Ulaskom u EU popločat će, nadaju se, i dvorišta glavnih konkurenata

Autor: Josipa Ban /VLM , 12. lipanj 2013. u 18:00
Željko Radek, predsjednik Uprave Keramike Modus, kao prekretnicu ističe kupnju Kio Keramike, što im je dalo slobodne ruke u organizaciji i modernizaciji poslovanja/Jurica Galoić/PIXSELL

Pogone iz Vojnića i Rujevca potpuno će preseliti u Orahovicu do kraja ove godine, a početkom iduće pokrenuti proizvodnju gresa, pločica za oblaganje eksterijera.

Samo onaj tko proizvodi zna koliko je teško, no u konačnici to je jedina stvar koju nitko ne može obezvrijediti, ističe Željko Radek, predsjednik Uprave Keramike Modus, jedinoga hrvatskoga te najvećega regionalnoga proizvođača keramičkih pločica koji uspješno prkosi krizi.

Uz kontinuiran rasta prihoda, koji su lani dosegnuli 67 milijuna kuna, Radek najavljuje dodatno povećanje proizvodnih kapaciteta u ovoj godini, i to za minimalno 25 posto, te proširenje proizvodnje na gres, odnosno pločice za vanjsko oblaganje. "Prošla je godine bila svojevrsna 'nulta godina' u budućnosti poslovanja Keramike Modus, kad su se napokon sve ključne stvari posložile, a već u sljedećoj vjerujem da će gospodarska kriza biti iza nas", ističe Radek. 

 

130radnika

zapošljava Keramika Modus, izvoze 70%

Prijelomna akvizicija 
Prošlo je trinaest godina otkako je Keramika Modus počela s proizvodnjom keramičkih pločica. Procvat je doživjela preuzimanje imovine Kio Keramike 2011. godine. Počeli su kao Keramika Vojnić, u sastavu Samoborka grupe, čiji su i danas dio, s relativno malom proizvodnjom u tvornici u Vojniću. Šest godina nakon pokretanja proizvodnje odlučili su se na potpunu promjenu brenda. "Keramika Vojnić nije davala pozitivne impulse", objašnjava Radek. Te godine, samo godinu dana nakon što je Radek, koji je u Samoborka grupi već 24 godine, i formalno postao predsjednik Uprave proizvođača keramičkih pločica, kreće potpuna promjena brenda. Ime tvrtke, dizajn i vizual iz Keramike Vojnić mijenjaju se u Keramiku Modus. Polako nastavljaju s ostvarivanjem planova i povećanjem proizvodnje, da bi potkraj 2011., nakon osam dražbi na kojima su bili jedini ponuđač, za 46 milijuna kuna kupili tvornice u Orahovici i Rujevcu tvrtke Kio Keramika u stečaju. Upravo je to, ističe Radek, bila prijelomna točka u poslovanju, iako odluka nije bila nimalo laka, osobito sagledaju li se negativne konotacije na račun Keramike Modus nakon kupnje.

No, odluka se pokazala jako dobrom. Keramika Modus preporodila je proizvodnju pločica u Orahovici, uložila u nove tehnologije te krenula u osvajanje novih tržišta. Dotad su, prisjeća se Radek, u tvornici Kio Keramike godinu i pol bili u najmu, što je uvelike ograničavalo njihove planove. Kao "podstanari" nisu mogli ulagati, dirati  postrojenja te krenuti u promjene koje su u proizvodnji bile nužne. Zato Radek i ističe 2012. kao nultu točku u poslovanju. Vlasništvo nad tvornicom u Orahovici dalo im je slobodne ruke u organizaciji i modernizaciji poslovanja, u što su uložili milijun eura. Jedna od većih investicija bila je kupnja digitalnoga printera, odnosno stroja za digitalno dekoriranje pločica, koji omogućuje vjerno preslikavanje bilo koje slike na pločice. Plan je, najavljuje Radek, kupiti još minimalno dva digitalna printera, čija je cijena od 200 do 300 tisuća eura, kako bi što lakše mogli zadovoljiti potrebe tržišta. 

