Početnička greška? Brzopleti pokušaj širenja biznisa na druge gradove

Autor: Poslovni dnevnik , 24. srpanj 2012. u 10:05

Tvrtka Milion d.o.o. nazvana je prema knjizi najvećeg putnika svih vremena i najpoznatijeg korčulanina, Marka Pola. Osnovana je prije dvije godine kada je djelatnost prodaje suvenira u suvenirnicama Marco Polo Shop prerasla okvire istoimenog obrta, osnovanog 2006. godine. Vlasnik Rudolf Petrinec odgovara na naša pitanja.

Osobna iskaznica tvrtke:

Marco Polo Shop u Korčuli trenutno posluje na pet lokacija, a u ponudi ima preko 300 proizvoda pod brandom Marco Polo. Ponudu čine autohtoni proizvodi, rakije, medovi, smokve, ali i velik broj replika starih kompasa, sekstanata i ostalih predmeta vezanih uz putovanja i avanturu. Prvi Marco Polo Shop otvoren je u garsonijeri uz rodnu kuću Marka Pola, gdje je vlasnik, Rudi Petrinec (31) živio do svoje treće godine. Ovih dana Milion d.o.o. u Korčuli otvara vrata inovativnog turističkog sadržaja nazvanog Marco Polo Exhibition, muzeja kojem je ideja javnosti približiti priču Marka Pola, te inozemnim i domaćim posjetiteljima Korčule omogućiti da na zabavan način saznaju tko je uopće bio Marko Polo, kakva je njegova poveznica sa Korčulom, te koja je važnost njegovih putovanja za zbližavanje Istoka i Zapada.

U muzeju će posjetitelji imati prilike kroz sedam slika dočaranih vrhunskom scenografijom i hiperrealističnim lutkama, uz pratnju audio vodiča, proći život Marka Pola, od njegovog kretanja na putovanje iz Korčule 1271. godine, preko karavane u pustinji do dvora poznatog mongolskog vladara Kublaj Kana. Jedna od scena prikazuje i pomorsku bitku između genoveške i mletačke flote, koja se 7. rujna 1298. odvila ispred Korčule i u kojoj je Marko Polo zarobljen, dok cijela priča završava prikazom njegovog boravka u tamnici u Genovi, gdje je nastalo njegovo djelo Milion, knjiga, koja je uz Bibliju najviše prevođena knjiga u svijetu. Sama ulaznica u muzej dizajnirana je da izgleda kao kao zlatna putovnica koju je Kublaj Kan dao Marku Polu kako bi imao nesmetan prolaz po ogromnom Mongolskom carstvu, i koja je u to vrijeme bila svojevrsna VIP propusnica koja mu je nudila zaštitu, te mnoge pogodnosti.

Što vam je predstavljalo najveću prepreku pri pokretanju biznisa?

Ideja o muzeju Marka Pola rođena je još prije 4 godine, a najveću prepreku je predstavljala činjenica da se radi o inovativnom i neuobičajenom projektu na ovim prostorima, tako da je sastavljanje tima kvalitetnih dizajnera scene, majstora filmskih efekata, kostimografa, vlasuljara, šminkera i ostalih stručnjaka uključenih u ovaj projekt iziskivalo popriličan angažman. U procesu istraživanja koji je prethodio odluci o projektu posjećen je velik broj sličnih sadržaja diljem svijeta, od Kine, Indije, New Yorka, Amsterdama, Londona, Rima, Nassau-a, te je želja bila napraviti projekt koji će kvalitetom biti na razini sličnih, tako da je ljestvica u startu postavljena poprilično visoko, što je rezultiralo time da smo tehnike izrade nekih dijelova izložbe razvijali i više od dvije godine. Sljedeća prepreka bila je pronalazak adekvatne lokacije i pregovori sa vlasnicima, što i nije neki neuobičajen problem u turističkim mjestima, dok je kao «šećer na kraju» došlo financiranje projekta.

Pozitivne i negativne strane pokretanja biznisa u vrijeme krize?

