EADS i BAE System pred spajanjem

Autor: Josipa Ban,VLM , 13. rujan 2012. u 22:00
EPA

Pregovori traju od lipnja, ali konačan dogovor je upitan zbog niza potencijalnih regulatornih, sigurnosnih i kulturoloških prepreka

Europski zrakoplovni koncern EADS, koji sačinjavaju Airbus i Eurocopter, i britanski proizvođač vojne opreme BAE Systems planiraju se spojiti u 48 milijardi dolara vrijednu kompaniju. Nakon sapajanja ta bi kompanija prodajom pretekla glavnoga konkurenta, američki Boeing. Riječ je o najvećoj konsolidaciji u europskom zrakoplovnom i obrambenom sektoru od 2000. godine kada je stvoren EADS pod zajedničkom francuskom i njemačkom kontrolom. Dvije kompanije objavile su da su pregovori o formiranju grupe u naprednoj fazi. Dioničari BAE posjedovali bi 40 posto zajedničke grupe, a ostatak bi držali ulagači u EADS. Dionice kompanije bile bi izlistane u kotacijama dviju burzi.

Neizvjesno do kraja
Spajanjem bi se smanjili troškovi i pojednostavila komplicirana politička vlasnička struktura EADS-a te smanjila njegova sve veća ovisnost o cikličkom poslovanju u segmentu civilnog zrakoplovstva. BAE bi pak dobio više prostora u civilnom zrakoplovstvu. Povezivanje bi bilo korisno i iz zemljopisne perspektive jer BAE je jak u SAD-u, Velikoj Britaniji i Saudijskoj Arabiji, a EADS u Europi. Izvori upoznati s pregovorima kazali su da su ozbiljni pregovori počeli u lipnju, ali da njihovo uspješno dokončanje ni u kom slučaju nije izvjesno s obzirom na potencijalne regulatorne, sigurnosne i kulturne prepreke. Spajanje bi ujedno omogućilo EADS-u da se oslobodi dioničarskog sporazuma koji diktira francusko-njemačku ravnotežu snaga u grupi.

Napetost između dviju strana tinja ove godine u prvom redu zbog planova da se aktivnosti grupe više preusmjere blizu sjedišta Airbusa u Toulouseu. Stvari je dodatno zakomplicirala Daimlerova prodaja udjela u EADS-u. Plan njemačke vlade o kupnji udjela navodno je razljutio Francuze i Upravu EADS-a, koja priželjkuje manji angažman vlada. Bude li se spajanje odvijalo prema planu, vjerojatno će se razvrgnuti postojeći oblik dioničarskog ugovora. Naime, zbog politike i državne sigurnosti BAE i EADS nastavili bi funkcionirati kao odvojene strukture jer kompanije imaju važnu ulogu u britanskom, odnosno francuskom sustavu za odvraćanje napada nuklearnim oružjem. Umjesto toga uspostavila bi se nova krovna grupa kojom bi najvjerojatnije upravljali predstavnici EADS-a.

Od neba do podmorja
Nova bi grupa proizvodila široku lepezu raznih letjelica i plovila, od Airbusovih komercijalnih mlaznih zrakoplova poput A380 superjumba i vojnih transportera A400M preko BAE-ovih mlaznih borbenih zrakoplova Tornado pa sve do podmornica na nuklearni pogon iz klase Astute. Udruženi BAE i EADS ostvarivali bi prihode od 72 milijarde eura godišnje, prema prošlogodišnjim rezultatima i zapošljavali bi ukupno 220.000 radnika. Usporedbe radi, Boeing je prošle godine ostvario prihode u visini 68,7 milijardi dolara, a Lockeed Martin u istom je razdoblju uprihodio 46,5 milijardi dolara.

Konkurencija

Rusko-kineski projekt
Ruska ujedinjena aviograditeljska korporacija i kineski Comac osnovali su zajedničku tvrtku koja će projektirati putnički avion za daleke destinacije, kakve proizvode Boeing i Airbus. Gradnja zrakoplova trebala bi stajati najmanje sedam milijardi dolara.

Komentirajte prvi

New Report

Close