Da smo lansirali ovakav projekt unutar EU, bilo bi nam puno lakše

Autor: Poslovni dnevnik , 26. lipanj 2012. u 11:05

Mobilni kuponi d.o.o je tvrtka osnovana prošle godine sa ciljem izrade mobilne aplikacije iQpon, putem koje se korisnicima smartphone uređaja omogućuje jednostavan pristup i uvid u posebne ponude i popuste diljem Hrvatske, od lokalnih frizerskih salona i restorana do najvećih trgovačkih lanaca, kina i najpopularnijih modnih marki. O ovoj ideji za Poslovni.hr govori Dalibor Špoljar iz tvrtke iQpon.

Čitatelji, pažnja: Budite inovativni u komentarima i osvojite vrijedne nagrade!

Osobna iskaznica tvrtke?

Već u prvih šest mjeseci poslovanja, iQpon je uspješno plasirao svoju franšizu na područje ex-Yu regije te je sada mobilna aplikacija dostupna i u Sloveniji i Srbiji. Sjedište tvrtke je u Zagrebu, dok su franšizni uredi za Sloveniju i Srbiju u Ljubljani i Beogradu. Osnivači tvrtke imaju veliko iskustvo iz svijeta marketinga, mobilnog marketinga, telekomunikacija te prodaje.

Uz navedeno, korištenje mobilnih aplikacija za diskontni shopping značajno će se smanjiti broj distribuiranih letaka koji svakodnevno zatrpavaju naše poštanske sandučiće obzirom da isti sada mogu biti distribuirani elektronski bez potrebe za potrošnjom papirnatog medija. Ova pogodnost drastično smanjuje troškove oglašavanja našim partnerima dok istovremeno blagotvorno djelujemo na ekologiju i okoliš.

Idejni autori aplikacije iQpon imali su za cilj ponuditi novu uslugu oglašavanja kojom će se krajnjim korisnicima omogućiti da na jednom mjestu imaju uvid u široku bazu kupona i popusta na brz, pregledan i jednostavan način. Obzirom na konstantnu prisutnost mobilnih uređaja u našim životima, oglašavanje putem ove efikasne aplikacije omogućuje svim iQpon partnerima i oglašivačima da na najbrži i najdirektniji način dođu do novih potrošača uz minimalne troškove, čineći ovu vrstu mobilnog marketinga jednu od najisplativih marketinških platformi globalno.

Što vam je predstavljalo najveću prepreku pri pokretanju biznisa?

Najveća prepreka pri pokretanju posla je bila i još uvijek je manjak potpore vladinih i nevladinih udruga koje bi financijski podržale jedan startup poput našeg. Zahvaljujući privatnim financiranju privatnih investitora koji sačinjavaju iQpon tim, uspjeli smo izraditi aplikaciju te ju lansirati na području regije, ali uvjereni smo da bi naš rast bio još i brži da nam budžeti to dozvoljavaju. Poznato je da u zemljama EU, projekti poput naših, koji su stopostotno izvorni domaći proizvod, vrlo često dobivaju stimulativna nepovratna sredstva, poticaje ili stimulativne kredite sa specijalnim uvjetima. Da smo lansirali ovakav projekt unutar članice EU, bilo bi nam puno lakše dobili potporu u vidu nepovratnih sredstava. iQpon aplikacija je već sada postala izvozni hrvatski proizvod jer interes za aplikaciju (pored partnera iz Slovenije i Srbije) su iskazali i poslovni partneri iz Austrije,Poljske,Madjarske i Rumunjske. Također, sama investicijska klima u Hrvatskoj uključujući prisutnost privatnog i institucijskog kapitala (venture capital) još je u ranoj razvojnoj fazi tako da nema puno dostupnih programa i venture capital tvrtki koje ulažu u nove start up projekte.

Pozitivne i negativne strane pokretanja biznisa u vrijeme krize?

Pozitivna strana pokretanja posla u vrijeme krize je nevjerojatna kreativnost svih ljudi involviranih u projekt jer smo suočeni sa teškom ekonomskom situacijom u Hrvatskoj. Pozitivan pristup, te kvaliteta proizvoda koji nudimo klijentima je veliki fakfor u dosadašnjem uspjehu iQpona, ali to ne umanjuje činjenicu da veliki broj firmi nije u dobroj situaciji, i da su budžeti za marketing nekoliko puta manji nego prije otprilike tri godine. Srećom, u našem slučaju postoji i vrlo pozitivan trend alokacije većeg djela marketinških budžeta prema mobilnim i digitalnim kanalima obzirom na njihovu isplativost.