Kao pozitivnu stranu pokretanja biznisa u vrijeme krize naveo bih inertnost okoline, što u konkretnom slučaju možda i nije vezano uz samu krizu. Negativna strana su ograničene mogućnosti kreditiranja ovakvih projekata.

Primjer loše i dobre prakse među domaćim novim tvrtkama?

Kao primjer loše prakse definitivno bih istaknuo nemaštovitost, te kopiranje i plagiranje susjeda, što je kod nas velik problem. Smatram da nije nužno «izmišljati toplu vodu», i da se u svijetu može naći ogroman broj dobrih uzora, dok su ljudi obično zbog svoje neinovativnost i inertnost skloni kopiranju svog prvog susjeda.

Tko su vam tvrtke uzori?

Od tvrtki na domaćem tržištu, kao uzor bih istaknuo Aqau – jedna jako dobro zaokružena i upakirana priča.

Vaš najveći uspjeh dosad?

Tek će vrijeme pokazati, no vjerujem da je zbog zahtjevnosti i ozbiljnosti projekta upravo otvaranje muzeja Marka Pola najveći uspjeh do sada.

Tko vam je ciljana ‘publika’ (potrošači) i kako ju se trudite pridobiti?

Ciljana publika muzeja su svi posjetitelji Korčule, od najmlađih do najstarijih, kao i posjetitelji destinacija iz kojih postoji mogućnost dnevnog izleta do Korčule.

Idealna zemlja u kojoj biste voljeli pokrenuti biznis? Ako postoji takva, zašto baš ta zemlja?

Maccao, nekako imam dojam da je poduzetnička klima tamo mnogo povoljnija, a i ne bih se bunio da imam dobar izgovor za cesce odlaske tamo.

Jeste li imali kakvih početničkih grešaka, ako da – kakvih?

Naravno, bilo je nekoliko brzopeltih pokušaja širenja na druge gradove na Jadranu.

Vaš idealan zaposlenik?

Vedra, nasmijana, pozitivna i komunikativna osoba. Situacija u našem turizmu je nažalost u velikom broju slučajeva daleko od toga…

Tražite li zaposlenike, ako da – kada, koliko njih i na kojem radnom mjestu? Kakvoj se plaći mogu nadati?

Ove godine će u Marco Polo Shopu, te muzeju biti zaposleno 15-tak ljudi. Obično prva zapošljavanja krenu u travnju, a broj zaposlenika se povećava do «špice» turističke sezone. Trenutno tražimo još nekoliko prodavača, kojima se uz osiguran smještaj plaća kreće od 3000-6000 kn.

Imate li kakvih ‘recepata’ za ostale koji pokušavaju pokrenuti biznis?

Po meni je shvatiti da stručne poslove treba povjeriti stručnjacima. Previše ljudi je uvjereno da su u isto vrijeme odlicni ekonomisti, vrhunski pravnici, izvrsni dizajneri i genijalni inzenjeri, sve u jednoj osobi.

Da danas pokrećem startup sigurno ne bih… To radio u Hrvatskoj…

Najbolji poslovni savjet koji sam ikada dobio je… Polako… 🙂

Budite inovativni u komentarima i osvojite vrijedne nagrade!

Našim čitateljima smo osigurali vrijedne nagrade. Sve što trebate učiniti jest da u komentarima ispod ovog članka ostavite svoju originalnu ideju tj. čitatelj koji najoriginalnije odgovori na pitanje ‘Kako biste dalje razvili ideju iz gornjeg članka?’, osvojit će nagradu.

Kao nagradu za najbolji komentar dijelimo vam komplet inspirativnih i korisnih knjiga u izdanju VBZ-a:

Kako misliti poput Leonarda da Vincija
– Profitabilno brendiranje
– Četiri sporazuma sa samim sobom

Ukoliko znate nekoga tko je na originalnoj ideji pokrenuo posao u kriznim vremenima, ili se upravo vi možete pohvaliti svojom poduzetničkom idejom, javite nam se na web@poslovni.hr!

