Tehnološki centar vratit će život u upravnu zgradu Željezare Sisak

Sisačku rafineriju MOL ne želi prodati, već isključivo zatvoriti/Nikola Čutuk/PIXSELL Sisačku rafineriju MOL ne želi prodati, već isključivo zatvoriti/Nikola Čutuk/PIXSELL

Zbog potrebe za za potpornim institucijama za startup inovativne tvrtke pokrenut je i projekt Centar izvrsnosti i kreativnosti (CIK).

Od grada o kojem se dugo pisalo samo u kontekstu beznađa, iz Siska zadnjih godina stalno stižu dobre vijesti.  

Primjerice, o Poduzetničkom inkubatoru Sisak (PISAK) koji postiže odlične rezultate. To je jedini hrvatski privatni inkubator kojem troškove sufinancira grad. Kapaciteti su popunjeni i u Pisku inkubiraju tvrtke koje su prošle godine stvorile nova radna mjesta za 50  Siščana. S obzirom da potreba za potpornim institucijama za start-up inovativne tvrtke i dalje postoji, Grad je pokrenuo dva projekta - Centar izvrsnosti i kreativnosti (CIK), koji će biti smješten u dosadašnju zgradu političkih stranaka, te Tehnološki centar, planiran u bivšoj upravnoj zgradi Željezare Sisak, a koju je prethodno  Ministarstvo državne imovine gradu darovalo Gradu. 

Do CIK-a uz pomoć EU fondova 
"Željeli smo vratiti poslovnu aktivnost u već godinama praznu upravnu zgradu Željezare. Projekt CIK-a je završen i prošao je administrativnu provjeru Ministarstva regionalnog razvoja te očekujemo da ćemo osigurati sredstva iz EU fondova, dok za Tehnološki park, sada kad smo dobili zeleno svjetlo Vlade, kreće izrada troškovnika. U sklopu Tehnološkog parka  planirano je osnivanje inkubacijskog centra za inovativna tehnološka start-up poduzeća, a jedna od aktivnosti bila bi umrežavanje poduzeća, obrazovanih institucija, razvojnih agencija i inovativnih pojedinaca", rekla nam je Kristina Ikić Baniček, gradonačelnica Siska.  Grad ima i nekoliko državnih projekata kao što su pročistač otpadnih voda, rekonstrukcija željezničkog kolodvora, kogeneracijska bioelektrana-toplana- na šumsku biomasu i komunalno pristanište na lijevoj obali Kupe.

 

Ikić Baniček

Već bi napravili sortirnice no država stalno mijenja strategiju gospodarenje otpadom.

"Pročistač je zajednički projekt Grada, odnosno Sisačkog vodovoda i Hrvatskih voda te upravo kreće u probni rad. Nažalost, kod projektiranja i kandidiranja projekta napravljen je propust te nije u dovoljnoj mjeri prepoznata potreba za širenjem infrastrukture u dijelovima grada koji još nemaju kanalizaciju pa je taj teret pao isključivo na Grad jer pročistač ima znatno veći kapacitet od postojećeg broja priključaka u Sisku.  Slijedi nam velika investicija u širenje kanalizacijske mreže u sjevernom i zapadnom dijelu grada", kaže gradonačelnica. "Sisački kolodvor će uskoro probiti granicu svjetskog rekorda o duljini izvođenja radova tako da razmatram da ga nominiramo za tu nagradu, ako ju itko uopće dijeli. Gradnja traje evo već četvrtu godinu, a iz HŽ-a me uvjeravaju da će biti gotov ovo ljeto, što je međutim malo vjerojatno. BETO je već trebao biti završen tako da slijedi izdavanje uporabne dozvole i početak rada.  S obzirom da je zbog zamjene toplovoda veći dio Capraga i Siska Novog bio prekopan nezadovoljna sam sa sanacijom terena poslije radova i izvođač ima do kraja travnja da sve vrati u prijašnje stanje, inače ćemo naplatiti penale i samo to učiniti", upozorava naša sugovornica.

Za komunalno pristanište na rijeci Kupi troškovnik je gotov i očekuje se natječaj za izvođača radova. Lučka uprava je osigurala sredstva i za drugu fazu, tako da će gradnja ići brže nego što se mislilo.  Projekt je važan jer, osim što će osigurati vezove za vlasnike čamaca i drugih plovila, napokon će se u punoj duljini spojiti šetnica uz Kupu od centra grada do Staroga grada.

Županija odbila novac 
Pitali smo gradonačelnicu i što je bilo s projektima koje je prihvatilo Gradsko vijeće Grada Siska - DIV-ove tvornice betonskih pragova, projekta EPI Consultinga (gradnja plinske energane), te talijanski Mittelenergy (postrojenje na rasplinjavanje drvne biomase).  "Nažalost, zbog pravne nesigurnosti odnosno nepostojanja pravilnika o obnovljivim izvorima energije investitori u energane čekaju državu u niskom startu da krenu.  Oni Gradu uredno plaćaju najam i obveze no dok ne znaju pod kojim će uvjetima poslovati ne usude se zabiti prvu lopatu. DIV s druge strane ima problem jer mu je pruga preko koje želi prevoziti sirovine i proizvode u vlasništvu talijanskog Danielija, a koji ne želi potpisati korištenje pruge na dulje od godine dana. Sada zajedno tražimo novu lokaciju za tvornicu betonskih pragova u Sisku", rekla nam je gradonačelnica. Grad je lani krenuo u  projekt Sisački poduzetnik 2016., nakon što su tvrtke koje posluju u Gradu kao najveći problem u poslovanju istaknule financiranje poslovanja.  

