I u idućem desetljeću iPhone mora ostati ‘zlatna koka’

Autor: Tomislav Pili , 29. lipanj 2017. u 22:00
Osnivač Steve Jobs predstavio je prvi iPhone/REUTERS

Javnost i investitori iščekuju novi model koji bi trebao pokazati može li Apple ponuditi dovoljno inovacija da privuče novu generaciju.

Appleov mobitel koji je nakon predstavljanja "mirisao" na pravu katastrofu proslavio je 10. obljetnicu puštanja u prodaju, a na novom je modelu težak zadatak privlačenja nove generacije.

Prvi primjerci iPhonea našli su se u trgovinama 29. lipnja 2007.  godine i u odnosu na današnje verzije bili su prilično ograničenih mogućnosti. Nakon vrlo mlakog interesa kupaca, Apple je morao sniziti cijenu čak za 200 dolara kako bi potaknuo prodaju pred blagdane.

Katastrofalni početak
Međutim, ni to nije donijelo osjetniji pomak. U prvoj godini Appleov telefon osvojio je srca tek 1,7 milijuna kupaca. "Poslovni model iPhonea u prvoj je godini bio katastrofa. To smo shvatili tek druge godine", izjavio je Reuters Tony Fadell, član tima koji je razvijao uređaj. Preokret se dogodio 2008. godine kada je kompanija predstavila trgovinu aplikacijama App Store. To je omogućilo programerima širom svijeta da proizvode i distribuiraju aplikacije za iPhone dijeleći pri tome prihode s Appleom.

Deset godina kasnije prihodi od usluga postali su jedan od ključnih izvora prihoda unutar zlatne koke zvane iPhone. Samo se prošle godine u Appleovu blagajnu po toj osnovi slilo 24,3 milijarde dolara. K tome, nakon što je u tih deset godina prodao više od milijardu svojih mobitela, a taj se proizvod pokazao kao glavni generator prihoda najvrednije kompanije na svijetu. Naime, prodaja iPhonea sudjeluje sa 69 posto u prihodima, donijevši lani 54 milijarde dolara. Razvojni inženjeri koji su radili na prvom iPhoneu prisjećaju se kako je razvoj tog telefona bila njastrože čuvana tajna u kompaniji. Razvoj telefona označen je kao "projekt Purple" – otkriva Hugo Fiennes, nekadašnji Appleov inženjer – a zaposlenici uključeni u projekt o tome što rade nisu smjeli govoriti ni svojim obiteljima.

Formirano je više različitih timova koji su radili na pojedinim komponentama, ali bez saznanja što rade ostali, navodi Financial Times.  Da se tajnost projekta uspjela održati do zadnjeg trenutka pokazuje i Fiennesovo prisjećanje koji kaže da je rezultat svojeg rada vidio tek kada je osnivač Steve Jobs predstavio mobitel javnosti. Tajnost projekta dijelom se uspjela održati jer u tom trenutku nitko nije bio u potpunosti svjestan vrijednosti i revolucionarnosti iPhonea, ističe Nitin Ganatra koji je do 2012. bio direktor razvoja iOS aplikacija.  "Nitko nije znao što dolazi", dodao je Ganatra. Dio analitičara smatra kako je iPhone bio "osuđen na uspjeh" jer se pojavio u pravo vrijeme. 

Puni potencijal
Naime, krajem prvog desetljeća 21. stoljeća dolazi do uspona YouTubea te Google Maps usluge, a telekomunikacijske kompanije počele su nuditi povoljnije ugovore o mobilnom prijenosu podataka. Korištenje mobilnog interneta oslobodilo je pune potencijale iPhonea zbog kojeg je uveden pojam pametnog telefona. Da je Apple napravio odličan posao govore i brojne imitacije zbog čega je kompanija već podnijela nekoliko tužbi. Obožavatelji ovog uređaja, a još više ulagači u Apple, željno iščekuju iPhone 7 koji bi u trgovine trebao doći ove jeseni. Najveće je pitanje može li novi model ponuditi dovoljno inovacija da privuče novu generaciju kupaca. Prema procjenama analitičara Bernstein Researcha, od iPhonea 7 možemo očekivati senzore za mapiranje u tri dimenzije, podršku za aplikacije za proširenu stvarnost koja će spajati virtualni i realni svijet te novi LED zaslon, lakši i fleksibilniji. 

Komentirajte prvi

New Report

Close