Od kafkijanskog iskustva s uredom HITRO do prestižne nagrade

Autor: Poslovni.hr , 29. listopad 2012. u 10:19
Tim koji je kreirao Wedingellu (Foto: Privatni album)

Pročitajte poučnu priču vlasnika softverske tvrtke Binaria, čija je inovativna aplikacija za planiranje vjenčanja osvojila prestižnu nagradu.

Binaria je softverska tvrtka osnovana prije pet godina s namjerom da kreira vlastite proizvode i prodaje ih na globalnom tržištu. Najveći je uspjeh postigla inovativnom aplikacijom za planiranje vjenčanja -Weddingella. Upravo je Weddingella bila pobjednik startup natjecanja organiziranog u sklopu Weekend Media Festivala nedavno održanog u Rovinju. Za Poslovni.hr svoju je priču ispričao Tomislav Pokrajčić, direktor tvrtke Binaria:

Tvrtku sam pokrenuo vlastitom ušteđevinom nakon nekoliko godina inžinjerskog iskustva u tvrtci koja se bavi automatizacijom cestovnog prometa u gradovima, a prvih godinu dana sam bio jedini zaposleni. Za sada nas je četvero, a uskoro planiramo i širenje tima. U ovih par godina smo imali priliku raditi na raznovrsnim projektima – Facebook promotivne aplikacije, brandirane igrice za web i mobilne uređaje, razvoj web2print rješenja, poslovna analitika za najveći domaći autoklub, kartografske aplikacije za primjenu u sustavima satelitskog praćenja, izrada grafičkih sučelja za upravljanje strojevima za sportsku rehablitaciju, touch-screen aplikacije za modnu industriju, razvoj softvera za distribuciju SMS poruka itd. Među ostalim smo radili za klijente iz SAD-a, Švicarske, Italije i Velike Britanije, a poslovno smo putovali sve do Kine i Saudijske Arabije. 

Signal za 'ići dalje'

Prva prepreka je bila odluka o napuštanju sigurnog i kvalitetnog zaposlenja da bih se uputio u nešto nepoznato i nesigurno. Pokretanje vlastite informatičke tvrtke u to vrijeme nije bio popularan sport, a u krugu prijatelja i poznanika nisam poznavao nikoga tko vodi sličan biznis. Razmišljao sam o tome da pronađem partnera, ali sam ubrzo odustao jer su prijatelji i poznanici sa FER-a na koje sam ciljao tada već imali solidne plaće, 2-4 godine staža u tvrtci i karijere koje idu prema gore. Ideja o ponovnom kretanju od nule baš i nije prolazila kao kompetitivna pa je Binaria avanturu započela kao one man band. To je imalo svojih prednosti i mana, ali prvu poslovnu godinu sam izvukao bez ikakvih problema i to je bio signal da ima smisla ići dalje.

Kafkijanska iskustva

Sjećam se da mi je prva frustracija bila vezana uz državni aparat i to prije nego sam uspio okrenuti i jednu kunu preko računa, a radilo se o odabiru imena pri registraciji tvrtke. Naime, nakon što sam dobio odobrenje od Trgovačkog suda za korištenje odabranog imena, poplaćao i predao svu dokumentaciju, iz HITRO ureda mi je javljeno da je sudac odbio dokumente jer ime tvrtke nije u skladu s važećim pravilnikom. Bilo mi je nevjerojatno da se u tom procesu može odbiti ranije odobreno ime, pogotovo zato što sam u toj fazi već sve platio, a izrada novih dokumenata bi značila i nove troškove dokumentacije kod javnog bilježnika. Kasnije sam naučio da to nije prvo kafkijansko iskustvo koje me očekuje, a iskreno se nadam da će nakon bezbroj godina netko konačno dovesti u red taj očajni pravilnik o imenima tvrtki koji je i dalje na putu svima koji krenu u pokretanje vlastitog biznisa.

Weddingella se sastoji od nekoliko segmenata, a najzanimljiviji je onaj koji mladencima kroz web i mobilne aplikacije omogućava jednostavnije planiranje vjenčanja. Od sada će moći vrlo jednostavno kreirati listu gostiju, evidentirati uručivanje pozivnica te potvrde i otkazivanja dolaska, uređivati raspored sjedenja za stolovima, voditi brigu o budžetu i mnoge druge stvari. Izradili smo i simpatičan alat koji će olakšati mladenkama organizaciju inspiracije koju pronalaze putem interneta i omogućiti dijeljenje ideja s prijateljima putem socijalnih mreža. U pripremi imamo i ponudu alata i usluga za profesionalne organizatore vjenčanja te ostale tvrtke iz industrije vjenčanja. 

U ovom trenutku je aplikacija dostupna samo za iPad i BlackBerry Playbook uređaje, ali vrlo skoro ćemo pustiti u pogon i web aplikaciju koja je puno interesantnija za domaće tržište. Na web stranicama projekta (www.weddingella.com) posjetitelji za sada mogu registrirati svoju email adresu kako bi dobili pozivnicu za otvaranje korisničkog računa kada web aplikacija bude spremna. Početkom iduće godine planiramo i smartphone verziju aplikacije.

