Duhanski divovi se bore protiv oglašivačkih restrikcija u inozemstvu

Autor: The New York Times , 21. studeni 2010. u 22:00

Duhanski divovi šire kampanju za borbu protiv strogih ograničenja u oglašavanju cigareta, naročito zato što im prodaja u zemljama u razvoju postaje sve bitniji element.

Tvrtke kao što su Philip Morris International i British American Tobacco nastoje osporiti ograničenja u oglašavanju u Velikoj Britaniji, sve prisutnija upozorenja o zdravlju koja se provode u Južnoj Americi te viši porez na cigarete na Filipinima i u Meksiku. Isto tako ulažu milijarde u lobiranje i marketinške kampanje u Africi i Aziji, a jednom su prilikom tajno financirali televizijske reklame na australskim kanalima. Duhanska industrija pojačano je provodila kampanju uoči sastanka predstavnika tijela javnog zdravstva iz 171 države koji je počeo 15. studenoga u Urugvaju. Ove je godine tvrtka Philip Morris International tužila urugvajsku vladu, tvrdeći da nameće pretjerana ograničenja na prodaju i reklamiranje duhana. Dužnosnici Svjetske zdravstvene organizacije tvrde da je tužba pokušaj duhanske industrije da zastraši Urugvaj i druge države koje sudjeluju na konferenciji. Revolucionarni urugvajski zakon nalaže da upozorenja o štetnosti za zdravlje prekriju 80 posto kutije cigareta. Također ograničava svaku robnu marku cigareta, na primjer Marlboro, na jedan dizajn pakiranja tako da drukčija dizajnerska rješenja ne bi pušače navela da pomisle da je dotični proizvod manje štetan. Sudska tužba protiv Urugvaja podnesena je u predstavništvu Svjetske banke u Washingtonu i njome se traži naknada u nepoznatom iznosu za štetu zbog izgubljene zarade. “Sudski pokušavaju zaprijetiti zemljama slabog i srednjega gospodarskog statusa”, kaže doktor Douglas Bettcher, voditelj inicijative Tobacco Free, u sklopu Svjetske zdravstvene organizacije. Bruto domaći proizvod Urugvaja dvostruko je manji od 66 milijardi dolara koliko tvrtka godišnje ostvari prodajom. Tvrtke koje proizvode i prodaju cigarete agresivnom kampanjom nastoje pridobiti nove kupce u zemljama u razvoju, kaže Bettcher, kako bi nadomjestili broj Amerikanaca i Europljana koji prestaju pušiti ili pak umru, jer u SAD-u i Europi broj pušača neumoljivo opada.

No prodaja cigareta u cijelom svijetu godišnje poraste za 2 posto. Međutim, broj država koje počinju provoditi strože zakone i prihvaćaju svjetski sporazum dokaz je širine bojišta na kojem se sukobljavaju duhanski i javnozdravstveni interesi. Philip Morris International naročito agresivno pristupa borbi protiv novih ograničenja. Tvrtka je osim Urugvaja tužila i Brazil, tvrdeći da slike koje država želi staviti na kutije cigareta netočno odražavaju utjecaj pušenja na zdravlje te “kleveću” duhanske tvrtke. Na slikama su prikazane groteksne posljedice na zdravlje, a jedna prikazuje fetus i upozorenje da pušenje može uzrokovati spontani pobačaj. U Irskoj i Norveškoj podružnice tvrtke Philip Morris vode sudske sporove zbog zabrane plakata u trgovinama. Jedan australski televizijski kanal, a poslije i New York Times, objavili su da je australska vlada najavila da će tražiti da se cigarete pakiraju u običnim bijelim ili smeđim kutijama kako bi kupcima bile manje privlačne, a dužnosnik tvrtke Philip Morris vodio je kampanju opozicijske stranke tijekom prošlogodišnjih izbora. Kampanja vrijedna 5 milijuna dolara, koje su navodno uložili vlasnici manjih trgovina, dijelom je financirana iz džepa tvrtki British American i Imperial Tobacco. Predstavnik tvrtke Philip Morris odobravao je strategije, budžet, kupnju oglasa i intervjue za razne medije. Peter Nixon, potpredsjednik izvršnog odbora i glasnogovornik tvrtke Philip Morris International, izjavio je da se tvrtka slaže s tvrdnjama da je pušenje štetno i da “razumna” ograničenja treba uvesti ondje gdje ih nema. “Na pakiranjima svakako treba istaknuti upozorenja o učinku pušenja na zdravlje, no trebaju biti razumne veličine”, kaže. “Smatrali smo da je 50 posto i te kako odmjereno. Kad se počelo govoriti o 80 posto, shvatili smo da će to prekriti trgovačku marku proizvoda i smatrali smo da je to previše.” Na sudovima diljem svijeta ovih se dana duhanski divovi više brane nego napadaju. Svjetska zdravstvena organizacija i sporazum organizacije potaknuli su vlade i pojedince da se pravnim načinom okrenu protiv proizvođača cigareta, a broj sudskih tužbi koje su podnijeli pušači i javnozdravstvena tijela raste u Brazilu, Kanadi, Izraelu, Italiji, Nigeriji, Poljskoj i Turskoj.




No u drugim krajevima svijeta, naročito u Indoneziji, inače petom tržištu cigareta u svijetu po veličini, zakon nije toliko strog pa ondje duhanske tvrtke plasiraju svoje proizvode na načine koji su drugdje zabranjeni. U Indoneziji se reklame za cigarete prikazuju na televiziji i prije filmova, na plakatima koji se nižu autocestama, tvrtke se nastoje približiti djeci na koncertima i sportskim događajima, na pakiranjima se nalaze likovi iz crtića, a dopušteno je duhanske proizvode prodavati djeci.Indonežani kažu da ovise o poslovima u duhanskoj industriji te trošarinama i porezima na cigarete. Samo od tvrtke Philip Morris International Indonezija godišnje dobije 2,5 milijardi dolara. Cilj konferencije koja je održana u Punta del Esteu u Urugvaju bio je raspraviti o sporazumu o javnom zdravstvu pod nazivom “Okvirna konvencija o kontroli duhana”, koju je od 2003. godine do danas potpisala 171 zemlja. Konvencija bi s vremenom obvezala zemlje potpisnice da postrože kontrolu sastojaka, pakiranja i oglašavanja, da šire programe prestanka pušenja, prostore u kojima se ne puši te da povise poreze, a to je isprobana taktika protiv pušenja. Jednom se stavkom konvencije kritizira korištenje aditiva, kao što su čokolada i sladić, u mješavinama duhana koji čine više od polovice prodaje diljem svijeta. Međunarodna udruga uzgajivača duhana tvrdi da bi to moglo ugroziti proizvođače duhana tipa “burley”, sušene vrste koja se zaslađuje aditivima, što bi milijune uzgajivača stajalo posla i uništilo mnoga gospodarstva. “Svi znamo da je pravi cilj da se ukine konzumacija duhana”, kaže Roger Quarles, uzgajivač iz Kentuckyja i predsjednik udruge.

Duff Wilson; Aubrey Belford pridonio izvještaju

Komentirajte prvi

New Report

Close