Web shop treba biti napravljen tako kvalitetno da trgovcu vrati investiciju

Autor: Sergej Novosel Vučković , 30. kolovoz 2018. u 22:00
Direktor Ivica Kruhek (u bijeloj košulji) s timom vrsnih stručnjaka. Trenutačno ih je 20, do kraja godine zaposlit će još/Jurica Galoić/PIXSELL

Varaždinska agencija Marker najbolje gradi online trgovine. Direktor Ivica Kruhek govori kako to postižu.

Želi li u Hrvatskoj poduzetnik, posebno u trgovini, podići svoju efikasnost, jedan od nezaobilaznih načina svakako je i pokretanje online shopa, web dućana, kako god nazvali prodaju iz virtualnog, mrežnog okruženja.

Prava adresa koja mu može osigurati da mu web trgovina bude djelotvoran i ostavi trag je varaždinska agencija Marker, tvrtka koja je na ovogodišnjoj konferenciji ECommerce Day u Zagrebu osvojila najviše priznanja u natječaju Web trgovca, za svoj rad – kreiranje upravo online prodajnih mjesta. Za Poslovni dnevnik o tom obliku poduzetništva govori direktor Markera Ivica Kruhek. 

Vaši proizvodi, web stranice za web shopove, pobijedili SU u pet od 17 kategorija u izboru Web trgovca. O kojim se internetskim dućanima radi?
Radi se o web trgovinama partypops.hr koja je pobijedila u kategoriji Fun&Gifts, termometal.hr u kategoriji Home&Garden, emporium.hr u kategoriji Kids&Family, keindl-sport.hr u kategoriji Sports i mobis.hr u kategoriji Telco&Mobile.

Svaki naručitelj, pretpostavljamo, traži da mu napravite nešto originalno, što će baš njegovu web trgovinu izdvojiti, čime će on lakše i prodavati svoj asortiman. Kako pomiriti sve te zahtjeve?
Srećom ne postoje dvije identične tvrtke koje imaju jednake procese, filozofiju, viziju, ciljanu publiku kao ni politiku asortimana proizvoda, cijena i akcija. Iako kod izrade web trgovine treba slijediti najvažnije smjernice dobrog korisničkog iskustva, svaki projekt je drugačiji, budući da svaki naručitelj u projekt donese nešto unikatno, svojstveno samo za njih. Na nama je da najbolje upakiramo prednosti svakog pojedinog naručitelja te uspostavimo elemente koji će te poruke i prednosti najbolje iskomunicirati kupcima.

Što je potrebno da web shop tehnički, vizualno pa i sadržajno bude dobar i privlačan kupcima?
Pojednostavljeno i skraćeno možemo reći da će web trgovina biti dobra ako se kvalitetno pokriju barem ovi segmenti: a) korisničko iskustvo (user experience – UX) tj. na rezultate će direktno utjecati koliko je web trgovina jednostavno i intuitivna za korištenje kupcima; b) kvalitetno i brzo tehničko rješenje – i vizualno najdopadljiviju web trgovinu nitko neće koristiti dulje od par sekundi ako se sve sporo učitava, ima tehničke pogreške ili se događaju za kupca neočekivane stvari; c) kvalitetan sadržaj koji uključuje "opremanje" proizvoda kvalitetnim fotografijama, specifikacijama, opisima, videima i sličnim, ali i drugi tekstovi poput čestih pitanja, uvjeta kupnje kao i aktivnog bloga koji će kupcima dati kontekst proizvoda, te tako trgovcu pomoći da bude bolje pozicioniran na tražilici; d) dobro odrađen digitalni marketing – ako imate najbolju web trgovinu, ali za nju nitko (ili nedovoljno kupaca) ne zna, nećete napraviti rezultat.

