Ne plaše se Ikee, dječji krevetići s hrvatskim potpisom imaju svoje kupce

Autor: Darko Bičak , 24. travanj 2013. u 20:15
Alen Peruško (ispred novog centra u Sesvetama) u biznis s dječjim namještajem ušao je slučajno 1993., kad je po dječja kolica otišao u Sloveniju/Marko Prpić/PIXSELL

U proizvodno-poslovni centar u Sesvetama, otvoren prošloga tjedna, uložili su tri milijuna eura. Oko 40 posto prihoda ostvaruju distribucijom uvozne robe, a 60 posto od vlastitih proizvoda.

Zagrebačka tvrtka Adax, najveći hrvatski proizvođač dječjeg namještaja koji uz dva pogona ima i 13 vlastitih trgovina u Hrvatskoj te dvije u Bosni i Hercegovini, prošloga je tjedna otvorio proizvodno-poslovni centar u zagrebačkim Sesvetama.

U veliki prodajno-izložbeni salon i tvornicu s lakirnicom, objašnjava Alen Peruško, vlasnik i direktor Adaxa, uložili su tri milijuna eura, a dvije trećine novca osigurali su kreditom Zagrebačke banke i HBOR-a. "Poslovni prostor bio je opterećen neriješenim vlasničkim odnosima, a zahvaljujući Zabi uspjeli smo u samo nekoliko mjeseci srediti papire i obaviti kuporodaju, a potom preurediti i opremiti prostor", ističe Peruško, čija tvrtka danas zapošljava 85 ljudi i ostvaruje prihod od 30-ak milijuna kuna. A osnovao ju je posve slučajno.

Prva trgovina na selu 
"Kada mi se 1993. rodilo dijete, trebao sam nabaviti opremu za bebu. Kako tada zbog ratne krize u Hrvatskoj u trgovinama gotovo nije bilo izbora, otišao sam u Sloveniju kupiti dječja kolica u tvrtki koja ih proizvodi. Vlasnik mi je rekao da se planira širiti na Hrvatsku i da traži partnera. Pitao sam najprije sebe i suprugu, a zatim i njega: zašto to ne bih bio ja? Ukratko, odlučio sam pokušati i uz minimalna ulaganja počeo prodavati dječja kolica putem oglasnika. Posao se pokazao vrlo unosnim, pa sam uskoro otvorio i prvi salon dječje opreme u Belovaru pokraj Zagreba. Iako su mi se svi smijali pitajući se što će mi trgovina dječje opreme u malom selu, uz napomenu da mi bi bilo pametnije da sam otvorio trgovinu rezervnih dijelova za traktore i poljoprivrednu mehanizaciju, nisam se pokolebao i danas smo ovdje gdje jesmo", prisjeća je Peruško. On sam nije imao poduzetničkoga iskustva jer se, nakon srednje tehničke škole,  obrazovao za fizioterapeuta.

Jedina poveznica s poslovnim svijetom bio mu je otac, koji je godinama bio jedan od direktora u Croatia baterijama. On mu je, ističe,  usadio vrijednosti koje su mu kasnije bile dragocjene u razvijanju posla.Isprva je Adax bio samo distributer opreme za djecu, uglavnom uvozne. No, objašnjava Peruško, već u početku su shvatili da bez vlastite proizvodnje ne mogu dugoročno biti konkurentni. Stoga su 1998. u Belovaru otvorili i pogon za proizvodnju dječjih krevetića, stolića i komoda te pratećeg tekstila. Supruga Gordana, koja je suvlasnica tvrtke, preuzela je brigu o maloprodaji, a Alen je bio zadužen za cijelu organizaciju te za proizvodnju. Posljednjih su se godina u obiteljski biznis uključili i sinovi, danas 19-godišnjak i 20-godišnjak, koji studiraju 
ekonomiju. 

Vlastiti i tekstil 
Adax je razvio specifičan poslovni model: njihovi se modeli mogu naći samo u vlastitoj maloprodajnoj mreži. Kako ističe Alen Peruško, spremni su drugim trgovačkim lancima ponuditi neke serije po narudžbi, o čemu i pregovaraju, ali proizvode koji se nalaze u trgovinama Adaxa nije moguće pronaći u trgovinama poput Lesnine, Kike, Prime i drugih. Peruško objašnjava da ne žele sami sebi nepotrebno biti konkurenti na domaćem tržištu. Vlastiti asortiman nude partnerima u inozemstvu. Vlasnik Adaxa kaže da ne strahuje od skorašnjeg dolaska Ikee jer je njegova tvrtka postavila dugoročne temelje konkurentnosti."Ikea je veliki brend, no činjenica je da oni nude unificiran, jeftin namještaj. Dio kupaca to i želi, no činjenica je da mi nudimo puno više, i u kvaliteti i u dizajnu. Kako uz prodaju ovdje u Zagrebu čak i fizički imamo i vlastitu proizvodnju, spremni smo izaći kupcima u susret kad je riječ o njihovim željama vezanima uz boju, dizajn i funkcionalnosti", navodi Alen Peruško.

