Tko nije uređivao novine, ne može zamisliti tu strast

Autor: Poslovni dnevnik , 02. svibanj 2012. u 10:55

Piše: Boris Ličina Borja, suvlasnik Jasno&Glasno, prve tvrtke u Hrvatskoj specijalizirane za online community management

Foto: Osobni album

Ne možeš odmah sve znati, imati odgovor na sva pitanja, pogotovo na ona suštinski egzistencijalna: što ću biti kad odrastem, što sam sad kad sam odrastao, što ću biti sutra i što će uopće i hoće li uopće biti sutra.

Ali, ako otvoriš uši, čut ćeš. Ako otvoriš oči, vidjet ćeš. Ana (Ana Penović, suvlasnica Jasno&Glasno; op.a.) i ja htjeli smo imati svoje novine. Kad smo napravili svoje novine, shvatili smo da nismo ostvarili svoj cilj, nego smo si tek osigurali startnu poziciju za ostvarenje cilja. Jedino što nije bilo jasno je – što je zapravo naš cilj. Možda je i dobro da još uvijek nemamo odgovor na to pitanje, jer nikako ne želimo da naše poslovno/prijateljsko/životno putovanje izgubi tu iracionalnu, djetinjastu dimenziju igre i sveobuhvatne radoznalosti koja nas tjera da idemo dalje i zacrtavamo si uvijek nove male ciljeve, ciljiće ako hoćete, koji će nas na kraju puta možda dovesti do ostvarenja nekog svetog masterplana, a možda i neće – ali u tom slučaju barem ćemo znati da smo se putem dobro zabavljali i da ne žalimo ni za čim. Dotad, uši slušaju, oči gledaju, bit će valjda nešto.

Kad je Borja sreo Anu

Filozofiju na stranu, krenimo mi od početka. Kad je Harry sreo Sally? Bilo je to na početku milenija, mjesto radnje PC Chip. Ana i ja – kolege. Poduzetni kakvi jesmo i naivni kakvi ni ne slutimo da ćemo biti, bacili smo se na redizajniranje i redefiniranje ovog dugovječnog informatičkog magazina i sa stotim brojem osigurali smo mu novi zamah na tržištu. Kolege postaju poslovni partneri: osmišljavamo i produciramo informatički prilog Portal za Slobodnu Dalmaciju, ICT prilog eSan za dnevne novine u BiH te radimo na mnoštvu što manjih što većih poslova i projekata. Rastu nam krila i naša se mala zajednica opet iznova rekonceptualizira: Ana i ja – izdavači.

Foto: Privatni album

Plan B

Tko nikad nije uređivao novine, ne može ni zamisliti tu iskonsku pokretačku strast koja prerasta u svekonzumirajuću ovisnost. O vijestima, o spoznajama, o novostima, o tiskarama, o olovu. Gledajući s pozicija naše strasti, hvatala nas je bespomoćna tuga dok smo pasivno pratili kako domaće medijsko tržište erodira strahovitom brzinom. Žutilo i crnilo, svugdje oko nas. Vidimo razne besprizorne tajkune, bezlične političare i beskorisne instant-zvjezdice kako halapljivo žderu medijski kolač, a duboko smo svjesni da je tu negdje oko nas gomila pametnih, kreativnih i sposobnih mladih ljudi za koje mediji ne haju jer nisu ni crni ni žuti. Odrasli smo na respektabilnim novinama poput Ferala, Danasa, Starta, a nove generacije stasaju bez ikakvog suvislog analitičkog i objektivnog medijskog štiva koje bi im pomoglo da oblikuju svoj pogled na svijet i sugeriralo im da se predanim radom u životu može sve postići. Umjesto da čekamo da se Zemlja zavrti u drugom smjeru, zasukali smo rukave i izrodili Plan B.

