Kad hobi pretvoriš u biznis

Autor: JA, PODUZETNIK , 10. travanj 2012. u 11:15

Piše: Saša Fišter, Glavni urednik / CEO online magazina ZIMO, vodiča kroz društvene mreže na kojem se mogu naći najnovije vijesti iz svijeta mobilne industrije, tehnologije i weba općenito

Foto: Privatni album

Uvijek svi pitaju kako je sve počelo, pa ću tako i ja krenuti od početaka. Iako smo krenuli sa ZIMO blogom 01.09. 2010. priča se proteže čak i nekoliko godina ranije.

Pošto sam dosta zaglibio u glazbu tamo negdje oko svoje 20-te, te se idućih 7-8 godina smucao po klubovima puštajući glazbu, nekako nam je logičan potez bio da osnujemo udrugu koja će se baviti glazbom, a pošto smo htjeli ubaciti i neke vizualizacije odlučili smo da ćemo pokrenuti nekom ‘multimedijsku’ udrugu.

Goran (moj šulkolega još iz osnovne) i ja pokrenuli smo mislim da 2008. (tko bi pamtio sve te datume i godine) Udrugu Communication koja nam je danas baza za biznis. Kao i svi, mislili smo sad ćemo mi lovu zgrabiti od EU fondova napraviti neki veliki party, pozvati top DJ-e, no to baš i nije bilo tako lako kako smo zamilisli, pa je sve nekako stalo.

Foto: Privatni album

U to vrijeme radio sam na lokalnom radiju, gdje i dan danas tu i tamo odradim neku šihtu, pa sam odlučio pokrenuti vlasitit biznis – FISHER Shop. Bio sam poprilično entuzijastičan glede mog biznisa sa prodajom Applea – no iako se okrenula lova, nije bilo baš za živjeti. Na to sam krenuo sa prodajom DJ opreme, i na kraju sam završio na prodaji uredske opreme. Sve zajedno sam odlučio zatvoriti jer nisam imao pojma o biznisu, nisam imao kontakte niti volje raditi taj posao.

Tako sam počeo pisati blog o iskustvima stečenim u FISHER Shop-u, na što mi se u komentarima javio Goran Blagus. Ne znam zašto, no on me nekako potaknuo da krenem dalje (Thnx Goran :)). U to vrijeme već sam počeo čitati Mashable koji me se toliko dojmio da sam se doslovno navukao na njega.

Foto: Privatni album

To je bilo negdje na ljeto 2010. godine, bio sam na moru i razmišljao sam o tome kako bi bilo super da pokrenemo i mi takav blog u Hrvatskoj. S Goranom (suosnivačem, ne Blagusom :)) sam dosta pričao o tome, no on je radio u jednoj firmi i nije bio baš entuzijastičan prema mojim prijašnjim idejama, no ova ga se nakako dojmila. Počeli smo razmišljati o imenu i rekli “ajmo zadati datum 01.09. i krenimo s tim da vidimo što će se dogoditi”. Tako je i bilo, na moru, tokom ljetnih noći uz pivo čuo sam se s Goranom i odlučili se da će se blog zvati ZIMO.

Ime nam je bilo cool. Kratko, jasno i upečatljivo. Nismo imali ama baš ništa. Niti poslovni plan, niti novaca, niti resursa, znanja, ništa, ja čak nisam imao ni kreditnu karticu pa je Goran ispeglao svoju kako bismo kupili domenu i hosting – koštalo nas je 50kn / mj.

Ja sam tako počeo pisati i sve detaljnije proučavati društvene mreže, tehnologiju, gadgete, sve što mi je palo pod ruku sam čitao. Sve se odvijalo kod mene kod kuće, Goran je počeo dolaziti nakon što je završio sa svojim poslom i ostajali smo do 7-8 navečer kako bismo radili. Nije dugo trebalo dok je Goran odlučio dati otkaz u firmi i početi raditi fulltime za ZIMO, mislim da je to bilo samo 4. mj. nakon što smo krenuli. Stvari su krenule na bolje.

Počeli smo intenzivnije raditi na projektu i stalno smo razmišljali kako zaraditi neku lovu da se krpamo. Imali smo milijun ideja no ništa nismo realizirali jer nismo znali kako i nismo imali dovoljno ljudi. Odlučili smo da ćemo raditi neke jednostavne web stranice koje bi mogle biti gotove za 24 do 48 h. Tako je i bilo, uspjeli smo prodati nekoliko njih, i zaradili neku lovu koju smo uložili dalje.

No problem je bio kako izdati račun, pošto nismo imali firmu, pa nam je pala ideja na pamet da možemo zapravo raditi sve preko udruge pošto nam je djelatnost bila upravo to što radimo. Tako nam je Communciation postala platforma za projekte na kojima radimo a ZIMO kao blog kojim želimo ljudima pružiti filtirane i one najbitnije informacije iz svijeta društvenih mreža, tehnologije i općenito digitalne kulture.

Kako smo rasli tako smo dobivali sve više pohvala – ali i kritika. Znamo svi da je Hrvatska općenito poznata po tome da svi traže ‘dlaku u jajetu’, no nekako smo se pomirili s tim. Zeznuli smo valjda sve živo što se dalo – na kako svaki startup tako i mi – učili smo iz svojih grešaka, od kojih su nas neke skupo stajale, a neke su nam pak otvorile vrata za koje nismo ni znali da postoje.

