Pomažu vam da živite od hobija, pokrenuli stranicu za promociju i prodaju rukotvorina

U desetak mjeseci koliko postoji, Woohoo.hr online platforma za promociju i prodaju rukotvorina potaknula je mnoge da svoj talent i hobi pretvore u ozbiljan svakodnevni posao od kojeg žive

Za Poslovni.hr o biznisu progovara suosnivač Woohooa Nebojša Grbačić.

Osobna iskaznica tvrtke?

Woohoo.hr je online oglasnik za promociju i prodaju unikatnih rukotvorina. Ako ćemo baš u detalje, Woohoo je, osim engleskog uzvika sreće, skraćenica za ‘Web online oglašavanje hrvatskih originalnih objekata’, ali taj je naziv nastao više zbog formalno-zakonskih potreba. Iza Woohoo.hr platforme stoji tvrtka Woohoo internetske usluge, u vlasništvu Andree Kučiš, uz investitora Borisa Kovačeva te dežurnog ‘geeka’ Nebojše Grbačića. Prije 10 mjeseci pokrenuli smo platformu za promociju rukotvoraca i njihovih rukotvorina i trenutno brojimo više od 5,5 tisuća rukotvorina na stranici. To nas čini najvećim ovakvim servisom u regiji, gdje je registrirano više od 1000 rukotvoraca i stotine kupaca koji su baš prije neki dan kupili 1000-ti artikl. Putem smo nagnali mnoge da svoj hobi pretvore u obrt i danas od prodaje svojih artikala žive mnogi kreativci koji nisu ni sanjali da će im to biti izvor prihoda. S dvije aktivne kreativke (Ivona Biljuš i Marina Krmpotić) s Woohoo.hr oglasnika pokrenuli smo i jedinstveni online (flash paper) magazin za ‘promicanje regionalne handmade kulture’ – do!ts. Prva dva broja pročitana su više od 350 tisuća puta, a nedavno smo uz Večernji list objavili i ‘Vodič za proljetno uređenje doma’ na 60-ak stranica. Oformili smo i Dr.Woohoo.hr, agenciju koji se bavi internetskim marketingom, s naglaskom na community menadžment, a s kojim se bavimo već godinama (uglavnom kroz druge firme). U tijeku nam je i prva radionica društvenih mreža (Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram…) koju održavamo u suradnji s genijalnom ekipom Laube – kuće za umjetnost i ljude.

Što vam je predstavljalo najveću prepreku pri pokretanju biznisa?
Prije svega suviše papirologije i dugotrajnih procesa, a o cijenama tih papira nećemo ni govoriti, jer se to u pristojnom društvu više ni ne spominje. Spomenuta skraćenica ‘Woohoo’ je bjelodani dokaz tome. Drugo, a što vjerujemo muči mnoge, jest trenutak kad se odlučite preuzeti stvari u svoje ruke i krenete u vlastiti biznis. U našem je slučaju to bilo još teže jer smo u startu znali da prvo moramo napraviti tržište, a tek ga onda ‘pokoriti’. No, sve te neprospavane noći isplate se onog trenutka kad dobijete mail u kojemu vam kreativka iz Splita javlja da je prodajom putem vašeg servisa došla do trenutka kad ‘pokreće vlastiti biznis’.

Pozitivne i negativne strane pokretanja biznisa u vrijeme krize?

Pozitivno je to što imate priliku dokazati da se – može. Drugo, kriza vas nagna na kreativnost. Pet dana pola je domaćeg interneta pomagalo Igoru da pronađe svoju Anu iz Krivog puta. Ta gerila koje se ljudi i danas sjećaju pomogla nam je u startu da se za nas pročuje, doslovce bez uložene kune u marketing, a na način da je priča postala viralna. Da smo imali novce za velike bannere i novinske oglase, vjerojatno nam takvo nešto ne bi ni palo na pamet. Negativna strana krize u našoj je tvrtki ista kao i kod mnogih mladih ljudi – radimo i dalje na svojim poslovima ‘po strani’, fušarimo i snalazimo se, da bi na kraju dana mogli dizati brend i ulagati plaće u razvoj projekta u koji dugoročno vjerujemo.

Primjer loše i dobre prakse među domaćim novim tvrtkama?

Uvijek je tu problem tvrtki koje se pojave, žele sve i žele to odmah, ne pristaju na kompromise, ne osluškuju tržište i imaju ‘bahat’ pristup. Negdje su pročitali da tako rade veliki, ali na kraju ih to učini manjima od najmanjih. Kad se onda greškom povežete s takvim tvrtkama, samo si zadate glavobolje, a o neplaćanjima i ne fer odnosima ne treba uopće pričati, jer to je svima ispod časti. S druge strane, kad se okružite novim firmama koje rastu zajedno s vama, postoji jedno veliko, beskonačno razumijevanje i potpora. Izdvojio bih tvrtku Cvoke d.o.o. koja sad stoji iza do!ts magazina, a koji rastu zajedno s nama i tu su ‘i u dobru i u zlu’. Drugi primjer je mladi foto&video studio – Mrxchela studio koji su isto mali i mladi, ali imaju kvalitete i dostojanstvo tvrtki s dugogodišnjom tradicijom.