Koliko traje 'gradnja' jednoga web shopa? Koliko je ljudi uključeno?
Izrada web trgovine okvirno traje od tri mjeseca do godine dana, a nekad i dulje. Sve ovisi koliko je naručitelj procesno spreman i ekipiran za izradu eCommerce projekta, koliko je sama web trgovina tehnički i komunikacijski zahtjevna te koliko vanjskih sustava (ERP, CRM, Loyalty…) će biti uključeno i povezano web shopom. Unutar naše tvrtke na izradi prosječnog eCommerce projekta sudjeluje 10-12 zaposlenika različitih profila. Na strani naručitelja to su najčešće timovi od dvoje do petero sudionika koji mogu na dobar način prenijeti filozofiju, strategiju i procese naručitelja.

Koliko prosječno košta izrada rješenja za web trgovinu?
Neku cijenu je teško definirati jer možemo povući analogiju s pitanjem koliko košta automobil. Može biti 500 eura, a može i 500.000 eura. Sve ovisi što kupujete. No, naručitelj će teško dobiti nešto stabilno i upotrebljivo za manje od 40.000 kuna+PDV, dok najzahtjevniji projekti znaju biti i više stotina tisuća kuna. Bitnije od cijene je hoće li i kada će naručitelj vratiti tu investiciju. Ako web trgovina košta sto tisuća kuna, a trgovac putem te web trgovine u prvoj godini poslovanja napravi promet od 10 milijuna kuna, vjerojatno ćemo se složiti da je to bilo jako dobra investicija s izuzetno brzim povratnom. Web trgovinu treba napraviti kvalitetno jer samo takva web trgovina može vratiti investiciju. Trgovac uvijek plati, samo je pitanje je li to u startu, kroz višu investiciju, ili kasnije kroz gubitak prometa.

 

40 tisuća

kuna najmanje je potrebno za izradu dobroga web shopa

Kakvi su danas trendovi u ovom sektoru? Koliko hrvatski web shopovi prate svjetske prakse?
Budući da kupac danas ima mogućnost biranja između više desetaka tisuća domaćih, ali i stranih web trgovina, jasno je da domaći trgovci nisu nimalo zaštićeni niti povlašteni, dapače, ako ne prate svjetske trendove vrlo će teško privući i zadržati kupca. Web trgovine koje mi izrađujemo često prodaju na stranim tržištima ili planiraju širenje prema inozemnim kupcima te tu od starta nema kompromisa oko praćenja svjetskih trendova. Naravno, takvim pristupom će takva web trgovina iskočiti i na domaćem tržištu, privući više pozornosti, osvajati nagrade te zauzeti puno veći segment tržišta.

U čemu je vaša agencija najbolja, pokušajte se ocijeniti. Na svojem webu navodite da vam je uža specijalnost 'postavljanje digitalne strategije i izrada velikih web projekata'.
Početkom godine smo uveli ISO 9001 sustav upravljanja kvalitetom i ISO 27001 (računalna sigurnost) i tom prilikom smo dobili isto pitanje. Zajedno s njima, kao najveću vrijednost naše tvrtke detektirali smo – znanje i iskustvo. Teško ćete, ako uopće možete pronaći, domaću web agenciju koja ima iskustvo izrade više od 120 web trgovina koliko smo ih mi izradili. Jednostavno, način rada, kvaliteta koju naručitelj dobije kao i kasnija podrška kroz korištenje web projekta, to sve upakirano teško će pronaći na jednom mjestu. Još jedan od nama najdražih pokazatelja i povratnih informacija je da web trgovina koje mi izrađujemo ostvaruju bolje rezultate i brže vrate investiciju pa imamo puno klijenata koji već imaju web trgovinu, ali prelaze k nama na bolje, stabilnije i dugoročno isplatljivije rješenje.

Vaš tim čine brojni informatički stručnjaci. Koliko su u izradi web shopa bitni i marketinška znanja i vještine?
U izradi web shopa nikako se ne mogu zanemariti marketinška znanja jer svaki eCommerce projekt osim trgovačke ima i komunikacijsku dimenziju. Prilikom izrade koncepta budućeg web projekta, sa svakim naručiteljem zajednički radimo na identificiranju njihove marketinške strategije te primjeni na budući projekt. Ako tvrtka ima razvijenu i aktivno provodi marketinšku strategiju onda je izuzetno bitno da web projekt nastavi na tim osnovama te doprinese i upotpuni ukupnu komunikacijsku strategiju tvrtke.