Eventualna konkurencija Adaxu bi mogla biti slovenske tvrtke koje su ove godine došle u Hrvatsku, no Peruško ne očekuje da bi mu Slovenci mogli ozbiljnije ugroziti poslovanje jer Adax je, ističe, razvijen i puno jači brend, barem u Hrvatskoj. Asortiman Adaxa sastoji se od 40-ak modela dječjih krevetića i isto toliko komoda. Tu je i 50-ak modela ostaloga namještaja, a sve to u nekoliko verzija i boja. Tvrtka ima i vlastitu proizvodnju tekstila kojim se takav dječji namještaj oprema. U tom je sektoru angažirano 10-ak radnica. Peruško objašnjava da se u njihovim prodajnim salonima nalaze sobe za bebe za svačiji džep, u rasponu cijena od 1800 do 15-ak tisuća kuna. Iako se prije kupovala cijela soba za bebu, zbog gospodarske krize i neimaštine u posljednje se vrijeme češće kupuju pojedinačni artikli. No, kriza ih, objašnjava Peruško, nije ozbiljnije uzdrmala jer je riječ o asortimanu koji ima stalnu potražnju.   

Krevetići za Gabon  
Trenutačno 40 posto prihoda Adaxa, koji je lani iznosio 30 milijuna kuna, dolazi od distribucije uvozne robe, a 60 posto od vlastitih proizvoda. Tvrtka stalno bilježi rast, prihod je u 2010. bio 23,3 milijuna kuna, a iduće godine već 27,3 milijuna. Za ovu godinu Peruško očekuje minimalno 35 milijuna kuna ukupne realizacije. Puno očekuje i od ulaska naše zemlje u punopravno članstvo EU jer u Adaxu smatraju da imaju vrlo konkurentne proizvodne koje mogu ponuditi za trećinu cijene tvrtki iz zapadne Europe. Zasad izvoz čini vrlo malu stavku u ukupnim prihodima, a najviše izvoze u BiH, i to preko vlastite maloprodaje. Dio asortimana odlazi i u Nizozemsku te baltičke zemlje, a u tijeku su pregovori o poslovima za Izrael, Rusiju i Kanadu. No, zanimljivo je da je prvi izvozni posao Adax ostvario u Afriku."Na sajmu namještaja u Kölnu, na kojem redovito nastupamo, došla nam je prije nekoliko godina gospođa iz Gabona te naručila 30-ak artikala. Iako ni danas ne znam kako je to otpremila tamo i kako joj se to isplatilo, mi smo joj to ekspresno isporučili", kaže Peruško naglašavajući da je posrijedi bio jednokratan posao, više nisu imali kontakat s kupcima u toj zemlji.

Vlastiti studio

Dizajnerski adut 

Adax dobar dio svoje konkurentnosti duguje i vlastitom dizajnerskom studiju koji stalno radi na razvoju novih inovativnih proizvoda. Surađuje s mladim dizajnerima zagrebačkoga Sveučilišta, što je rezultiralo ekskluzivnom linijom dječjeg namještaja koju Adax planira, primarno, plasirati u izvoz.

Komentari (4)
Pogledajte sve

Svaka čast samo naprijed… kolica[/url] za djecu i cijela oprema za njih će nam uvijek trebati.

Svaka cast na volji i hrabrosti,
da je vise takvih poduzetnika Drzava bi se brzo izvukla iz krize. Takve projekte treba podrzavati a ne zivjeti u iluziji da ce se dogoditi velike investicije jer za njih cemo se jos nacekati.
Poruka politicarima: ugledajte se na hrabre poduzetnike, a prekinite vlastitu borbu za ostajanje na vlasti jer time pomazete samo sebi ali ne i narodu!!!!
Zaboravili ste da ste ovdje radi naroda a ne obrnuto, trenutno se sve vrti oko vas, a ovakvi i slicni projekti su u drugom i trecem planu…..
Alma

Svaka čast,samo naprijed!

New Report

Close