Američko ili europsko tržište?

Još uvijek imamo dvojbe oko toga je li u prvoj fazi bolji izbor američko ili europsko tržište. Svjesni smo da oba odabira imaju svoje izazove i pokušavamo odvagnuti sve prednosti i mane. Američko tržište je najveće i najotvorenije za ono što želimo napraviti, ali jasno nam je da se uspjeh preko oceana neće dogoditi bez fizičke prisutnosti na tom području. Europa je s druge strane puno dostupnija i tu je slabija konkurencija, ali je strahovito fragmentirana i ulazak u svaku novu zemlju će biti posao za sebe. Za sada spremamo jedan mali pilot u Hrvatskoj i nadamo se da ćemo kroz par mjeseci imati spremnu strategiju i alate za širenje na velika tržišta.

Rođenje Weddingelle

Ideja o aplikaciji za organizaciju vjenčanja je stara preko tri godine. U to vrijeme je oko nas bilo dosta vjenčanja bliskih osoba i počeo sam shvaćati da su to pravi projekti s logistikom, financijama i velikim brojem različitih zadataka stavljenih pred osobe bez iskustva u organizaciji tako velikih događaja i općenito nesvjesnih onog što ih sve očekuje. Obzirom na profesionalnu deformaciju softveraša da rješenje svakog problema vide u odgovarajućoj aplikaciji, bacio sam na papir grubu specifikaciju aplikacije za organizaciju vjenčanja i tu je sve krenulo.

Projekt je prvotno bio zamišljen kao web aplikacija i na njemu smo radili povremeno kada bi nam ostalo vremena između poslova koje smo odrađivali za klijente. Na taj način je posao jako sporo napredovao, a pojavile su se i dvojbe oko toga koliko sredstava će biti potrebno za promociju da bi se probili na online tržištu. Do tada nismo imali nikakvih iskustava u promociji proizvoda na internetu i to nas je dosta kočilo u razmišljanjima. Obzirom na to da smo tada imali dosta drugih poslova odlučio sam pospremiti projekt u ladicu na neko vrijeme dok ne smislimo što s njim. Danas vidim da je to bila greška i da smo trebali dovršiti posao i krenuti u traženje korisnika. Već tada smo imali dobro zamišljen proizvod i uz malo truda smo mogli vrlo brzo početi zarađivati na njemu.

Prodaja za par dolara bez ikakvog marketinga

Početkom prošle godine smo se počeli baviti izradom mobilnih aplikacija, a nekako u isto vrijeme je BlackBerry najavio izlazak svog tablet uređaja koji se zove Playbook. U sklopu promocije su organizirali natječaj za programere u kojem su poklanjali Playbook svim timovima koji kreiraju aplikaciju za njega prije službenog puštanja u prodaju. To nam je bila zgodna prilika za učenje o novoj platformi pa smo odlučili ponovno aktivirati ideju o aplikaciji za vjenčanja i isprogramirati je za novi BlackBerryev uređaj. Dovršili smo osnovnu verziju i pustili je u prodaju za par dolara bez ikakvog marketinga, a na izvještajima smo uskoro vidjeli da su je korisnici počeli kupovati. Nisu to bili velike cifre, ali veselilo nas je saznanje da kroz našu aplikaciju planiraju vjenčanja u SAD-u, Kanadi, Brazilu, Velikoj Britaniji, Nizozemskoj…

Nakon toga smo izdali i verziju za iPad, ali opet smo upali u vrtlog drugih poslova i mjesecima nismo radili ništa značajno na Weddingelli. Prekretnica je bio trenutak kada je stigla obavijest da smo odabrani među 20 timova za Seedcamp koji se trebao održati u Zagrebu. Tu smo odlučili da više nema zafrkancije i da je vrijeme da krenemo graditi Weddingellu kao ozbiljan startup projekt. Na Seedcampu nismo dobili ponudu za investiciju, ali smo zaradili neprocjenjivo iskustvo i savjete kroz razgovore s brojnim mentorima. Projekt smo uz sličnu podršku razrađivali kroz sudjelovanje u Startup Campu na Visu gdje smo unaprijedili poslovni model i odredili smjer za koji vjerujemo da može funkcionirati na tržištu.

Weddingellu smo u proteklih mjesec dana prezentirali mladencima na dva sajma vjenčanja i dobili fenomenalne reakcije svih parova koji su je vidjeli. Rezultat toga je veliki popis e-mail adresa budućih korisnika aplikacije koji žele otvoriti korisnički račun čim je objavimo u web varijanti. Do sada je bila dostupna samo za tablet uređaje, ali u Hrvatskoj je još uvijek premali broj njihovih vlasnika tako trenutno ovdje imamo jako mali broj korisnika.

Nastupi na Seedcamp-u, Startup Campu Vis, Weekend Media Festivalu i GOAP-u su nam donjeli dosta promocije u online i tiskanim medijima i shvatili smo da je dosta mladenaca i ljudi iz industrije vjenčanja već čulo za nas i dobili smo mnogo upita sa željom za poslovnom suradnjom.

