Pokrenuli su biznis kada je kriza eksplodirala: ‘Za bolje ne znamo’

Autor: Moja!deja , 22. svibanj 2012. u 08:00

Tvrtka Neuralab nastala je prije četiri godine, u vrijeme eksplozije krize. U intervjuu za Poslovni.hr Krešimir Končić, koji je odgovoran za dizajn te poslovni razvoj Neuralaba, kaže kako ih to pretjerano ne dira – za bolje ni ne znaju.

GreenScreen Namještaljka

Osobna iskaznica tvrtke?

Neuralab je hipsterski rečeno “digitalno-kreativna” agencija koja omogućava klijentima vrhunski online nastup (making.digital.easy).

Bilo kroz web stranice, mobilne aplikacije, Facebook aplikacije ili moderne cloud usluge, uvijek osiguravamo da klijenti više vremena posvećuju svom core poslovanju, a to postižemo kroz partnerski pristup svakom projektu te razvojem cjelokupnih riješenja.

Posloženi smo kao užurbana košnica…Bruno i Igor slažu multimedijalne priče, Krešo se brine o poslovanju, a Tena o PR-u i produkciji sadržaja. Tihana je glavna dizajnerica dok Vanja programira. Istovremeno volimo micati granice tj. uskakati jedni drugima u posao i upravo to namjerno njegujemo …. Sveobuhvatnu kreativu.
Važan dio firme je i Transmeet.TV, video platforma kroz koju guramo sve vezano uz video, animaciju i ostale stvari zanimljive mladoj i urbanoj online populaciji.

TTv-ov program dotiče se svih domena moderne umjetnosti i (urbane) kulture kombinirajući pritom najrazličitije novinarske forme. Ideja autora okupljenih oko TTv-a jest povezivanje i jačanje hrvatske, ali i regionalne mreže umjetnika, dizajnera, glazbenika i općenito ljubitelja digitalne kulture koji video prepoznaju kao sredstvo izražavanja.

Video produkcija

Što vam je predstavljalo najveću prepreku pri pokretanju biznisa?

Realno nema nekih velikih prepreka pri pokretanju ovakve vrste poslovanja tj. ne morate imati skupe strojeve, opremu i klasičan uredski prostor. Kasnije se pokazalo da je upravo taj koncept rušilac naše horizontale, ali ipak… Da biste bili na jednom nivou morate početi ulagati u navedene stvari tako da su možda zapravo i postojale prepreke, ali ih mi radi vlastitog neznanja nismo percipirali. Valjda to tako treba i biti… No spomenuli bismo možda jednu birokratsku prepreku, a to je da tvrtka ne može imati engleski pravni naziv… Mislimo da su ta vremena odavno iza nas, a možda se čak i čine kontradiktornima u sustavu u kojem financije, telekomunikacije i energetiku drže upravo stranci.

Pozitivne i negativne strane pokretanja biznisa u vrijeme krize?

Da, mi smo stvarno pokrenuli biznis kada je kriza nastajala tj. 2008. godine kada su dionice dobivale vektor prema dolje i počinjalo se osjećati stezanje. Dobre stvari tj. dobra stvar je što ne poznajemo bolje, nažalost. Naviknuti smo rezati nepotrebne stvari, biti fokusirani te se ne razbacujemo suvišnom opremom i obećanjima. Loše stvari su svakako atmosfera kafana-kukanja i kvazi-revolucija, sveprisutna nelikvidnost i bojazan drugih firmi kada treba odriješiti kesu za novi web projekt. No iskreno, to se počinje mijenjati na bolje…Vektorčić se opet okreće.

Snimanje intervjua za HTV

Primjer loše i dobre prakse među domaćim novim tvrtkama?

Lošu smo imali (na sreću) samo jedanput i naravno, dogodila se radi neplaćanja. Cijela stvar je završila na sudu pa ne smijemo previše o tome, no čuli smo kako i ostali s tom tvrtkom imaju problema. Dobrih ima (opet na sreću) i previše! Izdvojili bismo Artim produkciju koja je s nama od početka te hrabro i za vrijeme krize organizira Terraneo festival, Algebru koja, iako nije nova tvrtka, svakodnevno pomiče granice inovativnih online projekata. Isto vrijedi i za Ping Pong dvosmjerne komunikacije (spin-off Abrakadabre) s kojima vrhunski surađujemo od početka. Sve ove tvrtke ozbiljno shvaćaju online segment poslovanja i što je još važnije, vidi se da “grizu” pa je s njima užitak raditi.

Tko su vam tvrtke uzori?

