Ovi Samoborci shvatili su da mogu bolje živjeti od proizvodnje

Autor: Darko Bičak , 28. studeni 2012. u 17:55
Dražen Skenderović, direktor Nord Produkta, koji u dvije tvornice zapošljava 80-ak radnika/PXL

U Nord Produktu je prije desetak godina procijenjeno da bi im bilo isplativije proizvoditi asortiman kojim su do tada trgovali.

Iako je uvriježeno mišljenje da su trgovina i preprodaja unosniji od proizvodnje, primjer samoborske tvrtke Nord Produkt potvrđuje da to nije uvijek tako. Naime, ova kompanija vuče svoje korijene iz 1990. kada je počela poslovati pod imenom Birin, po imenu osnivača i današnjeg vlasnika Stanka Birina, a bavila se distribucijom autodijelova i prateće opreme, uglavnom iz Italije. Asortiman je proširen kupaonskom opremom i namještajem te kuhinjama. Tvrtka je do 2007. uspjela doći do prihoda od 13 milijuna eura. No problemi s naplatom i relativno malom profitabilnošću, unatoč visokom prihodu, doveli su do promjene postojećega poslovnog modela i okretanju proizvodnji. "Vodeći ljudi tvrtke su sredinom 2000-ih procijenili da bi im moglo biti isplativije proizvoditi asortiman kojim su tada trgovali, što se potvrdilo kao ispravan potez. Iako je javnost skeptična prema tome, činjenica je da domaći ljudi vole i žele kupovati hrvatsko. Ako imate dva ista artikla, po sličnoj cijeni, Hrvati će gotovo sigurno kupiti domaći. Takva filozofija nam je u vrlo kratkom vremenu utrostručila prodaju proizvoda proizvedenih kod nas u odnosu na iste iz uvoza", kaže Dražen Skendrović, direktor Nord Produkta.

Može se i bez kredita
On je u tvrtku došao 2007. godine kako bi pokrenuo proizvodnju kupaonskih kada. Smatra da su u toj misiji u potpunosti i uspjeli jer danas tvrtka ima dva pogona s tri različite proizvodnje i 80 zaposlenih, a 60 posto prihoda ostvaruje od vlastite proizvodnje. "Danas se naš godišnji prihod kreće oko 11 milijuna eura, što je nominalno manje nego u prethodnom razdoblju. No činjenica je da s ovim rezultatom imamo znatno veću profitabilnost i stabilnost poslovanja. Visina prihoda ne govori puno o uspješnosti neke tvrtke. Mi bismo i danas mogli imati višestruko veći prihod, no uz znatno veće rizike od tržišnih kretanja, ali i nelikvidnosti. Mi nemamo kredita, a ni dugovanja kupaca iz novijeg razdoblja nisu vrijedna spomena", pojašnjava Skendrović.

Kooperanti tražili strojeve
U posljednjih pet godina tvrtka je investirala gotovo četiri milijuna eura vlastitoga kapitala. Njihov najstariji i najprepoznatljiviji brend su slavine "Schmidler", a nakon toga kade i kupaonski namještaj. Ove je godine pokrenuta linija kuhinja, a najnoviji segment im je proizvodnja krovnih kutija za aute. Nord Produkt danas ima tvornice u Divuši kod Dvora na Uni te u Bobovici kod Samobora. U bivšem pogonu Trikotaže Pounje u Divuši proizvode kade, umivaonike, slavine i krovne kutije, a u Bobovici je bazirana proizvodnja i sklapanje kupaonskog i kuhinjskog namještaja. Na uglavnom domaće tržište plasiraju 18.000 kada i 80.000 slavina godišnje. Iako su i odljeve za slavine željeli raditi u Hrvatskoj, Skendrović se žali da nisu mogli pronaći poduzeće koje bi moglo ispuniti njihove potrebe."Neke tvrtke su i bile zainteresirane za posao s nama, no uvjetovale su nam da im kupimo ili sufinanciramo nabavu strojeva, što nam je bilo neprihvatljivo. Stoga nam odljevci dolaze iz Italije. Sličan problem smo imali i s nabavom ogledala jer su nam domaće tvrtke stalno mijenjale uvjete, rokove i cijene. To smo riješili tako da smo sami nabavili opremu i usvojili tehnologiju brušenja stakla i oblikovanja ogledala. Iako nam taj pogon radi samo jedan dan tjedno, isplatio se već nakon šest mjeseci. Sada s njim možemo pružati usluge i drugim poduzetnicima", navodi direktor Nord Produkta. Proizvodi ove tvrtke mogu se pronaći gotovo u svakoj specijaliziranoj trgovini sanitarija te u trgovačkim centrima u Hrvatskoj. Njihovi kupci su 350 domaćih trgovačkih kuća s više od 500 prodajnih mjesta. Za sada su im poslovne aktivnosti uglavnom vezane uz Hrvatsku, a nešto skromnije u Bosni i Hercegovini te Sloveniji. U planu je da se u idućem razdoblju krene i u Austriju. Ove je godine otvorena vlastita tvrtka i izložbeno-prodajni salon u Ljubljani, a na tom tržištu imaju dvadesetak stalnih kupaca. Kao svoju veliku prednost pred konkurencijom, osim kvalitetnih proizvoda po razumnoj cijeni, u Nord Produktu ističu jamstvo da će naručitelj u roku od 24 sata dobiti naručene proizvode, bez obzira gdje se nalazi.