Nema povlačenja, nema predaje

S Planom B naš je cilj bio napraviti autentičan i originalan magazin kojim ćemo se ponositi i pritom se ni sekunde nismo zamarali hrvatskom poduzetničkom zbiljom. Naši prijatelji, kolege i mentori, koji su bili svjesni što nas čeka, odreda su nas pokušali odgovoriti od izdavanja Plana B. Nikoga nismo htjeli slušati. Godina je bila 2007., crnilo i žutilo su već potpuno vladali medijskim prostorom, a ekonomska kriza već se nazirala. U jeku tog i takvog gospodarskog okruženja, mi izlazimo s tehnološkim magazinom lifestyle orijentacije na 146 stranica luksuznog 100-gramskog papira koji se bavi temama i ljudima koji ovu zemlju čine dobrim mjestom za život. Drsko, naivno ili vizionarski, ne znam, slobodno stavite etiketu koju želite. Ono što smo znam je da smo čitateljima željeli osigurati adekvatnu vrijednost za uloženi novac i stoga smo bez zadrške u Plan B uložili sve što smo imali, znali i mogli. I vrijedilo je. Izgradili smo mrežu prijatelja i partnera koji su znali prepoznati i vrednovati naš rad, upoznali niz kreativnih i marljivih ljudi koji su se poput nas odvažili otisnuti u nepoznato i mobilizirati svoje potencijale, te u konačnici izgradili našu kreativnu zajednicu koju zovemo Jasno&Glasno. Htjeli smo novine, dobili smo ljude – i oni su, a ne novac, bili naš početni kapital. Bilo kako bilo, dogodilo se da je naše partnerstvo silom prilika preraslo u novu fazu, onu koju ne mogu napisati drukčije doli sa smajlićem na kraju: Ana i ja – kapitalisti 🙂

Ekonomijski intermezzo

Gledajući unatrag, mislim da je dobro da se nismo previše zamarali ekonomskom stranom priče jer možda inače ne bismo skupili hrabrosti iskoračiti iz uobičajenih i ustaljenih voda kojima smo do tada plovili. Hrvatski ekonomski prostor je, a to svi poduzetnici jako dobro znaju, uređen tako da doslovno gazi po malim poduzetnicima i ni na jedan način ne stimulira njihov rad. U uređenim ekonomijama, mali poduzetnici su zamašnjak kompletnog gospodarstva, dok su kod nas alat za popunjavanje budžetskih rupa i objekt iživljavanja državnih institucija.

 

Foto: Privatni album

Jasno&Glasno

Kako je Plan B, bio i ostao, jedini tehnološki lifestyle magazin u nas, prvi smo prepoznali važnost društvenih mreža i sustavno komunicirali s našim čitateljima putem Facebooka a nakon toga i Twittera. Slijedom toga, naši prijatelji iz HBO-a Adria i B.neta poželjeli su i sami izaći na društvene mreže i taj posao, u nedostatku resursa i znanja, povjerili nama. Tako je naša tvrtka Jasno&Glasno, osnovana kada i Plan B, napravila svoje prve korake. Budući da većina marketinških i PR agencija tada još uvijek nije bila svjesna važnosti društveno-mrežne komunikacije, broj naših klijenata, djelatnika i projekata iz mjeseca u mjesec je rastao. I u Jasno&Glasno smo primijenili isti entuzijazam, predanost i posvećenost kao i kod Plana B – drukčije ni ne znamo! – i ponovno nam se takav pristup višestruko isplatio. S našim klijentima gajimo fantastične i osobne i poslovne odnose, njihovo zadovoljstvo pruženom uslugom nama je najveća nagrada i to svi znaju. Naša je prednost što nismo veliki sustav, što se svakom projektu možemo posvetiti kako treba i što naš primarni cilj nije enormna zarada već dobro odrađen posao. Hrvatska pa i regija su premalo tržište da bi poduzetnici sebi mogli dopustiti prevelike propuste, promašaje i pohlepu jer se svi znaju i takve vijesti najbrže putuju, a to je siguran način da se tvrtka prije ili kasnije nađe na kraju svog puta. E, da, inovacijama u našem poslovanju, naše malo partnerstvo ponovno se rebrandira: Ana i ja – gurui društvenih mreža.

