Senzibilan europski pristup

Autor: The New York Times , 04. ožujak 2012. u 22:00

Uvodnik The Timesa

Ugljikov dioksid kojega ispuštaju zrakoplovi čini oko 3 posto ukupne količine svjetskih ispusta stakleničkih plinova, a taj će se udio zbog povećanja prometa još povećati. Stoga će Europska unija početi zahtijevati od zrakoplovnih prijevoznika koji lete u Europu ili izvan nje plaćanje naknade za te ispuste. To je vrlo dovitljiva reakcija na ovaj problem.

Sjedinjene Američke Države i ostale zemlje koje se protive takvom programu moraju ili doći na bolju zamisao, ili se prestati bezrazložno protiviti. Prema navedenoj shemi, koja je u suštini sustav ograničenja s plaćanjem, zračni prijevoznici dobit će maksimalno dozvoljenu količinu emisija i prema njima određene dozvole. Nove će dozvole morati kupovati isključivo ako prekorače dopuštenu količinu te će se time postaviti premija na učinkovitije poslovanje. Europa se nada da će ovim postupkom preusmjeriti porast emisija te da će doći do njihovog opadanja, počevši sa smanjenjem od 3 posto ove godine u odnosu na usporedne brojke za godine 2004.2006. SAD, Rusija, Kina i ostalih 20 zemalja koje su se usprotivile ovakvom planu sastale su se u Moskvi u veljači i izradile vlastiti odgovor. Iako se nisu usuglasile glede pojedinosti, bilo je tu puno ratobornih govora, pa čak i niz predloženih činova u znak odmazde, uključujući prijedlog pristojbi za europske zračne prijevoznike koji lete na druge kontinente. Rusija je predložila povlačenje dozvola europskih zračnim prijevoznicima koji trenutno imaju dozvolu za prelijetanje preko Sibira na putu iz Europe prema Aziji. Vlade očigledno imaju sluha za svoje zrakoplovne kuće. Mnogi, ponajviše Rusija i Kina, već su se naježili na ovaj potez kojega smatraju uvredom svojoj suverenosti. Obamina administracija izjavljuje da bi preferirala globalni sporazum pod nadležnošću UN-a. To bi bilo sjajno. No Europa donekle opravdano tvrdi da se pregovori glede ovoga vode već 15 godina bez da su urodili ikakvim plodom, a problem klimatskih promjena nastavlja se pogoršavati.Još se ne zna koliko će zračnih prijevoznika prekršiti dodijeljenu količinu ispusta i za koliko. Neki su već povisili cijenu karata (tri dolara u slučaju kuće Delta Air Lines) imajući na umu da će odnekud morati iznaći sredstva za podmirenje računa EU. Procjene troškova izrađuju se posvuda. EU očekuje povećanje cijene karte između Europe i Kine od 2,60 dolara u prvoj godini. Udruga međunarodnih zračnih prijevoznika tvrdi da je izglednije poskupljenja od 20 do 45 dolara. A to se čini kao malo cijena za potporu ekološki održivijem zračnom prometu i početku rješavanja problema globalnog zatopljenja.

Komentirajte prvi

New Report

Close