Uvijek nekako pokušavamo naći vlastiti dugoročni put te se trudimo od svih firmi s kojima smo u kontaktu “pobrati”nešto vrijedno. Kao da imamo mikro-one-time mentore. Dvije velike firme čije usluge implementiramo su Google (Apps, Adwords, Adsense) i Amazon (Cloud usluge), a one su nam pokazatelj da je u poslovanju stvarno sve moguće i kako firma ne bi trebala apriori odbacivati neke ideje samo zato što nisu ustaljene u branši. Recimo okretanje Amazona ka nuđenju Cloud infrastrukturnih usluga nam je tada bio ‘Vaau!’ te smo odmah znali da je to prava stvar. Taj model gdje jedna knjižara iz garaže postaje hosting gigant nam je oduvijek bio fascinantan.

Vaš najveći uspjeh dosad?

Mislim da je konceptualni uspjeh bio taj što nas vanjske firme zovu na zajedničke produkcije, a budući i postojeći klijenti na izradu novih projekata. To nam je u jednu ruku potvrda početne etabliranosti. Ipak izdržati na tržištu ove četiri godine bio je dovoljan izazov sam po sebi pa bi to zapravo mogao biti pravi “uspjeh”.

Tena intervjuira Radio808

Tko vam je ciljana ‘publika’ (potrošači) i kako ju se trudite pridobiti?

Ciljana publika su nam drugi biznisi i agencije tj. djelujemo uglavnom na B2B principu, bilo da se radi o kompleksnim web projektima ili dugoročnim video produkcijama za koje fizičke osobe jednostavno nemaju potrebe. Od ciljanih klijenata svakako bismo izdvojili druge startupove, budući da vrlo dobro poznajemo sve zavoje na toj cesti, srednje do velike firme i web odjele stranih većih kompanija.

Veći izdavači poput Profila su se također pokazali kao zahvalan klijent s uistinu cool projektima dok je recimo, Iveta iz Bjelovara u samo pola godine preobrazila svoju marketinšku strategiju prema digitalnome. Takvi klijenti i odriješene ruke “cilj” su kojem težimo. “Pridobivanje” ide dosta kroz Transmeet.Tv budući je taj projekt eksponiraniji od Neuralaba te je medijski sponzor svim važnijim događanjima iz branše u regiji. Sudjelovanje na takvim manifestacijama, kvalitetan rad (portfolio), razne inozemne i VIDI nagrade, ali i dobra preporuka temelji su naše prodaje i marketinga.

Da danas pokrećem startup sigurno ne bihZaboravio napraviti poslovni plan na jednom listu papira.

Najbolji poslovni savjet koji smo ikada dobilije da papir sve trpi.

Idealna zemlja u kojoj biste voljeli pokrenuti biznis? Ako postoji takva, zašto baš ta zemlja?

TO-DO Lista “Seaven is heaven”:

1. Internet penetracija > 95%
2. Osigurana min. brzina interneta > 5 Mbit/s
3. Drakonske kazne kompanijama koje ne izvršavaju obveze prema državi i zaposlenicima
4. Osobna odgovornost direktora
5. Subvencioniranje industrija znanja, a ne (p)održavanje staro-modelnih industrijskih giganata
6. Podržavanje startup klime…razvoj više fokusiranih tehnoloških centara
7. More kao Jadransko

Znači, Hrvatska za par godina.

Je li bilo početničkih grešaka?

Stalno radimo greške, ali trudimo se ne ponavljati iste. Imamo par bisera od nepostojećih ugovora, preniskih ponuda, neznanja upravljanja s očekivanjima klijenata, nestrukturirana prodaja itd., našlo bi se tu svega i svačega. Ono što je sigurno jest da se kod startupa jako brzo uči i razvija. Nekad se nađemo u situaciji da smo nakon samo dva tjedna rada mnogo naučili, što u većim firmama ne bi bilo moguće.

Neuralab na Baščaršiji

Vaš idealan zaposlenik?

Naš idealan zaposlenik svakako mora biti partner u glavi te fizikalac na van. “Work hard and be nice to people”. Radimo dosta sati po danu i što je možda napornije… Multi-taskamo jer jednostavno moramo upravljati sa svim aspektima firme… Marketing, prodaja, produkcija, kreativa, kuhanje kave…

Tražite li zaposlenike, ako da – kada, koliko njih i na kojem radnom mjestu? Kakvoj se plaći mogu nadati?

Upravo smo zaposlili mladu dizajnericu Tihanu s Arhitektonskog fakulteta, a proces je bio i više nego ugodan. Nakon što smo objavili oglas pristiglo je oko 100 prijava te smo u drugi krug pozvali najboljih 12. Bez problema bismo danas mogli raditi sa svima njima jer se radi o stvarno vrhunskim individualcima. Taj pool ljudi će uvijek biti dobrodošao da zajedno radimo, no to naravno ovisi o budućim projektima i samom razvoju firme. Zanimljivo je kako je pola od tih prijava došlo s društvenih mreža, a pola preko klasičnih “posao” portala.

S druge pak strane, Transmeet.Tv konstantno traži vanjske suradnike pa ovim putem pozivamo sve željne učenja i volonterskog rada (a da ih zanima video produkcija, muzika, kultura i novinarstvo) da se jave na production@transmeet.tv.