Nadmašili Scavolini
"Iako nam ovakav princip poslovanja stvara dodatne troškove, jer moramo uvijek imati znatnu količinu gotovih proizvoda na skladištu, trgovac zna da može prodati ljudima određeni izložbeni artikal u svojoj prodavaonici i da će on sigurno u roku 24 sata biti dostavljen na lokaciju, bez obzira radi li se o Zagrebu, Varaždinu ili Dubrovniku", objašnjava Dražen Skendrović. Cjelokupni proces narudžbe obavlja se na webu, bez papira, što pojednostavljuje i pojeftinjuje poslovanje. Iako manji dio njihovih kupaca, koji su isključivo veletrgovci, i dalje preferira klasične narudžbe telefaksom, glavnina njih, više od 90 posto, zbog fleksibilnosti se ipak odlučuje za internet. Nord Produkt nema transportnu flotu, već se sva distribucija obavlja preko logističke tvrtke Lagermax koja ispunjava sve njihove zahtjeve. Kuhinjama su se u samoborskoj tvrtki počeli baviti ove godine i za sada je to još biznis koji se razvija. Pozicionirali su se u srednjem cjenovnom razredu, s prosječnom cijenom od pet do 10.000 kuna za gotovo po narudžbi napravljenu kuhinju. Kao zanimljivost ističu da imaju istog dobavljača opreme za kuhinje kao i poznati talijanski Scavolini, a da su u nekim segmentima čak i morali odustati od tog izvora zbog nedostatne kvalitete.

Uštede i zarada

Sami razvili softver

Samoborska se kompanija u proteklih 20-ak godina bavila velikim brojem djelatnosti pa je između ostalog postigla znatan uspjeh i u informatičkom segmentu. Tako je čitav softver koji se danas koristi u Nord Produktu razvijen u njihovoj tvrtki Aktiva info. Nastavkom restrukturiranja ove je godine Aktiva info izdvojena u zasebnu tvrtku koju su preuzeli zaposlenici. Softver koji je razvijen za Nord Produkt, naravno modificiran i individualiziran, sada je u ponudi na tržištu. Između ostalih njihov korisnik je i logistička tvrtka Lagermax.

Bolji od Thulea

Proizvodnja krovnih kutija

Najnoviji smjer u ponudi Nord Produkta su krovne kutije za automobile. Iako su svjesni da je švedski Thule lider na tom tržištu, čak se i krovne kutije često nazivaju samo "thule", Skedrović kaže da imaju tehnologiju i da im nije skup taj dodatni asortiman proizvodnje te će vidjeti kako će se pozicionirati. "Dok smo se bavili uglavnom prodajom autodijelova i opreme, prodavali smo godišnje 300-400 ovakvih krovnih kutija. Radilo se o jeftinim talijanskim proizvodima koji su bili bazirani na sasvim drukčijoj tehnologiji nego što se proizvode krovne kutije poznatih proizvođača ili naši artikli. Moram reći da mi čitavu kutiju radimo od superizdrživih ploča koje poznati proizvođači koristi samo za gornji dio svojih proizvoda. Vidjet ćemo hoće li nas tržište prepoznati, mi smo optimistični", navodi direktor Nord Produkta.

Komentari (5)
Pogledajte sve


Izgleda da i 'rvati polako ali sigurno otkrivaju toplu vodu…

Bez uvrede, ali si pun mržnje. Svaka riječ ti to pokazuje i to ne prema nekom parcijalnom segmentu naroda nego prema svim Hrvatima.

Jel to normalno?

Izgleda da i ‘rvati polako ali sigurno otkrivaju toplu vodu…

super priča, jedino mi nije jasno kako su riješili naplatu.

izgleda da im se glavnina proda u maloprodaji po narudžbi, a ne preko građevinara.

Naravno da se proizvodnja isplati. Zbog mantre turizam, turizam, turizam… sad smo u kifli u kojoj jesmo. Turizam NE MOZE razviti ekonomiju, moze ju samo unazaditi(ako se gura kao jedian stvar), osim ako sluzi kao dodatni prihod.

Uzmite primjer BW, koji je davno bio, recimo, siromasnija drzava. Danas je to srce svjetske industrije, jedna od najbogatijih regija Europe i svijeta, nezapsolenost je nula. Najveca izdvajanja za razvoj u Europi. Proizvodnja veze masu djelatnosti uz sebe, i to daje zamah svemu.

Ova firma ima problem koji je ocit-u HR nema dovoljno kooperanata, pa i neke dijelove mora uvoziti. To je jedan razlgo zasto firme vole super-inudstrijalizirane regije, gdje imas sve od radne snage, dobavljaca itd.

Bez gotovo ikakve proizvodnje, Hrvatska ne moze nista izvesti, a ono malo je stravicno nekonkurentno. Kako osim turizma nema neke usluzne djealtnosti vece dodane vrijednosti(financije, IT itd.) osudena je na nizak standard zivota.

Iznimno slaba konkurentnost se jasno vidi u robnoj razmjeni, gdje i za odrzavanje jako niskog standarda zivota, imamo 2x veci uvoz od izvoza.

New Report

Close