Britanci otkrili simbol jugoslavenske industrije – jeftine i praktične Tomosove mopede!

Autor: Ante Pavić , 19. studeni 2013. u 15:30
Cijena Tomosovih mopeda je od 950 do 1400 eura

Mopedi zanimaju europske države, zemlje bivše Jugoslavije i SAD.

Nakon što su se prije godinu dana na Dan mrtvih svi oprostili od jednog od simbola jugoslavenske industrije, čini se da se slovenska tvornica izvanbrodskih motora i mopeda Tomos ponovno vraća – i to u velikom stilu.

U studenom prošle godine održane su "karmine" za tvornicu Tomosa u Kopru čiji su vlasnici odlučili zatvoriti tvornicu i sklapanje mopeda preseliti u tursku tvornicu Ramzey blizu Istanbula. Turska priča trajala je niti godinu dana jer je krovna kompanija Hidria shvatila da je proizvodnja u Turskoj neisplativa pa je globalizacija prošli tjedan zatvorila puni krug te su se Tomosovi mopedi vratili u rodni Kopar gdje se ponovno sklapaju. "Očito su naši zahtjevi bili previsoki za turskog partnera u smislu logistike i kvalitete. Budući da smo imali obaveze prema kupcima i nismo bili sigurni da će ih turski partner ostvariti u skladu sa našim očekivanjima, odlučili smo da privremeno vratimo proizvodnju u Koper. Tu ćemo biti dok ne nađemo neko bolje rješenje", kazao je za Delo Matjaž Kanduč, direktor kompanije Tomos. 

 

6tisuća

mopeda godišnje proizvede Tomos, isključivo po narudžbi

Čuvaju robnu marku
U neposrednoj proizvodnji mopede sastavlja 12 radnika koji su u prvim danima u Kopru proizveli 150 komada. Dijelovi za mopede izrađuju na razlitim dijelovima svijeta, a sastavljaju ih samo po narudžbama. Uprkos zastoju, imaju 500 narudžbi na mjesec, odnosno 6000 godišnje. Za mopede se zanimaju u europskim državama, zemljama bivše Jugoslavije te čak i u SAD-u. U Hidriji su zbog svega toga odlučili sačuvati Tomosovu robnu marku.

Tomos je nedavno osnovao i tvrtku u Velikoj Britaniji i tamo pokrenuo veliku reklamnu kampanju. Veliki poticaj u proizvodnji i prodaji mogao bi im pružiti i poveći tekst o Tomosovim mopedima objavljen u britanskom The Guardianu. Britanci otkrivaju ono što su stanovnici bivše Jugoslavije otkrili 1959. godine: jeftini moped (od 950 do 1400 eura) s dvotaktnim motorom kojim se lako upravlja u gužvi velegrada. Tekst o Tomosovim mopedima romansiran je i obiluje dječačkim oduševljenjem za Tomosov automatik koji je za britansko tržište dobio retro izgled s kromiranim dijelovima. Kako je napisao Guardianov novinar Martin Love, vozeći Tomosov moped ponovno je otkrio dijete u sebi što je pripisao "faktoru Tomos". Jednako tako, i Leo Wilkinson u The Telegraphu svoj tekst počinje konstatacijom da su prvi put nakon 30 godina Tomosovi modeli dostupni i britanskim kupcima. Upravo bi to mogla biti nova marketinška kampanja ponovno probuđenog Tomosa čije su nešto snažniji mopedi nekoliko dsetljeća bili sinonim za poštansku službu na području bivše Jugoslavije. I danas su modeli APN, ili popularni "apenci", jedni od glavnih pogonskih strojeva hrvatskih poštara u mnogim gradovima i općinama.

 

150mopeda

već je sklopljeno u Kopru nakon povratka proizvodnje

Osim toga, dovoljan je pogled na brodove u brojnim lučicama primorskih gradova na kojima se nalazi najveći broj Tomosovih vanbrodskih motora. Tomosovu tvornicu u Kopru je 1959. godine svečano otvorio Josip broz Tito. Tvornica se trebala smjestiti u Sežani kako bi Talijani neposredno preko granice vidjeli da i Jugoslavija ima tehnološkog konja za utrku. Odatle i naziv Tomos – Tovarna motornih koles Sežana. U to vrijeme došlo je do popuštanja napetosti nakon tršćanske krize pa je odlučeno da se tvornica ipak smjesti u Kopru. Vrhunac postiže 70-ih godina prošlog stoljeća kada u pogonima radi više od 3000 ljudi. Već osamdesetih godina počinje Tomosov pad, a devedesetih kreće njegova prodaja pa ga prvo preuzima švicarski Aluswis, potom kanadski Alucan, da bi Hidrija bila posljednja na popisu. Upravo je ta kompanija sklapanje mopeda preselila u Tursku, ali je nakon nekoliko mjeseci uvidjela da to neće ići. Tržište su u međuvremenu poplavili jeftini mopedi i skuteri azijskih proizvođača i za Tomosov moped više nije bilo mjesta.

Azijska konkurencija 
Na području nekadašnjeg koparskog Tomosovog kompleksa radi nešto manje od 400 radnika, od toga najviše u poduzeću Alutec koji proizvodi aluminijske komponente za svjetsku automobilsku industriju. Veliki broj ih je zaposlen u društvu Mototec koje izrađuje okvire za mopede Tomos, BMW, Ducati i Piaggo, dok je oko 40 ljudi uposleno u tehnološkom parku Hidria. Britanci sada sa simpatijama otkrivaju moped s kojim se život ne shvaća najozbljnije. Sama pomisao da se moped ne pali nikakvim dugmetom nego jednostavnim pritiskom na pedalu čini im se privlačnom. Baš kao što se i zaposlenima u Kopru čini simpatična ideja o ponovnom pokretanju proizvodnje zbog koje je Kopar vlastiti život nekad shvaćao prilično ozbiljno i čiji su pogoni privlačili brojne stručnjake iz bivše države. Teško da će se Tomos dovoljno razbuditi da postane konkurent azijskim proizvođačima, ali je sigurno da bi trebao moći iskoristiti ponovno pronađeni "faktor Tomos". 

Komentirajte prvi

New Report

Close