Dvije automobilske tvrtke, dvije različite sudbine

Autor: The New York Times , 06. studeni 2011. u 22:00

Saabova tvornica u ovom gradu od travnja nije proizvela ni jedan automobil, zbog čega je u gradu od 40.000 stanovnika njih preko 3000 ostalo bez posla. Samo sto kilometara južnije, u Gothenburgu, Volvo izbacuje 54 automobila na sat.

Stefan Jacoby, novi izvršni direktor Volva, govori o povećanju broja proizvedenih automobila na 800.000 do 2020. godine, što je dvostruko više od ukupne proizvedene količine prošle godine. Činjenica da su rezultati dva švedska proizvođača automobila toliko različiti dijelom svjedoči o potpuno različitom tijeku prošlih događaja pod američkim vlasništvom. Naime, Saab je bio u posjedu General Motorsa, a Volvo u posjedu Forda. U ovome se odražava i sudbina koja ih je nakon toga zadesila. Volvo je uspio pronaći bogatog spasitelja, Saab nije.Zhejiang Geely Holding Group, najveći privatni proizvođač automobila u Kini, prošle je godine kupio Volvo za 1,8 milijardi dolara, dok je Saab otišao u ruke nizozemskog poduzetnika Vicora Mullera, vlasnika malene tvornice sportskih automobila. General Motors, koji se žarko želio riješiti Saaba tijekom priprema za proglašenje bankrota, u siječnju 2010. godine prihvatio je ponudu od 74 milijuna dolara u gotovini i 326 milijuna dolara u povlaštenim dionicama. General Motors koji još uvijek proizvodi automobile pod Saabovim imenom u Meksiku, kasnije je otpisao vrijednost tih dionica. Martin Skold, stručnjak za automobilsku industriju pri Ekonomskom fakultetu u Stockholmu, smatra da GM nikada nije u potpunosti osmislio punu integraciju Saaba, ali ga je preuzeo zbog napredne tehnologije, kao što su turbo motori. Saabu je, pak, oduvijek manjkalo specijaliziranih proizvoda koji omogućuju prosperitet kompanija poput Porschea. Njegova se ponuda sastojala od svega dva zastarjela modela, a za nova vozila više nije bilo dovoljno novca.

Mnogi vanjski promatrači smatraju da za Saab nema nade. “Najizglednije je da će potpuno nestati, a netko će kupiti ime propale tvrtke”, izjavio je Anders Trapp, stockholmski analitičar. U proljeće je Muller potražio ulagače u Kini. Tvrtke Pang Da Automobile Trade i Zhejiang Youngman Lotus Automobile složile su se zajednički uložiti 245 milijuna eura u udio od 53,9 posto. U rujnu su sindikati započeli sa sudskim postupkom, uslijed čega je Saabu zaprijetila likvidacija.Muller je od vjerovnika dobio sudsku zaštitu, a država je pristala zajamčiti plaće dok ne predstavi plan reorganizacije. Kada je Muller objavio da je dobio 70 milijuna dolara od američkog ulagača, tvrtke North Street Capital, Saabov sudski administrator zaustavio je reorganizaciju, ustvrdivši kako Saab nema dovoljno novca za nastavak poslovanja. Kada su dvije spomenute kineske tvrtke ponudile otkup Saaba, Muller je prekinuo partnerstvo. Pregovori su u tijeku. Volvo je prošao puno bolje. Kad ga je 1999. Ford kupio za gotovo 6,5 milijardi dolara, luksuzna jednica već je bila u izradi. Volvo izvozi 90 posto proizvedenih automobila. “Sada smo po prvi puta samostalna kompanija”, izjavio je Jacoby, Nijemac kojega je Li imenovao izvršnim direktorom. Volvov cilj je izvesti 200.000 automobila u Kinu 2015., što je četiri puta više od 50.000 ove godine.

David Jolly

Komentirajte prvi

New Report

Close