Amazonova flota zrakoplova ‘otima kruh’ dostavljačima

Autor: Tomislav Pili , 28. prosinac 2016. u 14:33
Foto: Reuters

Internetski trgovac ušao u zračni prijevoz.

Zbog rezanja troškova prijevoza internetski trgovac Amazon pokrenuo je vlastiti zračni prijevoz tereta otimajući tako znatne prihode dostavnim kompanijama poput UPS-a ili FedExa. Prema navodima Reutersa, Amazuon je unajmio flotu od 40 teretnih zrakoplova koja nosi naziv Prime Air.

Manje je više

Podaci o teretu sa zračnih luka diljem SAD-a u koje je Reuters imao uvid pokazuju kako Amazonovi teretni zrakoplovi lete gotovo puni, ali s teretom niže mase. I to je upravo glavni razlog zašto je kompanija okrenula leđa dostavnim kompanijama koje su unazad nekoliko godina bile glavna transmisija između Amazona i kupaca. Naime, posljednjih nekoliko godina glavni motor rasta zarada dostavnih kompanija postao je volumen tereta, a ne njegova masa. Kako trgovci poput Amazona kupcima šalju lagane, ali kabaste pakete, cijena prijevoza postala je sve veća stavka.
Podaci pokazuju da je, primjerice, UPS-ova cijena prijevoza paketa težine 1,8 kilograma u kutiji dimenzija 30,5x25x20 centimetara od Seattlea do Atlante sa 40,5 dolara prije dvije godina skočila na sadašnjih 54 dolara. Drugim riječima, prijevoz je poskupio 33 posto. Amazonovi zrakoplovi lete u 10 američkih gradova opskrbljujući obližnje logističke centre tog trgovca. No, predstavnici na nekoliko zračnih luka ističu za Reuters kako Amazonovi slijeću s manjom težinom tereta od prosječne. Reutersova analiza teretnih listova pokazuje kako Amazonovi zrakoplovi na mjesečnoj bazi u prosjeku iskorištavaju između 37 i 52 posto najveće dopuštene nosivosti.

Za usporedbu, zrakoplovi FedExa i UPS-a u proteklih godinu dana do rujna ove godine iskorištavali su između 53 i 56 posto najveće dopuštene nosivosti, pokazuju podaci američkog ministarstva prometa. FedEx je odbio komentirati navode Reutersa, dok je Steve Gault, potpredsjednik za odnose s javnošću UPS-a poručio kako velik dio njihovih klijenata imaju vlastitu logistiku. Ipak, Amazonovu flotu nije želio komentirati.

 

33posto

porasla je cijena prijevoza u posljednje dvije godine

Ipak, teško je procijeniti koliki je konkretno efekt smanjenja prihoda dostavnih kompanija od Amazona te koliko je taj trgovac ustvari uštedio jer nije poznata cijena najma već pozamašne flote zrakoplova.

Veća brzina dostave

Međutim, vlastita zrakoplovna flota omogućuje Amazonu još jednu dodatnu prednost u odnosu na dostavne kompanije, a to je veća brzina dostave. To posebno dolazi do izražaja s obzirom na procijenjenih 50 milijuna korisnika Amazonove Prime usluge u SAD-u koja za 99 dolara godišnje jamči dostavu unutar dva dana.
Reutersova analiza je pokazala kako Prime Air teretni zrakoplovi polijeću sa svojih polaznih aerodroma neuobičajeno kasno u odnosu na zrakoplove dostavnih kompanija. Let zrakoplova Prime Aira ne započinje prije dva sata ujutro. S druge strane, FedExovi zrakoplovi polijeću najkasnije do 21 sat kako bi se u skladištima tijekom noći mogla razvrstati roba. Poanta je u tome što zrakoplovi dostavnih kompanija slijeću na još nekoliko aerodroma između kako bi prikupili robu iz ostalih gradova, a što Amazonovoj floti nije potrebno.

Tek početak

Izravni(ji) letovi znatno skraćuju ukupno vrijeme dostave, pa Amazon navodno uspijeva dostaviti robu kupcima u roku 24 sata, pa čak i za svega nekoliko sati. Prednost je i u tome što Amazon bira manje prometnije zračne luke što mu omogućuje brži istovar tereta. Prema mišljenju Briana Clancya, direktora konzultanske kuće Logistic Capital & Strategy, Amazon je ispravno shvatio kako mnoštvo kupaca naručuje robu dok su doma, ističe Reuters.
S druge strane, Marc Wulfraat, predsjednik tvrtke MWPVL ocjenjuje kako je Amazonova flota od 40 zrakoplova tek početak. “Kompanija će trebati znatno više zrakoplova”, smatra Wulfraat.

Komentirajte prvi

New Report

Close