Pred bankrotom 60 aviokompanija

Autor: Milan Lazarević , 03. studeni 2008. u 20:00

Kriza pogodila i najveću niskotarifnu aviokompaniju Ryanair, polugodišnja dobit pala 47 posto

Situacija u kojoj se nalaze aviokompanije zbog rasta cijena goriva, s jedne, i recesije u koju ulazi ili se već nalazi svjetsko gospodarstvo, s druge strane, pogoršavat će se do kraja ove godine i nastaviti i iduće. To se ocjenjuje u analizi najvećeg svjetskog osiguranja kredita Euler Hermes, koja očekuje bankrot oko 60 aviokompanija. Pozitivno je što bi krizu avioprometa bez velikih problema izdržale najveće aviokompanije, kao i proizvođači aviona.

“Pretpostavljamo da će se ove godine naglo povećati broj bankrota aviokompanija. Računamo da će krahirati njih gotovo 60, što je najviše od 2003. godine. Posljedice toga će se osjetiti u 24 države, a najviše, odnosno 12 bankrota bit će u SAD-u”, navodi se u studiji. Nakon rekordnih cijena nafte, većih od 140 dolara za barel, cijena tog za avioindustriju ključnog energenta sada više se nego prepolovila. Međutim, Euler Hermes očekuje da će cijene nafte ustaliti na višem nivou od sadašnjeg. Usporavanje svjetske ekonomije ove i još više iduće godine osjetno će se izraziti u smanjivanju rasta obujma avioprijevoza koji će pasti ispod dugogodišnjeg prosjeka. “Pretpostavljamo da će to biti manje od 4,5 posto, koliko je ovaj rast prosječno iznosio u posljednjih 30 godina. Broj putnika će se ove godine povećati za samo 3,5 posto, a iduće godine još manje – svega jedan posto”, upozorava glavni analitičar u sektoru avioprijevoza Nicolas Lioret. Cijene avioprijevoza ove godine porast će za tri posto, a 2009. godine za dodatnih 2,5 posto. A iako su cijene goriva ove godine veće za 34 posto, dogodine bi trebale porasti za još 17 posto! Sredstva rezervi bit će prvi put nakon 2003. godine manja, odnosno smanjit će se 2,5 posto, što će poslovanje učiniti još rizičnijim. Niskobudžetske, takozvane low cost kompanije, bile su ove godine posebno pogođene drastičnim rastom cijena goriva, što je glavni uzrok krahu i velikim teškoćma nekoliko desetaka njih. Oni najveći se nadaju kako će opstati prije svega zahvaljujući dobrim poslovnim modelima, odnosno da ostvaruju 30% prihoda u zapadnoj Europi ili u SAD-u. No, i najveći svjetski low cost prevoznik RyanAir već osjeća turbulenciju svjetskog avioprijevoza, pa je u drugom tromjesečju imao pad dobiti od 31 posto. Polugodišnji rezultati Ryanaira još su lošiji (fiskalna godina počinje 1. ožujka). Tako je neto dobit kompanije u šest mjeseci pala za 47 posto, na 214,6 milijuna, dok je prošle godine u istom razdoblju imala profit od 407,6 milijuna eura.Ipak, dobra vijest je što proizvođači zrakoplova neće biti u krizi do kraja ovog desetljeća iako će prvenstveno europski Airbus biti izloženi nepovoljnom utjecaju tečaja dolara u odnosu na euro. Europska kompanija se od toga pokušala zaštiti nizom mjera koje bi trebale osugurati rast dobiti, no one su imale minimalan utjecaj na rast narudžbi.Za glavne proizvođače zrakoplova i dalje traje vrijeme povoljne konjukture tako da mogu do kraja godine očekivati zadovoljavajuću profitabilnost. Airbus i Boeing će do kraja 2010. imati čak rast broja narudžbi. No iako dolar raste, američka valuta je i dalje, dugoročno gledano, prema euru slaba što, naravno, u velikoj mjeri pogađa europske proizvođače, zaključuje se u ovoj analizi.




Komentirajte prvi

New Report

Close