Komentari (4)
Pogledajte sve

Bio sam u dućanu i muzeju. Mogu reći da je to prava prevara. Dućani obiluju kineskom robom, upitne kvalitete, a muzej se ne može nazvati muzejem, jer muzej je ustanova u kojoj se čuvaju, proučavaju i izlazu zbirke starina i umjetnina, ja nisam naišao na niti jednu starina ili umjetnina, već lutke napravljena u prirodnoj veličini. Također sama priča koja se sluša je površna, neutemeljena naravno.

Umjesto sajta u flashu koji nije podržan na dosta uređaja kojima stranci mašu naokolo, ne bi bilo loše razmisliti o upravo suprotnom pogledu, tj. korištenje tih uređaja za jaču interakciju. Primjerice, besplatan WIFI signal unutar muzeja za pristup stranicama gdje se mogu preuzeti dodatni sadržaji i naučiti više – wallpaperi, tekstovi, filmovi i slike. Mobilna verzija bez flasha mora postojati. Izložbeni primjerci u muzeju bi trebali biti označeni QR kodom koji sadržava više informacija i neki link. Audio vodiči kroz muzej dostupni preko mobilnih uređaja za slušanje odmah ili kasnije. Aktivnost na facebooku – jedini marco polo shop koji facebook pronalazi se nalazi u Texasu.

Odlična ideja, čestitke gdinu. Petrinecu na do sada realiziranom projektu i iskrene želje za daljnji uspješan razvoj.

Imam nekoliko ideja vezano za daljnji razvoj ideje. Za početak širenje bi nastavio na Korčuli, a prva sljedeća lokacija shopa bila bi ACI marina u Korčuli gdje je velika fluktuacija turista pomoraca velike platežne moći. Taj shop ne mora imati puno kvadrata, za početak to može biti kreativno uređen drveni štand i jedan zid kako bi se izbjegli preveliki troškovi.

Daljnje lokacije uređene na sličan način su predvorja hotela (Hotel Korkyra, Vela Luka; Hotel Lumbarda, Lumbarda;…) i ostala frekventna mjesta.

Također u suradnji s TZ Korčule predlažem organizaciju „Dani Marka Pola“ (npr. od 2. – 5. kolovoza) kada će kostimirani glumci, dječji animatori, glazba i centar Korčule potpuno biti u znaku Marka Pola, a tada će se po akcijskim cijenama prodavati svi artikli iz shopa. Za djecu bih napravio tematski mini zabavni park i multimedijalne aktivnosti kroz koje bi najmlađi upoznali velikog pomorca i istraživača Marka Pola, naravno u asortiman bih ubacio i artikle za najmlađe (majice, igračke,..).

Asortiman shopa, brand i etikete su vrlo interesantni, no definitivno bih preporučio uvrštavanje vrhunskih hrvatskih vina.

U projekt bih uključio lokalne umjetnike s Korčule ili ostalih otoka – slikare koji bi crtali razne karte, putopise, portrete i ostalo vezano za Marka Pola i njegov život.

Ispred shopa svaki dan od, npr do 20 – 21h organizirao bih besplatnu degustaciju likera i vina.

Eto toliko u kratko. Nadam se da ćete neke od mojih ideja i realizirati. Sretno!

Htio sam provjeriti web stranicu Marco polo shopa no stranica je u flashu, a ja na iPadu.
S tehnološke strane, odbaciti flash stranicu, napraviti site (višejezični)dostupan na svim uređajima i operacijskim sustavima, napraviti Facebook i twitter acc i biti aktivan na njima.
Ne se širiti s otoka Korčule jer je Marco Polo specifičnost tog otoka i taj potencijal treba iskoristiti.
Ova izložba zvuči odlično i nadam se da će ispasti kako zvuči.
Vjerojatno ćete se bazirati na strance no nikako ne zaboraviti na Hrvate jer ipak smo u Hrvatskoj 🙂 Nemali broj puta sam naišao na nešto autohtono u Hrvatskoj a samo je okrenutno prema strancima. I to mi je žalosno. I mi smo potrošači, vjerovali ili ne. Želim svako dobro i uspjeh s daljnim poslovanjem.

New Report

Close