Aeroflot kupuje češku aviokompaniju ČSA

Autor: Milan Lazarević , 19. siječanj 2009. u 22:00

Planovi preuzimanja Jata i Austrian Airlinesa pali su u vodu, pa je češka tvrtka jedina šansa za širenje

Nesumnjivi favorit na natječaju za privatizacije češke aviokompanije ČSA, koji će biti objavljen do kraja ovog tjedna, ruska je kompanija Aeroflot koja je i do sada pokazivala najveći interes za taj posao. S time se slaže i većina čeških ekonomskih analitičara koji očekuju da ruska kompanija neće sama podnijeti ponudu, nego u konzorciju s nekom češkom tvrtkom ili čak više njih.

Većina ipak Česima
“Ako ČSA ostaje nacionalni prijevoznik, jasno je da u njemu većinski udio treba biti u češkim rukama”, izjavio je Hospodarskym novinama ministar financija Miroslav Kalousek. To, naravno, znaju i Rusi i zato traže češkog partnera već nekoliko mjeseci. “Pregovaramo s mogućim češkim partnerima s kojima bismo dali zajedničku ponudu”, potvrdio je zamjenik šefa Aeroflota Lev Košljakov, ali nije htio precizirati ništa u vezi s tim. Kao partneri dolaze u obzir velike češke financijske grupacije kao što su PPF, koji je u rukama najbogatijeg čovjeka u postkomunističkim zemljama (izuzev Rusije) Petra Kellnera (s imovinom od 9,3 milijarde dolara, lani je bio 91. na Forbesovoj listi najbogatijih ljudi). Češka pojištovna (kompanija kći PPF, inače najjača osiguravajuća kuća u Češkoj) vlasnik je udjela od nešto više od pet posto u ČSA. Kellner, koji se rijetko pojavljuje u javnosti, nedavno je izjavio da je PPF pripremio oko milijardu eura koje namjerava brzo uložiti u oživljavanje ekonomije. Kandidati za partnera Aeroflota su također češko-slovačka Penta i slovački J&T. “Zainteresirani smo za privatizaciju ČSA, Aeroflot je naš potencijalni partner, no s konačnom odlukom ćemo pričekati do objavljivanja uvjeta natječaja”, izjavio je glasnogovornik Pente Martin Danko. Za Pentu zračni prijevoz nije nikakva novina – ta je grupacija najveći dioničar u češkom proizvođaču manjih civilnih i vojnih aviona Aero Vodochody, kao i aerodromima u Vodochodyma i slovačkim Košicama. Kako se neslužbeno saznaje, s Aeroflotom pregovara jedan od glavnih vlasnika J&T-a Patrik Tkač, ali se i on odbija izjasniti o detaljima. I PPF, koji je zbog udjela koji već ima u Aeroflotu, možda najjači kandidat za partnera, taji svoje kontakte i eventualne dogovore s ruskom kompanijom. S obzirom na taj udio, PPF je sigurno poželjan partner i za druge aviokompanije koje namjeravaju sudjelovati na natječaju. U doba Sovjetskog Saveza Aeroflot je bio najveća europska aviokompanija. Sada nastoji širenjem, prije svega, u srednjoj i istočnoj Europi (pokušavao je to i s Alitalijom) povratiti izgubljene pozicije. Nastoji biti bliži ne samo europskim nego i američkim putnicima. “Za nas je vrlo atraktivno što je ČSA bio sudionik u projektu Open Sky, što mi nažalost nismo bili”, izjavio je Košljakov.

Bez sigurnosnih rizika
Nakon neuspjeha s Alitalijom i Austrian Arlinesom i odgađanja privatizacije srpskog prijevoznika Jata, Aeroflot ima vrlo tanku bilancu rezultata nastojanja za širenje, gotovo ništa, osim što posredništvom ruske banke VEB ima utjecaja na mađarsku kompaniju Malev. “Ali nije to ono što hoćemo, samo s kapitalom nemamo namjeru ulaziti u Malev”, rekao je Košljakov. Kada bi Aeroflot preuzeo ČSA, kako je najavljeno, preorijentirao bi ga na kraće i srednje relacije i iskoristio u povezivanju sa svojim letovima. Gotovo svi ministri, važniji političari, kao i šef ČSA Radomir Lašak, koji je najzaslužniji za relativno brzo ozdravljenje poslovanja i eliminiranje gubitaka kompanije, ne vide sigurnosne rizike u tome što bi ruska aviokompanija preuzela češku. Zasad su nezadovoljstvo i bojazan pokazali samo piloti ČSA.

Komentirajte prvi

New Report

Close