Fincantieri i dalje tone

Autor: Silvije Tomašević , 18. listopad 2010. u 22:00

Modernizacija i specijalizacija brodogradnje recepti su i za opstanak hrvatske brodogradnje

Premda je prvo tromjesečje 2010. zaključeno s plusom od tri milijuna eura, talijanska brodograđevna kompanija Fincantieri svoje stanje ocjenjuje i dalje teškim. Na prisilnom plaćenom odmoru već je 500 radnika, a do kraja godine bi ih trebalo otići još tisuću od ukupno 9000 radnika zaposlenih u devet brodogradilišta. Kompanija je naime prošlu godinu zaključila s gubitkom od 64 milijuna eura.

Recept i za Hrvatsku
Državna tvrtka Fincantieri, koja okuplja najveća brodogradilišta, u prvom polugodištu ove godine dobila je narudžbe vrijedne 1,5 milijardi eura što je za 398 milijuna eura više u odnosu na lani. No te naznake oporavka ipak su daleko od rezultata prije krize. Iako tržište pokazuje trend rasta u ovoj godini, ali se traži da se s manje novaca proizvode suvremeniji brodovi. To znači da bi trebalo uložiti mnogo sredstava u modernizaciju brodogradilišta. Upravo modernizacija brodogradilišta, njihovo specijaliziranje, te konkurentnost proizvoda i cijene vjerojatno je jedini recept za opstanak i hrvatskih brodogradilišta. Fincantieri je posljednja talijanska velika industrijska grupacija u državnim rukama, odnosno u potpunom vlasništvu financijske ustanove ministarstva financija, Fintecna. Zato i ima vezane ruke jer ne može računati na dodatan kapital. Stoga mora na drukčiji način zadržati konkuretnost, odnosno smanjiti i broja zaposlenih. Proteklih dana u Rim je došlo prosvjedovati 4000 zaposlenika u brodogradilištima Fincantieri, a odnos Uprave sa sindikatima je više nego zaoštren. Predsjednik Uprave Fincantierija, Giuseppe Bono, koji drži kako bi tvrtka trebala biti na burzi, kaže kako bi bez posla moglo ostati 3000 radnika. Da bi Fincantieri ostao konkurentan, potrebno je modernizirati gotovo sva brodogradilišta. Primjerice, u staro brodogradilište Sestri Ponente, na periferiji Genove, treba uložiti 250 milijuna eura. Još je veći problem s brodogradilištem u mjestu Castellammare di Stabia, kod Napulja, za čiju je obnovu potrebno 300 milijuna eura. To brodogradilište je 1783. otvorio napuljski kralj Ferdinando IV. i tu je prvi brod proizveden 1786., a sa sličnim kriterijima se i danas tu grade brodovi, pa bi ga bilo najjednostavnije i najjeftinije zatvoriti. Problem je što i moderna i nedavno proširena brodogradilišta u Monfalconeu i Margheiri imaju premalo narudžbi da bi bila profitabilna.

Europski problem
U sličnim je problemima brodogradnja u gotovo cijeloj Europi gdje se bilježe prva zatvaranja brodogradilišta, čime će posao izgubiti oko 180.000 radnika. “Potrebna je uska suradnja industrije, političkih i financijskih institucija kako bi se potaknula ulaganja i prevladala ova kriza”, drži Corrado Antonini, predsjednik Fincantierija.

Fincantieri ukratko

Portfelj
Uprava Fincantierija je u Trstu. Brodogradilišta: Monfalcone (Gorizia), Marghera (Venecija) i Sestri Ponente (Genova) proizvode kruzere; Ancona, Palermo i Castellammare di Stabia (Napulj) teretne brodove; Muggiano (La Spezia) i Sestri Levante (Genova) vojne brodove.

Perjanice
Među poznatim brodovima Fincantierija je Destriero koji je dobio Plavu traku zbog brzine prelaska Atlantika 1992. brzinom od 52 čvora.

Komentirajte prvi

New Report

Close