Oštra konkurencija na tržištu mobilne telefonije dovela do najnižih cijena u regiji

Autor: Rato Petković , 17. studeni 2008. u 20:00

Austrijski Mobilkom platio je 320 milijuna eura za licencu za mobilnu telefoniju i investirao 220 milijuna eura u gradnju mreže što je dosad najveće greenfield ulaganje u Srbiji

Iako je austrijska kompanija Mobilkom došla u Srbiju s ambicijama da osvoji najmanje 20 posto tržišta mobilne telefonije, njihova tvrtka VIP Mobile zabilježila je u prvih devet mjeseci gubitak od 69 milijuna eura. Minus je ostvaren bez obzira na povećanje broja korisnika sa 666 na 752 tisuće, što je 13 posto više u odnosu na prošlu godinu. VIP Mobile je lanjsku godinu završio s gubitkom 72,6 milijuna eura, ali je u 2007. godini poslovao svega šest mjeseci.

Niska dobit
Sada VIP mobile pokriva 7,9 posto tržišta mobilne telefonije. Taj udjel još nije dovoljan za uspješno poslovanje, jer je konkurencija između tri operatera velika, pa su cijene usluga postale najniže u regiji.Austrijski Mobilkom platio je 320 milijuna eura za licencu za obavljanje mobilne telefonije u Srbiji. Dao je još 220 milijuna eura u izgradnju vlastite mreže. To je dosad najveće greenfield ulaganje u Srbiji. Poduzeće koje je počelo poslovati u srpnju 2007. godine još nije uspjelo pokriti cijelu Srbiju vlastitom mrežom. Zbog toga jednim dijelom koristi mrežu srpskog Telekoma koji je lani ostvario najveći profit od svih kompanija. Njihova dobit iznosi 136,4 milijuna eura. Telekom Srbije s više od pet milijuna korisnika pokriva gotovo 75 posto tržišta mobilne telefonije, dok norveški Telenor, koji je srpsko poduzeće Mobtel kupio za 1,5 milijardi eura, pokriva s nešto više od 15 posto. Telenor, koji u Srbiji posluje od kolovoza 2006. godine, ostvaruje godišnju dobit od oko 70 milijuna eura, što pokazuje da će mu trebati dvadesetak godina dok vrati uložena sredstva.Telekom se održao na prvom mjestu zahvaljujući višegodišnjem monopolskom položaju u mobilnoj telefoniji, kada su cijene toj vrsti usluga bile najveće u regiji. Dolaskom Telenora, a nakon toga i VIP Mobilea, konkurencija je zaoštrena, ali Telekom i dalje predstavlja najuspješniju kompaniju u toj državi.Prvotna ideja da se Telekom privatizira iznošenjem njegova kapitala na Beogradsku i Londonsku burzu je povučena, jer je ocijenjeno da u nepovoljnim financijskim prilikama ne treba prodavati “koku koja nosi zlatna jaja”. Do kraja godine bi s radom trebao početi privatizacijski savjetnik koji će analizirati tržišta i odrediti što Telekom nudi i zbog čega bi investitori mogli pokazati zanimanje za njega.

Odgođena privatizacija
Početak privatizacije, najavljen za 2009. godinu, odgođen je na neodređeno vrijeme. Odgođena je i podjela besplatnih dionica Telekoma građanima u visini od 15 posto njegove vrijednosti. Građani će moći trgovati tim vrijednosnim papirima tek kada vlada odluči da kapital Telekoma usmjeri na burzu. Vlada je odlukom o povećanju cijena u fiksnoj telefoniji za više od 300 posto pomogla Telekomu da i u toj vrsti usluga spremno dočeka najavljenu konkurenciju iz inozemstva.Telekom je dosad imao i monopol u pružanju internetskih usluga, ali će početkom godine biti povećan broj providera u tom sektoru, tako da se očekuje pad cijena. Pojedini provideri korisnicima su ponudili veće brzine za istu cijenu, što predstavlja najavu da će i u tom segmentu kokurencija ići na ruku korisnicima.

Činjenice

Sto tisuća dvojnika
S povećanjem cijena Telekom će imati sredstva za digitalizaciju fiksne telefonije i ukidanje dvojnika. Postoji 93.000 molbi za priključak.

Ograničene mogućnosti
Telekom ne može udovoljiti svim zahtjevima zbog ograničenih tehnoloških mogućnosti i materijalnih sredstava.

Loša godina
Prema ocjeni Jasne Matić, ministrice za telekomunikacije, iduća godina bit će nepovoljnija za kompanije koje se bave pružanjem usluga.

Manje telefoniranja
Pretpostavlja se da će tvrtke koje će pogoditi kriza smanjiti korištenje telefona.

Komentirajte prvi

New Report

Close