Kada vidimo koliko se budžeta troši na tiskane letke i kupone u časopisima i magazinima onda ovakav način oglašavanja predstavlja veliko olakšanje za tvrtke i obrte. Također svakodnevni rast broja smartphoneova na tržištu daje sve veću važnost mobilnom oglašavanju. Naravno, kao i cijelo društvo i mi se suočavamo sa negativnom stranom krize poput manjih budžeta potencijalnih partnera, nelikvidnosti i nespremnost za ulaganjem u nešto novo.

Primjer loše i dobre prakse među domaćim novim tvrtkama?

Smatramo da čak i u ovo doba krize veliki broj hrvatskih, mladih firmi radi iznimno kvalitetne stvari, posebno u IT sektoru te razvoju aplikacija. Istraživanje tržista igra veliku ulogu u pokretanju novog posla, i tvrtke koje dobro pripremljene uđu u nove poslovne pothvate imaju šansu za uspjeh. Mi smo se najviše fokusirali na nevjerojatan rast broja korisnika pametnih telefona u zadnje dvije godine te istraživanja na svjetskom i europskom nivou koja apsolutno ukazuju da ce mobiteli preuzeti sve više dnevnih, neophodnih aktivnosti, poput informiranja, kupovine, plaćanja, itd.

Najveći problem novim poduzetnicima predstavlja nepovjerenje prema njima od strane tržišta. Da bi nove tvrtke izbjegle početničke greške, potrebno je da prije nego izađu na tržište postave odgovarajuću organizacijsku strukturu, osigurati stručne djelatnike i početni kapital koji će biti dostatan prije nego tvrtka počne stjecati dovoljno novca da može pokrivati svoje troškove.

Tko su vam tvrtke uzori?

Ne možemo istaknuti određenu tvrtku kao naš uzor već nastojimo prilagoditi i poboljšati našu aplikaciju praćenjem novih trendova i unapređavanjem aplikacije prema potrebama tržišta i naših partnera.

Vaš najveći uspjeh dosad?

Najveći uspjeh iQpona do sada je preko 40.000 skinutih aplikacija u nešto vise od 8 mjeseci, preko 150 različitih tvrtki koje su već ponudile odlične pogodnosti našim korisnicima, te činjenica da se iQpon već nakon 5 mjeseci postojanja proširio u Sloveniju, a samo tri mjeseca kasnije i u Srbiju. Ne znam je li ijedna hrvatska firma u tako kratkom roku uspjela generirati takav interes za svoj proizvod te bila u stanju prodati franšizna prava partnerima iz drugih zemalja, pogotovo u ovako kriznim vremenima.

Tko vam je ciljana ‘publika’ (potrošači) i kako ju se trudite pridobiti?

iQpon ima dvije ciljne skupine. Prva su svi korisnici pametnih telefona, ali i interneta obzirom da smo omogućili i korisnicima koji nemaju pametni telefon da našu ponudu mogu uslikati mobitelom ili prema potrebi, isprintati sa naših internet stranica te dostaviti na mjesto kupnje kao jednako valjani kupon putem kojeg je omogućena kupovina uz pogodnosti komunicirane na iQpon aplikaciji. Dobna skupina dosadašnjih registriranih korisnika je od 15- 50, iako najveći broj korisnika pada u skupinu od 20-36 godina starosti. Druga ciljna skupina iQpona su tvrtke i obrti koji žele svoju ponudu oglasiti putem naše aplikacije, i tu zaista nema ograničenja. Naša aplikacija je strukturirana na način da omogućuje laku pretragu prema kategorijama ili imenu tvrtke, i u proteklih 8 mjeseci imali smo ponude iz svih kategorija poslovanja. Dobra stvar za svaku tvrtku ili obrt koja bi htjela probati mobilni marketing je da mi možemo kreirati pakete za svaki bužzet. Najveća prednost mobilnog marketinga je mjerljivost, zato pozivamo sve tvrtke da nam se slobodno jave i da probaju mobilni marketing ako nisu dosada. Obzirom na sve globalne pokazatelje, mobilni marketing definitivna je buđućnost i u razvijenim zemljama, postotak marketinga odvojen na mobilni marketing vrtoglavo raste iz godine u godinu.

Idealna zemlja u kojoj biste voljeli pokrenuti biznis? Ako postoji takva, zašto baš ta zemlja?

Mi već sada nismo ograničeni sa geografskom lokacijom jer smo počeli sa radom u Sloveniji i Srbiji, a u razgovorima smo i s potencijalnim partnerima i iz drugih zemalja te se nadamo da ćemo uskoro nastaviti sa daljnjim širenjem.

Jeste li imali kakvih početničkih grešaka, ako da – kakvih?