Moja!deja: Kreativnom idejom protiv recesije

Portal www.poslovni.hr pokrenuo je novu rubriku naziva “Moja!deja”.

U rubrici koja će se kreativnim idejama boriti protiv recesije svakog utorka ćete moći čitati priče poduzetnika s najoriginalnijim poslovnim idejama, provedenima u praksu.

Na ovaj način portal Poslovni.hr želi pružiti podršku kreativcima koje ni kriza nije spriječila da pokažu svoj poduzetnički duh. S nama će podijeliti svoje ideje, dobre i teške strane pokretanja biznisa u turbulentnom i kriznom razdoblju, svoje nade, očekivanja i prve uspjehe.

Osim što će iz prve ruke doznati kako izgleda putovanje jedne ideje od njezina začetka do prvih poduzetničkih koraka pa i realizacije, našim čitateljima smo osigurali vrijedne nagrade sve do prosinca ove godine. Sve detalje natječaja – kako sudjelovati kao poduzetnik i kako osvajati nagrade kao čitatelj – potražite ovdje.

Ukoliko znate nekoga tko je na originalnoj ideji pokrenuo posao u kriznim vremenima, ili se upravo vi možete pohvaliti svojom poduzetničkom idejom, svoju priču pošaljite na web@poslovni.hr.

Komentari (11)
Pogledajte sve

Ako ljudi žele promjenu prihvatit će je. Ako ne žele, teško će te ih uvjeriti da je prihvate, stoga je trenutni interes za okružje dobra stvar. Ulagat će te manje napora i samim time ostaviti si više prostora, vremena i energije za neke druge, Vama bitne stvari.

Čini se da ste na dobrom putu da u tome uspijete. Postoji izreka kako je osrednja ideja koja izaziva entuzijazam, bolja od one vrhunske koja ne nadahnjuje baš nikog. Potrudite se prepoznati je kod svojih djelatnika i suradnika.

Ponekad odlične ideje stignu i od samih klijenata.

Svi smo konstantno okruženi jednostavnim i očitim idejama kojima bi si uvelike "podebljali" prihode, utjecaj, moć i uspijeh. Jedini je problem prepoznati ih kao očite. Poneke su toliko jednostavne da naš genijalan mozak, koji rješava nerazumne kilometarske formule, ne može pojmiti takvu jednostavnost.

Neuralab čini se uspješno multi-taska tržištem, što je jedino rješenje s obzirom na nestabilno okružje. To je pokazao i njihov začetak u nejnepovoljnijem razdoblju.

Stagnacija je nedopustiva, osim u slučajevima samonagrađivanja i prikupljanja snage za nove pothvate.

Ideja je, a ne novac, jedina prava valuta uspjeha.

Danas je svaki bussines dobar ukoliko se ne opterećuje cenama goriva, svetskim cenama metala, nije zavisan od kretanja dolara,…. tj ako je veći procenat usluga nego konkretan tvrdi proizvod.

IT je primer toga, ali šta kada se i taj cloud napuše i pukne zbog prenatrpanosti ponude.
Ostaje da u biti moramo proizvoditi ko nemci konkretne stvari, a za njih treba golemo ulaganje u mašine i tehnologije.
Izmedju ne postoji.

Prvo zelim cestitati grupici intelektualaca Neuralaba, bravo ekipa! Upravo se kljuc krije u intelektualcima, za spas društva (Lijepe Nase), pogotovo onih koji su samozatajni i nisu eksponirani u javnosti, marljivo i uporno rade na svojim idejama i ne “prodaju” se nikome! I kazu ljudi odjednom su se pojavili… bome nisu,ti su ljudi su vjerovatno radili vise od ikoga koga znate i napokon dosli na svoje! Zdravo okruzenje je uspjesno okruzenje! Sljedeca faza odmah van drzave ahaha salim se,ali definitivno se povezati za gigantom kojeg su u uzorima navodili i gledati uciti i raditi s njima na novim online projektima! Teze je probiti se na svom trzistu… za ne virovat. Svoje usluge nuditi van granica nase drzave i osigurati sebi stalne klijente, da imate cvrsto tlo pod nogama. Ustabiliti svoje poslovanje. Onda kad RH za par godina bude idealna zemlja, svima ce nam bit bolje….

Sviđaju mi se orginalna imena i elegantan dizajin web stranica Neuralab i TransmeetTV. Potrebno je tako nastaviti raditi na razvoju prepoznatljivog branda. Možda nebi bilo loše logotipu Neurolaba podariti novu osobnost radi bolje prepoznatljivosti.
Također s obzirom na ciljani segment publike Transmeet TV, dobro bi bilo dodati izdvojeno još jednu video kategoriju #sport# koja bi se ponajviše fokusirala na ekstremne sportove koji nisu komercijalizirani.
Moguće je dodati još kategorije npr.#art comedy# i na taj način zaokružiti interese mladih ljudi: muzika – sport – film.

New Report

Close