Tko su vam tvrtke uzori?

Volimo cool, kreativne tvrtke koje su iz nule, bez nepotizma i velike love napravile velike stvari. Vjerujemo da od njih možemo puno naučiti i da se s njima možemo poistovijetiti. Iako imamo drugačiji biznis model i drugi način rada, volimo pratiti i proučavati što radi Etsy, najveći svjetski ‘oglasnik rukotvorina’, koji je na svjetskoj razini napravio ono čemu mi težimo i što će jednog dana, iskreno se nadamo, biti Woohoo.hr na razini regije (a možda i šire).

Vaš najveći uspjeh dosad?

To što dosta kreativaca radi i živi od svojih rukotvorina. Bez sumnje. I to što smo trgnuli tu ‘handmade’ scenu, pa sad imate gotovo svaki vikend razne sajmove, nešto se događa, nešto se kreće. Kumovala je tome i kriza, dakako, ali omogućili smo ljudima da se efikasno reklamiraju i zarađuju i na to smo najviše ponosni. Tu je naravno i magazin do!ts u koji ulažemo puno vremena, truda i ljubavi. Sve se to na ovaj ili onaj način vraća. To nas strašno veseli. Vodimo community menadžment za neke velike tvrtke i brendove, poput Forum tjednog magazina i Crnog Jaja. To su tek gušti!

Tko vam je ciljana ‘publika’ (potrošači) i kako ju se trudite pridobiti?

Publika su nam apsolutno svi koji više cijene rukotvorinu u koju je uloženo vrijeme i ljubav prilikom izrade, nauštrb ‘kineskih’ kopija koje padaju jedna za drugom s neke trake. S vremenom se pokazalo da najviše interesa postoji kod mladih djevojaka koje vole nositi originalne rukotvorine (odjeća, nakit…) i pokazati stav svojom pojavom. Konstantno radimo na promicanju handmade kulture, dižemo svijest ljudi o važnosti, ali generalno o postojanju izuzetno jake, kreativne i genijalne handmade scene u Hrvatskoj i regiji. Što više ljudi upoznamo s rukotvorinama, to ih više ljudi zavole i prihvate.

Idealna zemlja u kojoj biste voljeli pokrenuti biznis? Ako postoji takva, zašto baš ta zemlja?

Bilo koja zemlja EU, zapravo, obzirom da oni imaju genijalnu ‘klauzulu’ po kojoj je dio zarade od ‘ručnog rada’ neoporeziv. Takvo okruženje potiče kreativce da testiraju vlastiti proizvod bez straha od Porezne, pa kad shvate da to ‘drži vodu’, pokrenu biznis, krenu plaćati doprinose, zapošljavaju ljude, ulažu u marketing. Kod nas za to nema sluha. Ako si mali i želiš nešto pokrenuti, prvo ti treba novca i papirologije koju si većina ne može priuštiti, ne isplati im se, pa na kraju odustanu od ideje. Ne bi izdvajali ni jednu zemlju. Jedni smo od onih ‘naivnih’ koji će radije ostati u Hrvatskoj i pokušati promijeniti stvari.

Jeste li imali kakvih početničkih grešaka, ako da - kakvih?

Naravno, neke stvari ne možete naučiti ako ih ne iskusite na vlastitoj koži. Prije svega pazite da sva formalna komunikacija ide kroz neke kanale koji ‘pamet’ – mail. Nikad ne znate. Drugo što smo naučili jest da će vas oni kojima niste simpatični kočiti i usporavati u naumu. Njih treba prve pridobiti i pokazati im naklonost. Nije gubljenje vremena. Najveća greška koju smo napravili jest ta što nismo od prvog trenutka bili ‘svjesni’ da smo pokrenuli nešto veliko, pa bi nas tu i tamo vlastito ‘dijete’ udarilo, odnosno uhvatilo nespremne. Dosta je važna i psihička priprema, i činjenica da imate fantastičan tim ljudi kojima možete vjerovati i na koje se možete u apsolutno svakoj situaciji pouzdati. Treće, koliko se god mi međusobno voljeli, posao je posao – sve treba što prije staviti na papir i formalizirati obveze, očekivanja, uloge.

Vaš idealan zaposlenik?

Kreativna osoba koja ima stav, ne boji se riskirati i želi se dokazati. Takva osoba treba biti spremna ‘izginuti na terenu’ i shvaćati posao i više nego osobno. Nositi ga sa sobom doma. Kažu da to nije zdravo, al' to je jedini način. Zaposlenik bi trebao biti motiviran da živi svoj posao.

