Megamarketi progutali male

Autor: Darko Bičak , 04. srpanj 2011. u 22:00

Međunarodni i regionalni trgovački lanci u BiH su organizacijom i ponudom konkurentniji od domaćih

Trend konsolidacije, internacionalizacije i koncentracije trgovine na malo prelio se nakon Hrvatske i u Bosnu i Hercegovinu, pokazuje najnovije istraživanje agencije GfK. Kako navode u ovoj agenciji za istraživanje tržišta, ono po čemu je to najočitije u ovom slučaju je predominacija velikih tipova formata nad malima.

Regionalni igrači
Ulaskom stranih igrača iz regije poput Konzuma, Mercatora, Tuša i Maxija na tržište BiH došlo je do sve veće konsolidacije i na kraju i koncentracije tržišta. Domaći lanci morali su se prilagoditi novonastaloj situaciji. Kako veliki igrači preferiraju velike formate i to je jedan od osnovnih razloga koji je utjecao na spomenute promjene na maloprodajnom tržištu u BiH. Međutim, postoje još neki razlozi koji idu u prilog sve većem udjelu velikih formata: supermarketi i hipermarketi kao dijelovi velikih lanaca imaju veći manevarski prostor kada su u pitanju cijena i asortiman. Iz analize GfK očito je da udio velikih formata kontinuirano raste od 2007. godine. Ipak, minimarketi i tradicionalne prodavaonice još uvijek igraju važnu ulogu na tržištu iako je njihov zbrojeni udio u 2010 pao ispod 50 posto. Neki od regionalnih igrača su na BiH tržište išli s hipermakretima, poput Tuša, dok su drugi išli na preuzimanje postojećih lanaca.

Širenje akvizicijama
Ova druga metoda karakteristična je za Konzum i Mercator. Konzum, je preuzeo VF Komerc, Mališić, Dionu iz Širokog Brijega, Dženanović i hipremarkete Aura te u 2009. godini objekte Toma i Supernove. Srpski trgovački div Delta Maxi preuzeo je Tropic dok su se DP i Ilma prvo udružili te neko vrijeme postojali pod zajedničkim imenom DP Ilma. Regionalni trgovački lanci stalno poboljšavaju svoju poziciju na BiH tržištu, što su im omogućile dobra oraganizacija kao i iskustvo s domicilnih tržišta, zaključuju u GfK-u.

Veličina je bitna

Sve više supermarketa
Podaci hrvatskog Ministarstva gospodarstva pokazuju da u našoj zemlji sve više dominiraju trgovine velikog formata, a nauštrub malih dućana. Tako je krajem prošle godine na male prodavaonice otpadalo 33% ukupne trgovine, supermarkete 28, a na hipermarkete 21%.

Komentirajte prvi

New Report

Close