Spotify upozorio da Švedska gubi konkurentnost

Od pet velikih švedskih startup priča, tri su kupili Amerikanci/Thinkstock Od pet velikih švedskih startup priča, tri su kupili Amerikanci/Thinkstock

Iako je najuspješnija startup destinacija, Švedska guši razvoj tvrtke stambenom i obrazovnom politikom te financijskom regulativom.

Iako Švedska slovi kao najatraktivnija europska država za tehnološke startupe, za vodeći glazbeni streaming servis Spotify nije dovoljno konkurentna i guši njegov razvoj u veliku kompaniju. Osnivači Spotifya Daniel Ek i Martin Lorentzon upozorili su kako su spremni preseliti sjedište kompanije iz Švedske u Ameriku ako vlada ubrzo ne počne rješavati tri, po njihovu mišljenju, ključna problema. 

Tri goruća problema
Prvi je reforma stambene politike. Spotify ima zaposlenike iz 48 država koji ističu kako im je jednostavnije kupiti stan u Stockholmu nego ga iznajmiti. Problem leži u kontroli, odnosno ograničenom broju stanova za iznajmljivanje, a da je model disfunkcionalan, upozorava i sve veći broj švedskih političara. Drugi je problem obrazovna politika koja ne pridaje dovoljno pažnje IT obrazovnim sadržajima. "Trebamo uvesti programiranje još u osnovnoj školi kako bi prepoznali talente i spriječili gubitak ženskih programera", napisali su Ek i Lorentzon na svom blogu.

 

8,5milijardi

dolara trenutno vrijedi Spotify

Na kraju, problem vide i u regulativi koja otežava isplatu bonusa zaposlenicima u opcijama na dionice, a što utječe na privlačenje novih zaposlenika. "Uspjeh zahtijeva da se stalno mijenjate i djelujete odmah. Ako to ne radite, prestići će vas. Isto je i s politikom. Ovo zahtijeva hitnu akciju, u suprotnom će Stockholm i Švedska izgubiti u globalnoj tržišnoj utakmici", dodali su osnivači Spotifya. Pomalo paradoksalno, no Švedska ima jednu od najuspješnijih startup scena u Europi.

Međutim, mnogi upozoravaju kako vlada lijevog centra premijera Stefana Lofvena pokazuje malo interesa za razvoj tog sektora. Na tu činjenicu ukazuju i u Spotifyu ističuči kako je od pet velikih švedskih  uspješnih priča, njih troje prodano američkim tvrtkama. Radi se o Skypeu te gaming tvrtkama Mojang i King. Namjera Spotifya da svoje sjedište i tisuće radnih mjesta preseli u SAD ne čudi s obzirom da je ta kompanija s vrijednošću od 8,5 milijardi dolara jedan od rijetkih europskih "jednoroga", odnosno kompanija vrednijih od milijardu dolara. 

Veliki s druge strane 'bare'
Velike tehnološke kompanije ipak se nalaze s druge strane Atlantika. U tom kontekstu valja podsjetiti na izjave Daniela Eka s kraja prošle godine kada je upozorio na svojevrsnu statističku anomaliju. "SAD ima 320 milijuna stanovnika i proizveli su Amazon, Google, Facebook, Apple i Microsoft. Suludo je da Europa ima gotovo dvostruko više stanovnika, a nema ni jednu kompaniju takva formata", izjavio je Ek novinarima na jednoj konferenciji.  "Kad god je neka europska kompanija na rubu uspjeha, bude prodana. Rekao sam osnivaču Skypea da je tvrtku prodao prerano. Oni su mogli biti jedna od tih velikih kompanija", dodao je Ek.

Ključna prednost

Kapital je u Silicijskoj dolini
Pristup kapitalu najvažnija je prednost Silicijske doline u odnosu na Europu, pa i ostatak svijeta. "Ako se bavite modom, ne morate biti u Silicijskoj dolini. Ali ako se tvrtka koja traži kapital, Silicijska dolina je mjesto gdje je kapital. Tu su ljudi koji će vas kupiti ako namjeravate biti kupljeni", izjavio je nedavno Andy McLoughlin, vlasnik startupa Huddle koji je velik dio svog poslovanja preselio u iz Europe u SAD.
 

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!
Pregled dana Pogledaj sve