Bez ‘Jugosfere’ nema širenja poslovanja

Autor: Ksenija Kale , 16. rujan 2010. u 22:00

Tvrtke iz država bivše Jugoslavije ne mogu osigurati opstanak na skučenim domicilnim tržištima

Menadžeri Atlantic Grupe Emila Tedescija i Naftne industrije Srbije (NIS) u četvrtak su se pridružili predsjedniku Uprave Gorenja Franji Bobincu na forumu menadžmenta jugoistočne Europe na Bledu na kojem sudjeluje oko 300 gospodarstvenika iz 17 država. Cilj je srušiti barijere nastale raspadom bivše države i ojačati trgovinske veze, javlja Bloomberg.

Premala tržišta
Bobinac je okupio menadžere iz šest bivših država Jugoslavije s namjerom jačanja trgovinskih veza odnosno stvaranja “Jugosfere” koja bi donijela dodatnu dobit tvrtkama koje u njoj djeluju. Takav potez čelnika kompanija u regiji stručnjaci pozdravljaju smatrajući da bi tim putem mogla krenuti i većina tvrtki u regiji. U svrhu jačanja ekonomskih veza Hrvatska, Slovenija i Srbija istovremeno pregovaraju i o spajanju zračnih linija i željeznice u državnom vlasništvu. Naime, trgovinska je suradnja u skladu s planovima Bobinca za Gorenje koji proširuje poslovanje proizvođača bijele tehnike na područje bivše Jugoslavije. “Sjećam se vremena kada su političari kritizirali kompanije jer su poslovale s ostalim republikama iz bivše Jugoslavije”, kaže Bobinac, dodavši da menadžeri žele promovirati vrhunske proizvode iz nekad ujedinjene države. Stvaranje “Jugosfere” analitičari ocjenjuju nužnim za poslovanja kompanija u regiji.“Tržišta na području zemalja bivše Jugoslavije ograničena su malom veličinom. U uvjetima globalizacije i snažnih konkurentskih pritisaka, većina kompanija si ne može osigurati dugoročnu budućnost isključivo na domaćem tržištu, pogotovo ukoliko je ono malo”, komentira Zdeslav Šantić, glavni ekonomist SG-Splitske banke.

Kompatibilna gospodarstva
Naime, nastavlja Šantić, poduzeća ne mogu ostvariti troškovne prednosti iz povećane veličine pojedinih poslovnih operacija. Stoga će i većina velikih tvrtki iz okruženja morati proširiti poslovanje na cijelu regiju kako bi bile sposobnije za tržišnu utakmicu s velikim multinacionalnim tvrtkama, pogotovo nakon ulaska u EU. Nadalje, i sličnost u zakonodavstvu, poslovnim običajima te poznati brendovi motiviraju tvrtke na širenje u regiju. S takvim ocjenama složio se i neovisni analitičar Damir Novotny.“Naravno da je važno da se tržišta zemalja bivše Jugoslavije ekonomski integriraju pogotovo Hrvatska, Slovenija, Srbija i BiH za što postoji čitav niz razloga”, kaže Novotny te ističe velike potencijale s obzirom na kompatibilnost gospodarstava. Kao primjer navodi ekonomsku suradnju Austrije, Švicarske i Njemačke s istog govornog područja bez potrebe da se to institucionalizira. Šantić podsjeća da je potreba za značajnijom gospodarskom suradnjom na regionalnoj razini prepoznata i kroz osnivanje tzv. “nove CEFTA-e”, koju uglavnom čine zemlje iz neposrednog okruženja.“Ostale su barijere u trgovini i protoku kapitala, pa prvotna visoka očekivanja od ovog udruženja nisu u potpunosti ispunjena”, navodi Šantić.

Robna razmjena

Slovenija
U prvih sedam mjeseci hrvatski izvoz u Sloveniju vrijedio je 2,79, a uvoz 3,58 milijardi kuna.

Srbija
U Srbiju je pak izvezeno robe u vrijednosti 1,34 milijardi, a uvezeno za 866,3 milijuna kuna.

Komentirajte prvi

New Report

Close