Iskustvo s konferencijom GOAP

GOAP (Geeks on a plane) je bio zanimljivo iskustvo i drago nam je što smo odabrani da budemo dio te priče. Nismo očekivali da ćemo taj dan dobiti neku ponudu od investitora iz SAD-a, ali za vrijeme konferencije smo razgovarali sa predstavnicima nekih regionalnih investicijskih fondova kojima se svidio naš projekt. Možda najzanimljiviji dio tog događaja je bilo večernje druženje gdje smo stekli poznanstva s nekima od putujućih geekova i saznali par interesantnih informacija koje će nam pomoći u daljnjem razvoju projekta.

Natjecanje startupa na Weekend Media Festivalu je za nas bila prva prilika da uživo predstavimo projekt pred publikom koja se nije sastojala od investitora i poduzetnika. Zanimalo nas je kakve reakcije će ljudi iz marketinga imati na naše ideje i bili smo ugodno iznenađeni komentarima. Taj dan smo bili u konkurenciji sa dobrim projektima – Mash.me smo upoznali još na Seedcampu, a Entrio i Trip.hr su već odavno u pogonu. Stoga nam je dodijeljena nagrada bila još jedna potvrda da smo na dobrom putu.

U sklopu natjecanja smo osvojili i ulaznice za Pioneers Festival koji se uskoro održava u Beču i predstavlja jedno od značajnijih okupljanja pokretača startupa, investitora i uspješnih poduzetnika u ovom dijelu Europe.

Hrvatska startup scena je još u svojim začecima, ali nešto se počelo događati i to je dobro. Posebno mi se sviđa to što među svim ljudima koji se okupljaju na domaćim startup događanjima vlada vrlo pozitivna atmosfera i kolegijalnost, a to je bitan preduvjet za učenje, širenje znanja i iskustava. Veliku ulogu u stvaranju te scene odrađuju Hrvatska udruga izvoznika softvera CISEx, CRANE, događaji poput Startup srijede, ZG Tech Meetupa, ZIP inkubator, online magazini poput Netokracije, Rep.hr i ostali.

Nedostaju uspješne priče kao poticaj

Ipak, jako bitna komponenta koja nam još uvijek nedostaje su uspješne priče domaćih startupova. Kada se u okolini pojave primjeri uspjeha, oni dodatno motiviraju ostale, pokazuju da je moguće uspjeti i što je još važnije daju primjer na koji način je to moguće. Za sada imamo nekoliko tvrtki koje su dobile veće ili manje investicije (Farmeron, ShoutEm, Monolith, GISCloud, Habbits, Cinematic…), ali svi oni su još usred borbe da isplivaju kao pobjednici.

Trenutno se trudimo osigurati uvjete da zaposlimo još dvije osobe. Pri odabiru ljudi za tim ćemo voditi računa da odaberemo kandidata koji zadovoljava dva osnovna uvjeta – da voli to što radi i da se dobro snalazi s drugim ljudima. Prvi uvjet osigurava da će dobro funkcionirati sam sa sobom dok rješava komplicirane zadatke, a drugi je preduvjet za doprinos pozitivnoj atmosferi u timu.

Tehnologije s kojima radimo se danas iznimno brzo mijenjaju. Stvari koje prije godinu dana nisu postojale danas mogu postati ključan element u razvoju projekta. Stoga želimo biti okruženi osobama koje ulažu u svoje znanje, prate što se događa u svijetu tehnologije i ne očekuju da im se svi alati serviraju na stol nego ih sami predlažu i donose. 

Imamo doista neiscrpan izvor ideja, čak i neke ranije započete projekte koji imaju odličan komercijalni potencijal, ali u bliskoj budućnosti ćemo se potpuno posvetiti projektu Weddingella. Do sada smo naučili da je fokusiranje na jednu stvar jedini pravi način za postizanje uspjeha i stoga idemo tim putem. Za sada smo još daleko od nečega što možemo nazvati uspjehom i spremamo se uložiti još puno energije da od početnog proizvoda izgradimo profitabilnu tvrtku.

Jeftina prilika da odustanete ako mislite da nešto nije za vas

Moj savjet vlasnicima domaćih startupova? Pročitajte knjige 'The Lean Startup', 'The Startup Owner's manual' i 'Founders at Work'. Nakon toga će vam biti puno jasnije u što se upuštate i dobit ćete jeftinu priliku da odustanete ako odmah osjetite da to nije za vas. Ako ipak odlučite ići dalje, budite sigurni da znate dobro slušati i uvijek se trudite doći u priliku gdje vas netko može kritizirati, a ne samo tapšati po ramenima i govoriti pozitivne stvari. Međutim, ni kritike ne uzimajte previše za ozbiljno jer i kritičari često griješe.

Vođenje vlastitog posla nije jednostavna stvar, ali vjerujem da se većina onih koji ga jednom uspiju postaviti na noge, više teško može zamisliti u drugoj ulozi.

Komentirajte prvi

New Report

Close