Haines: Unatoč krizi plasirali smo više od 100 novih proizvoda i otvorili 300 radnih mjesta

Autor: Ksenija Končevski , 14. veljača 2010. u 22:00

David Haines, predsjednik Uprave i Nadzornog odbora Grohea priča kako se vodeći proizvođač sanitarne opreme snašao u recesiji te o ambicioznim poslovnim planovima kompanije

U Hrvatskoj je predstavništvo tvrtke Grohe iz Njemačke osnovano 2007. godine. Tvrtka je specijalizirana za kupaonsku opremu, sanitarije i sanitarnu tehnologiju. Prisutna je u više od 130 zemalja svijeta. U Adria regiji koja obuhvaća i Hrvatsku ima 10 zaposlenika. Nakon što je u 2008. godine neto prodaju u regiji povećala 18 posto, u 2009. je smanjena 11 posto, no u tvrtki napominju da su cijene proizvoda u prosjeku smanjili 3,2 posto pa je realan pad prometa 7,8 posto. David Haines, predsjednik Uprave i Nadzornog odbora njemačkog Grohea je prilikom obilaska zemalja srednjoistočne Europe i Adria regije posjetio Zagreb. Osvrnuo se na rezultate u 2008. i 2009. i prezentirao planove poslovanja kompanije. Usprkos padu prihoda u kriznoj 2009., Haines kaže da kompanija dobro podnosi recesiju jer je prije krize restrukturirala poslovanje i izbacuje nove proizvode.

Kako se Grohe snašao u recesiji?
Snalazimo se vrlo uspješno. Ne mogu još otkriti rezultate za 2009. jer nisu službeno objavljeni. No, vrlo sam zadovoljan što smo 2005. i 2006. restrukturirali kompaniju i mnogo toga promijenili. U recesiju smo ušli u dobroj formi. Usredotočili smo se na nekoliko osnovnih principa. Prvi je raspoloživa gotovina, usredotočenje na to kako brzo plaćaju naši klijenti te njihove zalihe. Na kraju 2009. imali smo gotovine kao i na kraju 2008., unatoč recesiji. Kao drugo, naši su troškovi varijabilni. Smanjili smo prihode, no uspjeli smo umanjiti i troškove. Dakle, fokusirani smo na gotovinu i troškove što zapravo znači da su nam rezultati vrlo dobri. S druge strane, lani smo izbacili stotinu novih proizvoda. U recesiji je naš fokus na daljnje ulaganje u inovaciju, na gotovinu, troškove i inovaciju s izvrsnim lokalnim menadžmentom. Nismo morali nikoga otpustiti. Zadržali smo cijeli naš tim širom svijeta. Zapravo ćemo ove godine i zapošljavati 300 ljudi u prodaji.

Kako se borite protiv krize?
U osnovi s inovacijama. Važno je postizanje elastičnosti u recesiji u smislu gotovine i troškova a to postižemo kroz inovacije, nove proizvode, ulaganja u prodaju i naše ljude te usavršavanje. Dakle, krizu vidimo kao priliku, a ne kao prijetnju. Lani smo izbacili preko stotinu novih proizvoda. Tuševe, slavine, sanitarne sustave. Koncentriramo se na kupce i govorimo im da naši proizvodi nude veliku vrijednost. Nismo najjeftiniji, no fokusiramo se na kvalitetu, tehnologiju i dizajn.

Što su pokazali rezultati Grohea za 2009. u svijetu i regiji srednjoistočne Europe?
Vrlo sam zadovoljan s rezultatima u ovom teškom tržišnom okruženju. Nakon milijardu eura u 2008., prošle godine imali smo dvoznamenkasti pad prihoda, najviše u prvoj polovici godine. Financijska kriza počela je krajem 2008. i industrija u svijetu ušla je u stanje šoka. Mnogi projekti u svijetu su zbog financija bili otežani ili odgođeni. Klijenti su odlučili pričekati sa sljedećom kupnjom i smanjiti robu i zalihe. Do sredine prošle godine došlo je do blagog oporavka. Naše je treće tromjesečje bilo bolje nego drugo, a četvrto je tromjesječje još i bolje nego treće. Ovu godinu započeli smo s dvoznamenkastim rastom.

Kolika je bila dobit?
Zapravo, što se tiče ukupne dobiti, uvijek iskazujemo EBITDA. Ne mogu otkriti podatak za prošlu godinu jer još nije objavljen. Ali mogu reći da je EBITDA marža u četvrtom tromjesječju rasla oko 20 posto. Zapravo EBITDA je nakon prilagođavanja brojki za 2009. i viša nego u 2008. Prihodi su pali, gotovina je rasla, EBITDA padala, a dobit je viša nego u 2008. Prema tome rezultat uopće nije loš.

