Beograd najveći, slijede zagrebačka zračna luka Pleso i ljubljanski Brnik

Autor: Darko Bičak; Milan Šćekić , 05. rujan 2008. u 06:30

Aerodromi u gradovima bivših jugoslavenskih republika nadmeću se za poziciju glavnog regionalnog središta

Unatoč sve većoj cijeni goriva i prijetnji međunarodnog terorizma, zračni promet ubrzano se razvija u Hrvatskoj i čitavoj regiji. Zagreb, Beograd i Ljubljana posljednjih godina bilježe znatan porast u zračnom prijevozu putnika, a ova tri aerodroma bore se i za primat regionalnog središta u što ulažu sve veća sredstva. U Ljubljani se priprema dugoročni projekt cjelovite preobrazbe Aerodroma Ljubljana u tzv. aerodromski grad – središnje mjesto okupljanja putnika koji dolaze u regiju i putuju dalje prema odredištima bivše Jugoslavije. Cilj je podići kapacitet godišnjeg prometa putnika s današnjih 1,5 na 2,2 milijuna putnika do 2015.

Više putnika
Zagreb je u nešto lošijoj poziciji, jer su se tek prošle godine najveći suvlasnici Plesa, Vlada i Grad Zagreb složili o modelu financiranja i izgradnje novoga terminala zračne luke. Aerodrom na Plesu bi tek 2011. trebao dobiti novi terminal površine veće od 65 tisuća kvadrata koji bi godišnje mogao primiti 3,3 milijuna putnika. Radi se o projektu teškom 240 milijuna eura. Relevantni čimbenici u Hrvatskoj očekuju da će završetkom novog Plesa upravo Zagreb postati glavno regionalno čvorište zračnog prometa. Inače, u prvih sedam mjeseci ove godine preko svih hrvatskih aerodroma je prošlo ukupno 2,87 milijuna putnika, što je 7,3 posto više nego u istom razdoblju lani. Po broju putnika Pleso slijede zračna luka Dubrovnik sa 642.998 putnika te Split sa 637.011. Beogradski aerodrom Nikola Tesla 2007. godinu završio je sa 2,5 milijuna putnika, za razliku od 2,2 milijuna godinu prije, te dobiti od oko sedam milijuna eura. To je najbolji rezultat beogradskog aerodroma od 1990. godine, a očekivanja su da će tijekom 2008. godine kroz zračnu luku proći 2,8 milijuna putnika. U prvih sedam mjeseci bilo ih je 1,5 milijun. Iz Beograda navode da je, po prometu putnika beogradski aerodrom drugi u regiji, odmah iza sofijskog. Crnogorski aerodromi Podgorica i Tivat i ove godine bilježe rekordne rezultate. U prvih osam ovogodišnjih mjeseci ta dva aerodroma opslužila su 809.000 putnika, što je rast od devet posto u odnosu na isto razdoblje lani. Očekuje se da će do kraja godine podgorički i tivatski aerodrom opslužiti 1,1 milijun putnika, što je za 66.000 više u odnosu na prošlu, najuspješniju godinu u povijesti tamošnjih aerodroma. Posebno dobre rezultate postigao je aerodrom Podgorica, koji je prošle godine proglašen za najbolji aerodrom u Europi u kategoriji do milijun putnika. Na podgoričkom aerodromu u prvih osam ovogodišnjih mjeseci opsluženo je 18 posto više putnika nego u istom razdoblju lani. Broj aviokompanija čiji avioni koriste usluge crnogorskih aerodroma povećan je sa 70 prošlogodišnjih na 105 na ovoj godini. U JP Aerodromi Crne Gore u toku je realizacija investicije od 10 milijuna eura.

Veći promet
Zračna luka Skoplje već nekoliko godina bilježi promet na razini 500-600 tisuća putnika godišnje. Konkretno, tijekom 2007. je kroz taj aerodrom prošlo 626.000 putnika.
U posljednjih desetak godina sarajevska zračna luka doživljava renesansu. Po broju putnika, ostvareno je povećanje za devet posto u odnosu na 2006. godinu te se približio brojci od pola milijuna.

Ulaganja u zračne luke u regiji

Osim velike investicije u zagrebački Pleso, u regiji je planirano još nekoliko velikih investicija u zračne luke. Tako će se u Kragujevcu, u Srbiji, izgraditi međunarodna zračna luka na zahtjev Fiata koji je preuzeo tamošnju automobilsku industriju Zastava, a što je uvjetovao izgradnjom infrastrukture, između ostalog i aerodroma koji će moći avionski povezivati Kragujevac s Torinom. Makedonija planira svoj aerodrom Aleksandar Veliki dati u koncesiju koja predviđa ulaganja i u cargo aerodrom u blizini Skoplja za što bi trebalo biti utrošeno i do 80 milijuna eura.




Komentirajte prvi

New Report

Close