Prvi su uveli garancijski fond za tvrtke početnike, stalno educiraju i javni sektor

U postizanju što boljih rezultata ključna je i sinergija gradova i županija, rečeno je u Puli/Duško Marušić/PIXSELL U postizanju što boljih rezultata ključna je i sinergija gradova i županija, rečeno je u Puli/Duško Marušić/PIXSELL

Poduzetnicima su uvijek spremni pomoći, a i oni imaju pravo pitati sve u vezi projekata. Smatramo ih temeljem razvoja gospodarstva.

Panel diskusija posvećena razvoju poduzetništva u Puli, održana u sklopu Poslovnog uzleta, naglasila je važnost proaktivnog pristupa kakvim bi se u gospodarskom razvoju trebale voditi lokalne zajednice te potporne institucije. Kako su naglasili panelisti, u kreiranju kvalitetnijeg poduzetničkog okvira kao osnove za daljnji rast jednu od najvažnijih uloga imaju i razvojne agencije kojima u realizaciji ciljeva od pomoći mogu biti sredstva EU fondova koja su im na raspolaganju.

Predsjednica Županijske gospodarske komore Jasna Jaklin Majetić naglasila je da HGK niz godina održava dobru suradnju s malim i srednjim poduzetnicima. "Poduzetnici koje smatramo temeljem razvoja gospodarstva žele i imaju pravo na pristup svim relevantnim informacijama, a jednako tako imaju pravo i uputiti prigovor kada to smatraju potrebnim. Prema podacima iz 2015. godine u gradu Puli postoji 278 trgovačkih društava i govorimo o indeksu porasta u odnosu na godinu prije od 106,3 posto. Konkretno, na županijskoj se razini radi o više od 13 tisuća zaposlenih i rastu od četiri posto ako uspoređujemo s podacima iz 2014. godine. Grad Pula ima snažnu prerađivačku tradiciju, ali i brojne nove tvrtke, što je generiralo visok razvojni potencijal cijele zajednice. Ipak, u postizanju i održavanju najboljih rezultata, najvažniji je kontinuitet", kazala je ona. 

Pomogli s pola milijarde kuna
Da na području Pule posluje velik broj poduzetnika i obrtnika složio se i tajnik Obrtničke komore Istarske županije Eros Sorić.  "Prosječni dohodak je oko 63 tisuće kuna što je više i od nacionalnog i prosjeka Grada Zagreba. S druge strane, naše poduzetnike muči pravna nesigurnost, dok je u takvim okolnostima ograničeno i naše djelovanje. Kada bi se smanjili efekti takvog ograničavajućeg okruženja za razvoj i poslovanje obrtništva, rezultati bi bili još i bolji. U skladu sa situacijom, mi smo našim poduzetnicima uvijek spremni pomoći različitim savjetodavnim i informativnim aktivnostima", dodao je Sorić. No, u postizanju što boljih ekonomskih rezultata nije sve samo na razvojnim agencijama, već je ključna i sinergija gradova i županija, dodao je direktor Istarske razvojne agencije (IDA) Boris Sabatti.

 

13 tisuća

zaposlenih u tvrtkama na području cijele Istarske županije

"Svi komorski sustavi i turističke zajednice surađuju vrlo kvalitetno s nama, na što smo ponosni. Zajedničkim snagama pomažemo podizanje konkurentnosti gospodarstva Istarske županije, kao što i utječemo na stvaranje povoljne poduzetničke klime u Istarskoj županiji. Do danas smo uspješno implementirali 14 kreditnih linija ili više od pola milijarde kuna poticajnih sredstava te 850 kredita namijenjenih malim i srednjim poduzetnicima. Prvi smo napravili garancijski fond do 75 posto iznosa što uvelike pomaže onima koji u posao tek ulaze, a sustavno radimo na educiranju i javnog i privatnog sektora. Naše je obrazovne programe do sad prošlo više od devet tisuća polaznika. Rezultati govore najbolje za sebe jer jedna od tvrtki koja je s radom započela kod nas, danas zapošljava oko tisuću ljudi", dodao je. 