Što je s regijom srednjoistočne Europe?
Rezultati u ovoj regiji za prošlu godinu bili su izmiješani. Na nekim smo tržištima poslovali vrlo dobro. Rekao bih da je Hrvatska zapravo napravila dobar posao kao i cijela Adria regija te Poljska. Ali situacija na tržištima Mađarske, Rumunjske i Ukrajine bila je teža. Mislim da je ekonomska kriza pogodila ta tržišta puno jače. I Adria regiju je jako pogodila, no mislim da je Mađarsku udarila još i više. Ukupno gledajući, bila je to teška godina ali s mnogo uspješnog rada. U Adria regiji i Hrvatskoj imali smo dobru godinu zahvaljujući lokalnom menadžmentu. Smatram da su dobro obavili posao i ponosim se njima.

Kako ste uspjeli izbjeći otpuštanja?
Napravili smo dobar posao restrukturiranjem kompanije od 2005. do 2007. godine. Podijelili smo otkaze 2005. godine. Na poziciju predsjednika Uprave došao sam 2004. kada je kompanija već bila veliki brend, no trebalo ga je popraviti. To mi je bio zadatak. Naučio sam da ga treba napraviti u dobra, a ne čekati teška vremena. Nije to ništa novo. Svi to znaju, no obično to odgađaju učiniti. Vrlo je lako odgađati teške stvari. Vodim kompaniju i imam odgovornost za 6000 ljudi i njihove obitelji i još 12 do 20 tisuća ljudi koji o nama ovise. Velika je to odgovornost. Moram donositi teške odluke, što nije uvijek lagano niti popularno, no dio je mojeg posla. Nisam političar nego biznismen, ne moram biti popularan. U Njemačkoj su sada svi sretni što smo teške odluke donijeli ranije. Tako smo izbjegli otpuštanja radnika, a s druge strane se koncentrirali na gotovinu.

Koliki je tržišni udjel Grohea?
Globalni smo lider s osam posto udjela. To pokazuje koliki nam je potencijal u budućnosti. U Europi imamo 25 posto tržišta.

Kakva su vaša globalna očekivanja za 2010., s obzirom na teške godine u građevinskom sektoru i drugim djelatnostima vezanima s investicijskim ulaganjima?
Očekujem da će industriji u 2010. i dalje biti teško. Ne mislim da će svijetu u ovoj godini odjednom biti lakše. Tržište prema prognozama neće rasti. Zapravo neki kažu da će i dalje bilježiti pad. Zato smatram da će i ova godina biti teška. No, što se tiče moje kompanije sam optimističniji jer smatram da smo učinili mnogo stvari prije recesije pa se možemo koncentrirati na rast. Zbog toga i ove godine planiramo izbaciti mnogo novih proizvoda. No, također sam oprezan jer je situacija u biznisu takva da je potrebno stalno pratiti što se događa u društvu i svijetu.

Planovi i strategija za svijet, regiju srednje Europe i Hrvatsku za ovu godinu?
I dalje ćemo se koncentrirati na gotovinu, rast i inovacije. To nas je diglo kroz krizu i izvući će nas iz krize. Dakle nema promjene. Ni za središnju Europu nema promjene.

Planirate li kakve investicije globalno i u regiji?
U ovu regiju ulažemo mnogo novca, no ne želim govoriti o detaljima. Planiramo i zapošljavanja u regiji. U ovom trenutku ne planiramo otvaranje tvornice. Namjeravamo uložiti u prodaju i marketing, usavršavanje. Vrlo smo optimistični.

Grohe je dobio niz nagrada za dizajn. Što možete o tome reći?
Imamo neke od najboljih svjetskih dizajnera. Sve naše dizajne radimo unutar tvrtke. Imamo cijeli tim koji radi za nas. Ne unajmljujemo luksuzne dizajnere. Lani smo osvojili sve moguće nagrade za dizajn u industriji. Dobili smo na stotine nagrada. Držimo se principa koje je razvio naš dizajner Paul Flowers. Proizvodi su dizajnirani u obliku kruga, kuta od sedam stupnjeva i romba.

Iskustvo

Bili ste u Upravi Vodafonea i podružnice Coca-Cole u Njemačkoj. Je li bilo teško nakon iskustva u mobilnom operateru i proizvođaču pića preuzeti čelnu fotelju proizvođača sanitarija?
Nije. Bio sam potpredsjednik Coca-Cole u Njemačkoj, a u Vodafoneu zadužen za globalni marketing i prodaju. Coca-Cola i Vodafone veliki su brendovi. U Vodafoneu sam izgradio brend. Grohe je također veliki brend. Sve što sam primijenio u Vodafoneu napravio sam i u Groheu. Malo je drukčije, no princip je isti. Riječ je o sasvim različitim industrijama, pa je bilo potrebno neko vrijeme učiti, no nije mi bio problem.

Komentirajte prvi

New Report

Close