Plusevi i minusi

Biti poduzetnik u Hrvatskoj nije nimalo lako, vjerojatno nije ni drugdje, no vlastiti posao otvara mogućnost da budete kreativni, da raspolažete svojim vremenom, da radite stvari koje volite i kojima se ponosite, da smišljate nove stvari i savladavate nove vještine. S druge strane, u poduzetništvu svaki poraz pada teretom od 200 tona. Sve shvaćate osobno, emocije je nemoguće isključiti iz jednadžbe i u pravilu se nemate na koga osloniti osim na sebe i svoje vlastite snage.

Mi uvijek težimo tomu da imamo vlastite projekte koje radimo sebi za dušu te komercijalne projekte koje radimo za druge. Tako ostajemo budni, spremni i kreativni. Uši uvijek slušaju, oči uvijek gledaju. Najgore je fokusirati se samo na jednu stvar ili kako naš narod kaže, staviti sva jaja u istu košaru.

Poraz koji to nije

Mislim da se zapravo poduzetnikom postaje s vremenom, iskustvom, pogocima i promašajima. Mi smo nemjerljivo veliko iskustvo stekli radeći na Planu B. Naučili smo kako se nositi s državnim institucijama, koliko je važno odabrati pravog partnera koji će u posao uložiti jednaku količinu snage, volje i ljubavi koliku i vi, kako se nositi s porazima i pobjedama i kako primjerice ponekad poraz može prerasti u posvemašnju pobjedu. Potonju lekciju očitao nam je prošle godine naš iPad magazin Pokret.O na kojem smo izgubili oko 70.000 uloženih kuna, dijelom i biranjem krivih ljudi za pravi posao (s kim ćete raditi, to je jedna od najvažnijih odluka koju ćete kao poduzetnik donositi), a dijelom i zbog pogrešnog timinga. No, niti pola godine kasnije Jasno&Glasno je počelo producirati prvi iPad magazin jednog telekom operatera u Europi (B.netov 3Dmag) koji je već nakon šest brojeva postao prepoznatljivo štivo za sve ljubitelje TV-sadržaja, a shodno tomu dobivamo i sve veći broj čitatelja. Ovih dana u App Store stiže još jedan iPad magazin koji Jasno&Glasno producira za jednog od svojih klijenata. Naš poraz je tako vrlo brzo prerastao u pobjedu, a malo što poduzetnika raduje kao ovakvi zaokreti u poslovanju.


 

Foto: Privatni album

Sadržaj, sadržaj, sadržaj

Danas se Jasno&Glasno tako profiliralo u jedinu tvrtku koja nudi full service proizvodnju iPad magazina (i općenito online i offline sadržaja) što je usluga komplementarna društveno-mrežnom komuniciranju, ali ide i ukorak s globalnim marketinškim trendovima koji govore da se čitavo tržište kreće u smjeru content marketinga. U prijevodu to znači da kompanije u komunikaciju s korisnicima – bilo da s njima komuniciraju na društvenim mrežama, web stranicama ili blogovima – moraju unijeti određenu vrijednost u obliku kvalitetnog sadržaja informativne, zabavne ili edukativne naravi.

Mi pak kraju privodimo naš do sada najjači projekt, u koji ulazimo s vlastitim novcem, a ciljamo veliko inozemno tržište na kojem će naš uradak vidjeti skoro 50 milijuna korisnika. Uspjeti na međunarodnom tržištu na kojem postoje milijuni koji poput tebe pokušavaju doći do svojih korisnika naš je najveći poduzetnički izazov do sada. Ana i ja – Croatian sensations? Uši slušaju, oči gledaju… Stay tuned!

Ostale priče poduzetnika možete pročitati ovdje .

Komentirajte prvi

New Report

Close