Početničke greške se događaju u svakom poslu. Najveći izazov je bio pronaći najbolje kanale oglašavanja aplikacije, i tu smo imali nekoliko pokušaja koji nisu dali željeni rezultat ali smo isto tako bili i pozitivno iznenađeni s određenim kampanjama koje su dale rezultate debelo iznad očekivanja. Jedna od grešaka bila je vezana za podatke naših korisnika. Naime, u startu same aplikacije, kako bi omogućili što lakše i jednostavnije skidanje aplikacije, nismo zahtijevali registraciju korisnika tako da nismo uspjeli prikupiti kontakt podatke od prvih nekoliko tisuća naših korisnika. Navedenu grešku smo ispravili uvođenjem registracije koja nije obavezna ali ukoliko želite pogledati tzv. iQpon dana koji predstavlja najbolje od objavljenih ponuda na dnevnoj bazi, korisnik mora biti registriran kako bi imao uvid u kupone iz te kategorije. Sve ostale odluke koje smo donijeli do sada, mislimo da su bile dobre jer ne bi sada bili to što jesmo; jedina i vodeća regionalna mobilna aplikacija za popuste i posebne ponude.

Vaš idealan zaposlenik?

Idealni zaposlenik je osoba koja ulaže više nego što se od nje očekuje, koja razmišlja proaktivno i koja shvaća da se stvaranje vrijednosti u njihovom privatnom životu direktno bazira na stvaranju vrijednosti za brand i tvrtku za koju rade. Takav pristup će im također i donesti više nego što očekuju. Idealan zaposlenik osjeća pripadnost našem projektu i ponosi se njime te dolazi na posao pun pozitivne energije i želje za predanim radom znajući da je uvaženi član tima i da će njegov doprinos pomoći u izgradnji branda, tvrtke, tržišta i društva, a samim tim i samog sebe kao kvalitetnije i realiziranije osobe na svim životnim poljima.

Tražite li zaposlenike, ako da – kada, koliko njih i na kojem radnom mjestu? Kakvoj se plaći mogu nadati?

Trenutno nemamo potrebe za dodatnim zaposlenicima, ali se nadamo da ćemo uskoro imati potrebu za novim ljudima koji će aktivno i kreativno sudjelovati u našem rastu.

Imate li kakvih ‘recepata’ za ostale koji pokušavaju pokrenuti biznis?

Mislim da još uvijek nismo u poziciji da djelimo savjete drugima čisto iz razloga što je veliki put ispred nas, i iako smo mi uvjereni u uspjeh, taj uspjeh jedino može biti plod napornog i predanog rada, čvrste volje i nepresušne energije. Ako trebamo ipak izdvojiti jedan faktor, to je poznavanje tržišta u kojem radite, previše start up firmi propadne samo zbog prevelikog oslanjanja na “gut feeling” i premalog oslanjanja na brojke, znanje i iskustvo!

Da danas pokrećem startup sigurno ne bih…

…zaboravio da je najjednostavniji način, najbolji način.

Najbolji poslovni savjet koji smo ikada dobili je…

…kao što naš slogan kaže „kupuj pametno, štedi ludo“.

Ukoliko znate nekoga tko je na originalnoj ideji pokrenuo posao u kriznim vremenima, ili se upravo vi možete pohvaliti svojom poduzetničkom idejom, javite nam se na web@poslovni.hr.

Našim čitateljima smo osigurali vrijedne nagrade. Sve što trebate učiniti jest da u komentarima ispod članaka ostavite svoju originalnu ideju – čitatelj koji najoriginalnije odgovori na pitanje ‘Kako biste dalje razvili ovu ideju?’, osvojit će nagradu. Kao nagradu za najbolji komentar dijelimo mjesečnu članarinu (u vrijednosti od 700 kuna) za vježbanje pilatesa na reformerima (2x tjedno popodnevni termini ili 3x tjedno jutarnji termini). Termin se dogovora s Fitness centrom Reforma. Više o vježbanju na reformerima pročitajte ovdje.

Komentare možete ostavljati na sve dosad objavljene priče u rubrici, a sve priče možete pročitati ovdje.

Komentari (2)
Pogledajte sve

Ne znam, premalo kupona u ponudi (barem na prvi pregled aplikacije), popusti variraju… Nekako mi to još uvijek djeluje nedovoljno definirano, ali svaka pohvala na zamisao i nastavite s unapređenjem aplikacija

Savjetujem pokretačima iQpona da unaprijede strategiju nastupa na društvenim mrežama i putem njih se jače povežu sa korisnicima njihovog servisa. Gledajući profile iQpona na Twitteru i Facebooku, imam dojam da bi se to moglo i malo bolje.  Istovremeno, neka prate koje kategorije proizvoda i usluga  im najbolje “idu” i koncentriraju se na tvrtke koje imaju takvu ponudu. I naravno, neka se šire na nova tržišta i zemlje, kao što i sami najavljuju. Ljudi vole popuste, gdje god se nalazili.

New Report

Close