjenim Američkim Državama spremnost tvrtki da povise cijene pokazuje da imaju više samopouzdanja zbog oporavka domaćeg tržišta. Kad su cijene potrošačke robe prošloga ljeta počele rasti, mnogi su proizvođači i trgovci na malo ublažili trošak porasta cijena jer su bili zabrinuti da kupci tijekom konkuretne blagdanske sezone neće biti spremni platiti više jer je gospodarstvo još uvijek bilo u krizi. Danas mnoge velike tvrtke kažu da su prisiljene povisiti cijenu kako bi osigurale dobit. Nije još jasno hoće li i kupci biti spremni na to.

“Doći će do nazadovanja”, kaže Joshua Shapiro, glavni ekonomist za područje SAD-a u tvrtki MFR. Za mnoge će tvrtke više cijene značiti ograničenu dobit, zbog čega će manje ulagati u opremu i vjerojatno neće krenuti u znatnije zapošljavanje. Ljudima koji imaju male prihode znatno je teže dok rastu cijene hrane, goriva, odjeće i higijenskih potrepšitna jer uglavnom na takve osnovne stvari i troše većinu novca. Cijene hrane za 8 posto su niže od vrhunca koje su dosegnule u ljeto 2008. godine, a cijene energetskih resursa gotovo su dvostruko niže od dosadašnjeg vrhunca. Usto, cijena potrošačke košarice 4 posto je niža od najviše cijene zabilježene sredinom 2008. godine.Trošak sirovina čini tek manji dio troška većine potrošačke robe; trošak rada, procesiranja i pakiranja ipak je znatno veći. Namirnice kao što su kava, meso i mlijeko bliže su sirovinama pa će vjerojatno tu porast cijena biti najveći. Tvrtke koje povećaju sve troškove mogle bi naići na otpor. “Tvrtke stalno hodaju po rubu jer ne znaju koliko daleko mogu ići što se tiče potrošača”, kaže Jack Russo, analitičar trendova potrošačke robe u međunarodnoj investicijskoj tvrtki Edward Jones. “Hoće li ublažiti trošak cijenom i drugim rezovima ili ići na štetu marže profita?” Porast cijene sirovina već je naštetio zaradi tvrtki. Iz tvrtke KimberlyClark, koja proizvodi maramice Kleenex i pelene Huggies, kažu da je zbog proizvoda na bazi vlakana i ulja u prošlom tromjesečju zarada pala, a iz tvrtke Procter & Gamble javljaju da im je zarada u dvije podgrupe neznatno opala.Mnoge tvrtke najavljuju da će povisiti maloprodajne cijene.

Značajan porast cijena kave doveo je do poskupljenja u kafićima, a Starbucks je još jesenas najavio da će povisiti cijene. Iz tvrtke Sara Lee, koja prodaje meso marke Hillshire Farms i kavu Senseo, također su najavili poskupljenja. Čak i vlasnici restorana, koji su odoljeli prošlogodišnjim poskupljenjima, brinu kako će se sve odvijati. Možda će radi rezanja troškova morati smanjiti grijanje, veličinu pakiranja ili porcija. Cijene mesa iznimno su porasle zbog troškova krmljenja, odluke farmera da drže manje stoke i porasta potražnje diljem svijeta uslijed poboljšanja životnog standarda. Osim toga, epidemija slinavke koja je pobila velik broj svinja u Južnoj Koreji dovela je do pomame za američkom svinjetinom. Iz Whirlpoola su potrošačima najavili da će od 1. travnja za njihove proizvode plaćati od 8 do 10 posto više. Tvrtke koje se bave prodajom odjeće, kao što su Polo Ralph Lauren i Brooks Brothers, najavljuju da i njihovi kupci mogu očekivati porast cijena. Tvrtka Hanes Brands, koja je već povisila cijene, najavila je nova poskupljenja do kraja ljeta. Ako cijena pamuka ne padne, Hanesovi odjevni predmeti mogli bi poskupjeti za ukupno 30 posto. Neke su tvrtke, pak, najavile da će opreznije poslovati.John Morris, analitičar u tvrtki BMO Capital Markets koja pruža financijske usluge, kaže da će trgovci na malo izmisliti bezbroj načina kako doskočiti troškovima. Cijene u odjevnom sektoru, kaže, jako su porasle u razdoblju od 1972. do 1974. godine, uslijed rasta troškova rada i cijena proizvoda. “No, trgovcima na malo 1973. bila je sjajna godina”, kaže Morris. “Oni uvijek nađu neki način.”

Stephanie Clifford, Motoko Rich i William Neuman

Komentirajte prvi

New Report

Close