Bombardier izgubio kontrolu nad programom u koji je uloženo 6 milijardi dolara

Foto: Petar Glebov/PIXSELL Foto: Petar Glebov/PIXSELL

Bombardier je kazao kako bi partnerstvo trebalo više nego dvostruko povećati vrijednost programa CSeries.

Europski zrakoplovni div Airbus preuzet će većinski udjel u projektu proizvodnje uskotrupnih zrakoplova C-Series kanadske kompanije Bombardier, uslijed problema s kojima se ta kompanija suočila u proizvodnji tog modela.

Sporazum, koji za Airbus neće značiti nove troškove, dat će tom europskom proizvođaču zrakoplova udio od 50,01 posto u CSeries Aircraft Limited Partnership (CSALP), koji proizvodi i prodaje zrakoplove, poručuju te tvrtke. Njime se Airbusu također daje pravo kupnje potpune kontrole nad projektom C-Series 2023. godine.

I dok će Bombardier izgubiti kontrolu nad zrakoplovnim programom u koji je uloženo 6 milijardi dolara, CSeries dobit će poboljšanu ekonomiju razmjera i bolju prodajnu mrežu. Taj model zrakoplova sa 110 do 130 sjedala nije osigurao nove narudžbe u 18 mjeseci, a prijeti i opasnost od 300-postotnih carina na uvoz SAD-a.

Bombardier je kazao kako bi partnerstvo trebalo više nego dvostruko povećati vrijednost programa CSeries.

"Bombardier više nema kontrolu nad ovim programom, ali opet, bolje je imati 30-postotni udio vrlo uspješnog programa nego boriti se s vrlo rizičnim programom koji je od samog početka bio prevelik", rekao je analitičar zrakoplovstva Richard Aboulafia.

Stručnjaci su sporazum pozdravili kao izuzetno značajan, kazavši da je poput 'velike vulkanske eksplozije' u svijetu proizvodnje zrakoplova.

Kanadski proizvođač zrakoplova i vlakova suočio se i s nizom problema zbog navedenog modela, a upravo nedavno izbio je trgovinski spor sa SAD-om koje su kompaniji najavile uvođenje uvoznih carina od 300 posto. 

Naime, konkurentski Boeing žalio se američkim vlastima, optuživši Bombardier za narušavanje tržišnog natjecanja, odnosno prodaju letjelica ispod cijene proizvodnje, nakon dobivanja državnih subvencija od Kanade i Velike Britanije.

U Boeingu su tvrdili da je kanadska kompanija Delta Airlinesu prodala 75 zrakoplova tipa CS100 po cijeni od 19,6 milijuna dolara po zrakoplovu, pri čemu su troškovi proizvodnje iznosili 33,2 milijuna dolara po zrakoplovu.

Američka tvrtka je poručila da sporazum Bomardiera i Airbusa ' izgleda kao upitan sporazum dva pretežno državno subvencionirana natjecatelja, kojim se želi prikriti nedavne nalaze američke vlade'.

"Ostajemo pri stavu da svatko treba igrati po istim pravilima za slobodnu i poštenu trgovinu", dodali su.

Britanski ministar gospodarstva Greg Clark kazao je, pak, da je povezivanje s Airbusom 'pozitivan korak naprijed'.

Istaknuo je i da su britanska i kanadska vlada radile u cilju 'očuvanja radnih mjesta i proizvodnje u Bombardierovoj tvornici u Belfastu, te opskrbnog lanca širom Velike Britanije'. Vlada i dalje radi na brzom rješavanju spora s Boeingom, dodao je.

Direktor Bombardierovog poslovanja u Sjevernoj Irskoj Michael Ryan kazao je, pak, kako dogovor s Airbusom predstavlja odlične vijesti za podružnicu u Belfastu, u kojoj se proizvode krila za C-Series zrakoplov i u kojoj radi oko tisuću radnika.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!