 

67milijuna

kuna iznosili su prošlogodišnji prihodi Keramike Modus

Plin im odnio 2,3 mil. kn
Do početka sljedeće godine planiraju pokrenuti i proizvodnju gresa, odnosno pločica za oblaganje eksterijera. Iako se rade od istog materijala, gline, gres pločice su tvrđe i otpornije te, za razliku od onih za unutarnje uređenje, pogodne za oblaganje vanjskih površina poput terasa. Njihovom proizvodnjom Keramika Modus, koja danas zapošljava 130 radnika, zaokružit će ponudu u segmentu pločica. A proširenje proizvodnje trebalo bi početi nakon što završi preseljenje pogona iz Vojnića i Rujevca u Orahovicu, što se očekuje do kraja godine. "Potpunim preseljenjem dosegnut će se proizvodni kapaciteti svih triju tvornica zajedno, odnosno oko 5,5 milijuna kvadrata pločice godišnje", ističe Radek. Na taj potez odlučili su se, objašnjava, zbog visoke cijene industrijskoga plina. "Hrvatska je u sustavu najviše cijene prirodnog plina za industriju u cijeloj Europi. Tijekom posljednjih godina cijena propan butana povećana je za više od sto posto, prošle je godine u srpnju cijena prirodnog plina povećana za oko 40 posto. S obzirom na to da troškovi plina čine 50 posto naših ukupnih troškova, logično je bilo i preseljenje proizvodnje na jedno mjesto, čime su oni drastično smanjeni", objašnjava Radek. Odluka Vlade da toliko poveća cijenu prirodnog plina stajala ih je lani, navodi, dodatnih 2,3 milijuna kuna. Mnogi su poslovi, naime, tada već bili dogovoreni, a kako se ugovori potpisuju na dugoročno razdoblje, kupcima više nisu mogli korigirati cijene. No, uštede su postignute na drugim mjestima vlastitim inovativnim rješenjima. Potrošnja vode tako je smanjena za više od 50 posto investicijom u jednostavnu gradnju taložnica putem kojih se ista voda vraća ponovno u proizvodnju. 

Konkurentniji u Mađarskoj 
Odlično poslovanje tvrtke, čiji su prihodi samo u 2011. godini skočili na 55 milijuna kuna, da bi lani bili povećani za dodatnih 22 posto, na 67 milijuna kuna, rezultat je njezine izvozne orijentacije. "Jedino je izvoz rješenje za opstanak", ističe Radek. Keramika Modus izvozi 70 posto svojih proizvoda na 15 tržišta, od zemalja regije do Rusije, Moldavije, Češke, Slovačke, Austrije … Upravo su otvorili francusko tržište, a na dobrom su putu prema ulasku na njemačko. Na stranim tržištima, ističe Radek, konkurentni su i cijenom i kvalitetom, a važan segment u njihovom posvajanju čini i izlaganje na sajmovima. Redovito izlažu na jednom od najznačajnijih sajmova pločica Cersaie u Bologni, a samo u travnju ove godine predstavili su se kupcima, većinom trgovcima, na sajmovima u Beogradu te, prvi put, na sajmu u Moskvi. "Potencijal ruskoga tržišta je neizmjeran. Izlaganjem na sajmu uvjerili smo se da tamo krize gotovo nema. Rusi puno investiraju, a u građevni nema zastoja", navodi Radek. Veliku priliku za izvoz predsjednik Uprave Keramike Modus vidi u ulasku Hrvatske u Europsku uniju. Smanjene troškova špedicije i veća fleksibilnost dvije su glavne prednosti. "Zbog ukidanja carina automatski ćemo biti jeftiniji, primjerice, susjedima Mađarima, od konkurencije iz Španjolske ili Italije, ponajprije zbog visokih troškova prijevoza", ističe. Otvara se, usto, mogućnost ulaska na treća tržišta, s kojima EU ima ugovore o slobodnoj trgovini. Predsjednik Uprave Keramike Modus, koji radne dane provodi na putu između Samobora, gdje živi, Zagreba, gdje su smješteni uredi i skladište tvrtke, te Orahovice, mjesta proizvodnje, na kraju zaključuje: "Bez bezrezervna truda i vjere u ono što radite ništa se ne može postići".

Efekt sajmovanja

Rusi navalili na njihov sajt 

Koliki može biti efekt izlaganja na sajmovim, Željko Radek ilustrira podatkom da nakon izlaganja na sajmu u Moskvi internetska stranica Keramike Modus bilježi 30 posto više posjetitelja iz Rusije. No, napominje, to zahtijeva znatna ulaganja. Kvalitetno izlaganje na sajmu znači trošak i do 100 tisuća eura, a povrat se, kaže prvi čovjek Keramike Modus, može očekivati tek za dvije godine.

Prilika za nove poslove

Kinezi u orahovačkim pogonima 

Keramiku Modus nedavno je posjetilo i kinesko izaslanstvo iz Fengtai Districta, pokrajine glavnog grada Pekinga, u sklopu njihova šestodnevnog posjeta Europi. "U ovom posjetu vidimo nove interese i priliku za ostvarivanje naših poslovnih ciljeva", napominje Radek, zadovoljan što su Kinezi za posjeta Virovitičko-podravskoj županiji radi uspostavljanja suradnje i privlačenja potencijalnih investicija posjetili i njihovu tvrtku.

Komentirajte prvi

New Report

Close