‘Low cost’ vlakovi na talijanskim prugama

Autor: Silvije Tomašević , 23. ožujak 2010. u 22:00

Privatizacija željezničkog prometa, što tek čeka Hrvatske željeznice, dovela do eksplozije ponuda u Italiji

Nakon što su superbrzi vlakovi postali konkurentni zrakoplovima, u Italiji su počeli prometovati i oni s niskim cijenama. Privatizacija željezničkog prometa dovela je konkurenciju pa prema tome i sniženje cijena za istu uslugu. Italija je kao i ostale zemlje Europske unije privatizirala željeznički promet, što Hrvatske željeznice tek čeka.

Talijani vole konkurenciju
Tako će od 2011. talijanskim prugama voziti superbrzi vlakovi, nazvani Italo, privatne kompanije koju su osnovali predsjednik Fiata Luca Cordero di Montezemolo i vlasnik industrije mode prije svega cipela Toots, Diego della Valle. Sa 25 superbrzih vlakova ta privatna kompanija cilja na imućniju klijentele. No posebno su zanimljive “low cost” ponude. Na pravcu Trento – Milano talijanske željeznice Trenitalia naplaćuju 17,33 eura, a njemačka željeznička kompanija Deutsche Bahn naplaćuje samo 9 eura. Konkurenciju talijanskim državnim željeznicama za sada samo na sjeveru Italije, odnosno najjužnije do Firence, pozdravljaju turisti i prije svega talijanski svakodnevni putnici koji odlaze u druge gradove na posao. Od prosinca 2009. München je povezan s talijanskim gradovima, ali postoje i pravci unutar Italije pa su pokriveni Milano, Bolzano, Trento, Verona i Bologna. Toj mreži će se uskoro pridružiti i Firenca. Sve je gotovo isto kao s “low cost” zrakoplovima. Vozne karte se mogu kupiti preko interneta ili u turističkim agencijama, ali ne i na kolodvorima. Za razliku od zrakoplovnih karata željezničke se mogu kupiti i u vlakovima, ali je onda cijena mnogo viša. Dakako, što se prije kupi karta, to je jeftinija. Da bi se jeftinije putovalo Italijom, mora se povezati na internetsku stranicu njemačke željeznice Deutsche Bahna ili austrijske Öbba. Te su dvije kompanije zajedno s regionalnim željezničkim poduzećem Lombardije, Ferrovie Nord, bacile rukavicu izazova talijanskoj željeznici.

Godišnje 480 mil. putnika
Vlakovi, osim što su točni, lijepi i čisti, imaju osoblje koje govori tri jezika. Menadžeri tvrtki DB-a i Öbba obznanjuju kako su do sada imali oko dvije tisuće putnika dnevno, ali kada će otvoriti pravac i za Veneciju, a zatim i za Firencu, sigurno će ih biti mnogo više. Inače, svakog dana u Italiji prometuje 9200 vlakova na 16.000 kilometara pruge. Talijanske željeznice godišnje prevezu 480 milijuna putnika i 88 milijuna tona robe. Grupa Ferrovie dello Stato, s nešto manje od 90.000 zaposlenih, dioničko je društvo, ali je 100% dionica u vlasništvu ministarstva ekonomije. Talijanske željeznice uvode na sve više pravaca superbrze vlakove koji voze u prosjeku 300 km na sat.

Subvencije

Gubitašu 590 mil. eura
Prihod talijanskih željeznica prošle je godine iznosio 7,7 milijardi eura, uz gubitak od 400 milijuna eura. Oko 590 milijuna eura tvrtka dobiva od države na osnovi posebnog ugovora kako bi se pokrivale i nerentabilne dionice. Unutar glavne grupe postoje dionička društva u kojima kapital imaju i privatnici.

Komentirajte prvi

New Report

Close