Tražite li zaposlenike, ako da - kada, koliko njih i na kojem radnom mjestu? Kakvoj se plaći mogu nadati?

Za sad ne, ali ako nam se ostvare potencijalni dogovori s nekoliko većih klijenata koji su ‘na stolu’, tražit ćemo ljude, i to vrlo brzo. Prvenstveno će se otvarati mjesta na području community menadžmenta. Istovremeno, mnogi koji su nam ‘pomagali izvana’, sad na razne načine sudjeluju i surađuju s nama. Na kraju dana, ne može se dušom platiti stanarina, pa su motivi vrlo jasni.

Imate li kakvih ‘recepata’ za ostale koji pokušavaju pokrenuti biznis?

Okružite se kvalitetnim ljudima. Ima ih. Pametnijim, kreativnijim i sposobnijim od sebe. Ego stavite postrani. Budite fer i zapamtite da su dobri međusobni odnosi apsolutni ključ svega. Teško je raditi s nekim koga ne voliš. Ako niste velika korporacija sa 1000 zaposlenih, ne morate se tako ni ponašati. Pozovite se na kartu mladosti i ludosti i dopustite si greške. Ništa vas ne uči bolje od grešaka.

Foto: Privatni album

Da danas pokrećem startup sigurno ne bih… išao utabanim stazama. Krčiti nove puno je zabavnije.

Najbolji poslovni savjet koji smo ikada dobili je… Upoznajte svoje potrošače/klijente/publiku. I slušajte ih. Tu ste zbog njih.

Budite inovativni u komentarima i osvojite vrijedne nagrade!

Našim čitateljima smo osigurali vrijedne nagrade. Sve što trebate učiniti jest da u komentarima ispod ovog članka ostavite svoju originalnu ideju tj. čitatelj koji najoriginalnije odgovori na pitanje ‘Kako biste dalje razvili ideju iz gornjeg članka?’, osvojit će nagradu.

Kao nagradu za najbolji komentar dijelimo vam bon od 500 kuna koji možete iskoristiti na web shopu za kozmetiku daljepoti.hr.

Ukoliko znate nekoga tko je na originalnoj ideji pokrenuo posao u kriznim vremenima, ili se upravo vi možete pohvaliti svojom poduzetničkom idejom, javite nam se na web@poslovni.hr!

Komentari (4)
  • cookie909
    cookie909 21:39 14.9.2012.

    Kao prvo-cestitam na ideji i samoj provedbi iste, zbilja dobar pothvat. Sasvim slucajno sam naisla na Vas facebook profil i odusevljena sam. Jedino smatram da bi trebalo malo vise promocije kako bi se s portalom upoznale i sire mase. A onda, samo nebo je granica-u regiji ste vec broj jedan, ostaje pokoriti ostatak Europe, a zasto ne i svijeta?! Danas sve vise ljudi cijeni unikatne, rucno izrađene predmete kojima ce se istaknuti. Ja kao zensko sam najbolji primjer, jer cure opcenito ne vole kad u setnji gradom vide barem 3 cure s istom npr torbom ili odjecom kao sto ona ima :) Buduci da Vam se blizi prvi rođendan, mogli biste organizirati neka simbolicna darivanja. Ljude uvijek privlace besplatne stvari, a time si povecavate i krug ljudi koji za Vas znaju, cime sirite kako trziste, tako i nove, talentirane ljude koji zele isto sto i VI-baviti se onim sto vole.

  • tomislavvv
    tomislavvv 13:50 12.9.2012.

    moja preporuka je da se povežete s nekim od svojih rukotvoraca koji bi bili zainteresirani pričati o onome što rade da napravite kraće tematske dokumentarce (možda čak i serijal) na neku temu - tip emisije kao direkt od fade in-a, generacija y ili ovako nešto: http://thisismadebyhand.com/ [thisismadebyhand.com]

  • Majaks
    Majaks 23:02 11.9.2012.

    Za početak - pratim Woohoo i do!ts od samih početaka i oduševljena sam njihovom ponudom, vjerojatno zato jer se i sama bavim rukotvorinama. Mislim da bi možda bilo zanimljivo kada bi se na istoj stranici mogao naći i zanimljiv repromaterijal - ne mislim na ljepila, boje i sl. nego nekakve stare, korištene i vintage stvari koje samo čekaju da im kreativci udahnu dušu. Možda sam malo fulala njihovu priču , ali činjenica je da nam nije svima zgodno svaki vikend biti u Zagrebu na hreliću ili britancu, a ponuda na webu je nikakva u usporedbi s tim tržnicama. Ako se ne varam, i Etsy ima nešto slično. Opet, možda je to ideja za novi zasebni projekt.

Pogledaj ostale komentare na temu
Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!