Avioprijevoznici računaju kako izgubiti što manje

Autor: Poslovni.hr , 29. svibanj 2008. u 06:30

Da bi u potpunosti shvatili utjecaj naglog rasta cijena nafte na nacionalnu zrakoplovnu industriju, zamislite kako će američke zrakoplovne kompanije ove godine potrošiti goriva u vrijednosti od 60 milijardi dolara – što je oko četiri puta više nego 2000. godine. Zbog rasta izdataka za gorivo zrakoplovne kompanije na svakom putniku gube oko 60 dolara, što industriju stavlja nadomak ovogodišnjeg gubitka od 7,2 milijarde dolara. Ako se to uistinu ostvari, bit će to najveći gubitak industrije u povijesti. Nije iznenađujuće što je Wall Street postao tako pesimističan glede izgleda ove industrije, da je sjedinjena marketinška kapitalizacija šest glavnih zrakoplovnih kompanija i Southwest Airlinesa pala ispod 17 milijardi dolara.

To je iznos koji ExxonMobil uknjiži u prihodima svaka dva tjedna. “Američka zrakoplovna industrija, kako je sada uspostavljena, nije bila izgrađena za cijenu nafte od 125 dolara po barelu”, rekao je 21. svibnja dioničarima Gerard Arpey predsjednik uprave roditeljske kompanije American Airlinesa AMR. Dok industriji nije strano gubiti novac,ili je reorganizirati u slučaju bankrota, stručnjaci manje-više vjeruju da sadašnja kriza ima potencijala da u nadolazećim godinama u potpunosti preoblikuje industriju. To ne znači samo nekoliko zrakoplovnih kompanija kao do sada, već da će i oni koji prežive krizu biti prisiljeni promisliti o svakom dijelu svojih operacija, od određivanja cijena karata do samih destinacija do kojih će letjeti njihovi zrakoplovi. “Sadašnji je problem da nitko ne zna hoće li cijene nafte pasti”, kaže Darryl Jenkins, stručnjak za zrakoplovstvo pri Državnom sveučilištu u Ohiu. “Sada se nalazimo u jednoj od najtežih mogućih situacija. Planovi se vrte oko pitanja što učiniti kako bi izgubili što manje novca”, kaže Jenkins. Ako cijene nafte ostanu na troznamenkastim iznosima, to će još ubrzati potrese koji već tresu industriju. Dok su mnoge zrakoplovne kompanije u prošlosti imale iskustva s bankrotom i iskoristile ga kao manevar za smanjenje troškova, stručnjaci vjeruju da će svaki avioprijevoznik koji potpadne pod Poglavlje 11 morati biti zatvoren. To će vjerojatno uključiti jednog, a možda i više glavnih avioprijevoznika. “Mislim da ovog puta pravi rizik ne leži u Poglavlju 11, već Poglavlju 7, odnosno likvidaciji”, izjavio je viši dužnosnik jedne od zrakoplovnih kompanija. “Što se dogodilo Pan Amu? Easternu? Mislim da bi se neki avioprijevoznici uistinu mogli ugasiti”, zaključio je neimenovani dužnosnik. Bankrot koji bi bio pod nadzorom suda također bi mogao pomoći ublažavanju transformacije industrije ako bi kreditori odlučili da je okružje previše neprijateljsko te kada bi se složili prodati vrijednu imovinu. Povijesno gledano, zrakoplovne kompanije su privukle dovoljno sredstava za poslovanje za vrijeme restrukturiranja i novi kapital kada izlaze. Nije sasvim jasno da će sadašnji uvijeti koji vladaju na tržištu – viske cijene nafte i manja mogućnost dobivanja kredita – poduprijeti takav razvoj situacije. Avioprijevoznici s financijskim mogućnostima za igru – kao Southwest – mogli bi biti zainteresirani. Southwest je u prošlosti izbjegavao velike akvizicije i na njih gledao kao pretjeran rizik. No isto tako, kompanija jasno prepoznaje potencijalnu priliku kada vidi bankrotiranog rivala. Analitičari navode kako bi likvidacije mogle dovesti do industrije koja bi se sastojala samo od dva dominantna avioprijevoznika, najvjerojatnije Delta-Northwesta i možda kombinacije American-Continentala, uz još neke niskotarifne kompanije poput Southwesta.
(BusinessWeek)

Komentirajte prvi

New Report

Close