Koliko imate zaposlenika? Kakva su im primanja? Planirate li nova zapošljavanja?
Trenutačno imamo 20 zaposlenika. Primanja ovise o znanju, iskustvu i doprinosu tvrtki pa tako imamo jako šarenu situaciju budući da imamo kolege od razine početnik koji su tek ušli u naš program osposobljavanja pa do iskusnih profesionalaca koji imaju prema tome i zasluženu plaću. Presjek je negdje u razini prosjeka naše djelatnosti i sličnih tvrtki. Ove godine smo zaposlili petero novih kolega, a do kraja godine imamo plan zaposliti još jednu ili dvije osobe.

Jeste li zadovoljni poslovanjem? Kakvi su poslovni rezultati u 2017. te planovi za 2018. godinu?
U isto vrijeme možemo biti zadovoljni i nezadovoljni. Zadovoljni jer se kao tvrtka stabilno razvijamo, imamo stalan napredak  u kvaliteti, broju zaposlenih kao i financijskih pokazatelja. U 2017. smo rasli nekih 30% u odnosu na godinu ranije, a u prvoj polovici ove godine rastemo i par postotaka više. Nezadovoljni možemo biti kad vidimo da kod politike nema volje ili snage da se rastereti trošak plaća kako bismo našim zaposlenicima mogli dodatno povećavati plaće ili kako bismo bez dodatnih nameta mogli financirati tople obroke, 13. plaću, team-buildinge i slične benefite. Također, uslijed masovnog iseljavanja, naši klijenti trgovci imaju sve manje potencijalnih kupaca, sve manje tržište i sve će im biti teže poslovati pa onda i ulagati. Naša je sreća da se lakše okrenemo stranim tržištima i lakše napravimo "izvoz" svojih digitalnih proizvoda i usluga i upravo je to smjer u kojem aktivnije planiramo krenuti do kraja ove godine.

Možete li komentirati stanje u hrvatskom e-commerceu posebno i stanje u hrvatskom IT-ju općenito?
Hrvatski eCommerce je po nekim pokazateljima tek na početku svog puta. Ako naše tržište usporedite s jednom Češkom koja na 10 milijuna stanovnika ima 36.000 web shopova, dok mi na četiri milijuna imamo tek oko 1500 jasno je u kojoj smo fazi uspoređujući se konzervativno s državama nekadašnjeg istočnog bloka. Doduše, teško da ćemo ikada stići te omjere i brojke. U Hrvatskoj sve veći broj kupaca kupuje online, ali na stranim web trgovinama. Jedan od razloga je što nema dovoljno kvalitetnih domaćih web trgovina ili domaći trgovci ne znaju privući i održati odnos s kupcem onako kako to rade strane web trgovine. S druge strane, dio domaćih propulzivnih web trgovaca se bez problema može natjecati s konkurencijom na stranim tržištima. Ono što vidimo kao nekakav trend je da postoji želja velikog dijela trgovaca da investiraju u maloprodajne ili veleprodajne web trgovine, ali nedostaje im sredstava, još ne procjenjuju to kao isplativo te nedostatak kadra kod trgovaca koji bi u suradnji s nama izradili takav projekt. Hrvatski IT, barem njegov zdravi dio, ima i imat će prostor za razvoj i rast jedino na vanjskim tržištima. Tko se bude "zatvorio" samo u granice Hrvatske, a da ne radi s državom, teško će održavati razinu potrebnu za rast i razvoj.

Komentari (1)
Pogledajte sve

Koliko zaostajemo za Europom? Trebao je da se desi Lockdown da bi Web Trgovine u Hrvatskoj počele da rade kako treba. Moje je mišljenje da je konačno došlo vrijeme za Izradu Web Shopa

New Report

Close