"Nažalost naša Županija, iz samo njima znanih razloga, odbila je uzeti državna poticajna sredstva iz projekta Kreditom do uspjeha pa sam osmislila mjeru kako kompenzirati taj gubitak. Prošle godine smo ponudili najpovoljnije kredite za kupnju imovine, opreme i obrtna sredstva koja se trenutno mogu dobiti na tržištu, a jedini je uvjet da poduzetnik ima minimalno tri zaposlena i da su barem polovica zaposlenih Siščani. Grad sufinancira kamate poduzetnicima ovisno o namjeni kredita. Najveća subvencija je za investicije, a najmanja za obrtna sredstva, za koja su tvrtke do sada pokazale i najveći interes. Ukupni kreditni potencijal za 2017. godinu iznosi 20 milijuna kuna, a već imamo 13 korisnika gradskih poticaja", kaže naša sugovornica. Kad se govori o Sisku, neizbježno je pitanje o budućnosti sisačke rafinerije.

"Da nema MOL-a kao suvlasnika Ine, ne bih brinula za budućnost Rafinerije Sisak.  Naime, to je rafinerija koja je strateški građena da se u nju gravitacijskim padom slijeva nafta iz okolnih bušotina i tu je naftu praktički nemoguće transportirati igdje drugdje osim u Sisak. Kada bi Rafinerija samo prerađivala tu naftu mogla bi opstati, no ona ima znatno veće kapacitete i veći potencijal. MOL ju ne želi prodati već isključivo zatvoriti. Mislim da je jasno zašto.  Novog kupca za Rafineriju ne bi trebalo daleko tražiti", kaže. Na pitanje kada će Sisak biti spojen autocestom sa Zagrebom, gradonačelnica odgovara- "Sisak već je spojen autocestom sa Zagrebom. Od centra Siska do čvora Lekenik je 15 minuta vožnje, što je jednako kao npr. od centra Zadra do Dalmatine i bliže nego što je od Splita do autoceste.

Financijski, nastavak autoceste nema smisla sve dok BiH ne počne s gradnjom svog spoja.  Prioritet je gradnja brze pristupne ceste kako bi se izbjegla gusto naseljena naselja. To je i Vlada RH prepoznala kao prioritet i donijela odluku na sjednici u Sisku da se gradi Odranski most i brza pristupna cesta. To je nama, uz novi Kupski most, prvi prometni prioritet. Sve ostalo možemo sami", kaže naša sugovornica. U gradu se rade i sadržaji za razonodu građana, kao što je Ledena dvorana Zibel. "Ledena dvorana napreduje malo bolje od plana, tako da sam bila prisiljena ranije osigurati sredstva za drugu fazu radova, što smo uspješno odradili uz pomoć OTP banke. Iskoristila sam povoljnu situaciju na tržištu te prijevremeno otplatila, odnosno refinancirala, sve naslijeđene nepovoljne kredite, posebno one od bivše Hypo banke. Od uštede ćemo u potpunosti financirati opremanje Ledene dvorane.  Nadam se da će Siščani novi led pod krovom isprobati već u prosincu, kako je planirano", rekla nam je gradonačelnica.

Sisak se okrenuop ekologiji 
Za grad u kojem su se nekoć razvijale uglavnom one industrije koje zagađuju okolinu ekologija je vrlo bitna. Sisak je dobio reciklažno dvorište i radi jedno novo.  Uz to, imaju i mobilni reciklažni kontejner, a u centru grada pokreće se pilot projekt s otpadomjerima. Građani već preuzimaju svoje ključeve, kojima će se identificirati koliko tko baca komunalnog otpada i sukladno tome će se naplatiti odvoz.  Svi ti projekti financirani su uz potporu Fonda za zaštitu okoliša. Građanima su darovane male kompostirnice, osigurano je 600 kanti za kompostiranje a zbog velikog interesa njihov će se broj udvostručiti.  Nedavno je  raspisali natječaj za izradu studiju gospodarenja otpadom koja će dati odgovor na pitanje koja će se vrsta sortirnice graditi u Sisku. Interes su već pokazale dvije tvrtke, voljne  financirati gradnju. "Već bi davno napravili sortirnicu no država stalno mijenja strategiju gospodarenja otpadom tako da ćemo ići na sustav u kojem ne ovisimo o bilo kome drugome", kaže gradonačelnica.

Kartica za sve

Sa sKarticom u kino i u autobus
Ovih dana gradske vlasti uvode sKarticu koja će primarno služiti za plaćanje prijevozne karte u Auto prometovim autobusima, no s njom će se moći platiti i druge gradske usluge poput ulaznica za kazalište i kino i korištenje gradskih bazena. Umirovljenici, nezaposleni i učenici automatski će za sve usluge grada dobiti odgovarajući popust.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!
Pregled dana Pogledaj sve