Foto: Privatni album

ZIMO je ubrzo postao jedan od top hrvatskih portala koji se bave tematikom društvenih mreža, počeli su nas zvati na TV, radio, novine, portale za mišljenje oko nekih stvari. Počeli smo posjećivati konferenecije, odnosno više manje smo medijski partnerni na nekim od top konferencija u regiji – izdvojio bih meni najdražu SHARE – a tu su i Marketing Kingdom koju organizira naš prijatelj Kosta Petrov, a i sve bolja je Web Strategija kojoj pomažemo medijski pokriti videom i gdje redovito radimo liveblogging.

U međuvremenu uspjeli smo pokrenuti ZimoTV koji se pokazao kao odlična ideja, a koji svaki petak objavljujemo na portalu 24sata.hr, projekt na kojem radi 10-ak ljudi i koji zahjteva ogroman angažman – uskoro stižu i neke novosti oko ovog projekta no otom potom 🙂

Foto: Privatni album

Krajem prošle godine redizajnirali smo portal te uveli popis poslova (ZimoJobs) u IT branši, koje smo uspjeli dogovoriti sa Bikanet-om, a tu je i popis konferencija koje valjda imamo jedini u Hrvatskoj. Uz sve to pokrenuli smo prvu mini edukucaiju u Varaždinu s temom online oglašvanja, Facebook i Twitter u poslovanju.

No iako sam sada ovdje nabrojao dosta toga što smo odradili, valjda jesam sve spomenuo?, naravno bilo je tu i onih lošijih trenutaka. Imali smo neke nedostatke u ZimoTV, pa se tako rasplamsala priča na Twitteru ‘kako li smo samo mogli napraviti grešku’. Dobili smo i onih koji nas više ne cijene, no s druge strane dobili smo velik broj njih koji nas podržava i daje motivaciju da radimo dalje, bolje i kvalitetnije. Uvijek mi je na pameti bilo “Apple I je bio ružan komp i nije imao neke extra mogućnosti, no Apple II je bio uspjeh” – to je neki princip kojeg se držim. Treba napraviti nešto pa vidjeti u kojem se smjeru stvar razvija, konstantno se mijenjati i prilagođavati.

Uz sav taj put uspona i padova upoznali smo mnoge dobre ljude, Davorin Štetner – vlasnik Kreatora koji ima prava za F1 je stvarno super čovjek koji mi je dao nekoliko odličnih savjeta, a tu je i Nikola Žinić koji me iznenadio koliko je pristupačan i koji unatoč svojem podužem stažu u poslu koji radi još uvijek ima ogromnu strast. On mi je također dao par odličnih savjeta.

Sve u svemu, naš biznis je narastao od nas 2 na nekih 15-ak ljudi koji rade na ovom projektu, neki više neki manje. Nikola (treći član) je praktički s nama od početka, Jelena nam je uskočila s vođenjem ZimoTV-a, imamo 3 dopisnika, od kojih je jedan iz Srbije, jedan iz BiH i jedan i Hrvatske, imamo poseban tim za snimanje emisija, poseban za produkciju, trentno nas tri radi fulltime svaki dan praktički 0/24 – a tek smo krenuli.

PREPORUČAMO! Žinić: Bruketa i ja prve smo poslove dobivali u Gjuri oko 2 u noći

Komentari (13)
Pogledajte sve

Živio ja u EU dugi niz godina i svaki vikend čovjek prošeta po centru i po placu itd I NISAM VIDIO NI JEDAN R1 ili RAČUN ! I EU nije propala zbog tog malog poduzetništva i seljaka kaj nešto sitno prodaju bez računa ! Moramo bit ipak malo praktični pa procijenit dali treba tolika represija nad malom sitnicom jer u protivnom bumo dobili birokratski aparat još veći a i ovaj nas bu tak i tak ugušio !

Pitanje na temu iz njihove prakse.
Dečki kažu "No problem je bio kako izdati račun, pošto nismo imali firmu, pa nam je pala ideja na pamet da možemo zapravo raditi sve preko udruge pošto nam je djelatnost bila upravo to što radimo. "
A pogleć koji je opseg posla:
"Počeli smo intenzivnije raditi na projektu i stalno smo razmišljali kako zaraditi neku lovu da se krpamo. Imali smo milijun ideja no ništa nismo realizirali jer nismo znali kako i nismo imali dovoljno ljudi. Odlučili smo da ćemo raditi neke jednostavne web stranice koje bi mogle biti gotove za 24 do 48 h. Tako je i bilo, uspjeli smo prodati nekoliko njih, i zaradili neku lovu koju smo uložili dalje. "

Koliko su mogli zarditi za par web stranica koje su napravljene u dan ili dva? 10.000 tisuća kuna?

Evo pitanje za pametne poduzetnike – Što su dečki trebali napraviti da pokrenu svoj posao?
Otvoriti d.d. ? d.o.o.? obrt ?

…a sad sam se sjetila,da bi ih jedna državna odvjetnica ( srećom pred penziju ) pitala…

…a di su tu novci????? [lol]

…kad već pišete ovakove članke,bilo bi poželjno znati koliki su prihodi,koliki su rashodi,ima li dobiti,koliko poreza plate državi…

…ili je sve virtualno…ko i njihov posao… [yawn]


Ma samo nek dečki rade bilo kaj !
Bolje nego da kradu ili da niš ne rade !

…ma jelte,pa makar i prouzakonito… [tongue]
…nama ostalima neka porezna i ostale sijeku glavu… [cool]

New Report

Close