Važna odskočna daska
Upravo je IDA bila važna odskočna daska i za dvoje pulskih poduzetnika koji su zahvaljujući financijskim sredstvima Grada Pule i savjetodavnim i brojnim drugim uslugama IDA-e danas vode uspješan biznis. Ivani Hrvatin, vlasnici obrta Tratinčica za proizvodnju dječjih pelena od prirodnih materijala, od velike su pomoći bili i savjeti Hrvatske obrtničke komore. "Također, uz pomoć Grada uspjela sam nabaviti opremu za izradu pelena. Na tržištu sam se pozicionirala proizvodom koji dolazi i u personaliziranoj varijanti, a u pulskom inkubatoru sam dobila prostor u kojem vlada radna atmosfera koja cijeloj poslovnoj priči daje i službenu dimenziju. U privatni sam se posao upustila nakon godina provedenih u turizmu te zasad proizvode distribuiram putem webshopa.

Još uvijek sam jedina zaposlena, ali prilike za rast uvijek ima", poručila je Hrvatin.  Dean Verbanac direktor je informatičke tvrtke za automatizaciju procesa i modernizacije sektora turizma i hotelijerstva Inter soft technologies koji je upozorio da je, bez obzira na sve prepreke s kojima se poduzetnici susreću, poslovanje u susjednoj Italiji 20 do 30 posto skuplje nego u Hrvatskoj."Mlada smo firma koja je svoje poslovanje iz Italije preselila u prostorije Istarske razvojne agencije gdje smo dobili brojne pogodnosti, a Grad Pula nam je izašao ususret s financijskim sredstvima koja su nam omogućila nabavu nužne opreme. Trenutačno zapošljavamo četiri osobe, dok u Italiji i ostatku Europe djelujemo putem partnerstva. Nekoć smo samostalno pokrivali i hrvatsko i talijansko tržište što nas je iscrpilo, ali smo zahvaljujući tome sklopili posao s lancem od devet hotela. Radimo s dvjestotinjak hotela, a naša najbolja preporuka upravo je dobar glas", kazao je Verbanac.

Dobar istarski BDP po stanovniku nije slučajan, već je rezultat plana

Poslovni uzlet grada Pule, održan u petak na pulskom Fakultetu ekonomije i turizma, druga je ovogodišnja manifestacija u sklopu projekta koji Poslovni dnevnik za male i srednje poduzetnike organizira već četiri godine. Pokrenut s ciljem okupljanja i edukacije poduzetnika, obrtnika i vlasnika OPG-ova, Poslovni je uzlet u međuvremenu postao i snažnim alatom za promicanje uspjeha svih onih koji svojim rezultatima popravljaju gospodarsku sliku Hrvatske.  Kako je istaknuo glavni urednik Poslovnog dnevnika Vladimir Nišević, dosad je besplatne edukacije u sklopu Poslovnog uzleta diljem Hrvatske pohodilo nekoliko tisuća poduzetnika, što smatra ostvarenjem u startu zacrtanih ciljeva.  "Kada smo započeli priču Poslovnih uzleta najviše se pričalo o preprekama koje su stavljene pred postojeće, ali i nove generacije poduzetnika. Danas je situacija ipak bolja jer, kao što vidimo, sve se češće priča o dobrim stranama malog i srednjeg poduzetništva", poručio je Nišević. Pula i Istarska županija među najboljim su primjerima poticanja lokalnog gospodarskog razvoja, smatra  predsjednica Hrvatske udruge poslodavaca (HUP) Gordana Deranja. "Zahvaljujući bogatim prirodnim resursima Pula može značajan dio gospodarstva temeljiti upravo na njima, a razvijenost svake lokalne zajednice ovisi o stanju i poslovanju lokalnih poduzetnika. Ipak, iako su pokazatelji za sljedeću turističku sezonu vrlo dobri, važno je razvijati i ostale grane gospodarstva. Postizanju takvih ciljeva uvelike pomažu i inicijative poput Poslovnog uzleta koja zaslužuje svaku pohvalu jer je usmjerena upravo na osnaživanje njegovih bitnih dionika", istaknula je.  Lokalna samouprava pomaže stvaranju kvalitetne poduzetničke klime, svaki je poticaj jednako važan za gospodarski rast, rekao je gradonačelnik Pule Boris Miletić. "Prema službenim podacima, Grad Pula ima najviše poduzetnika gledano po glavi stanovnika. U dobrim rezultatima važnu ulogu ima i uspješnost čitave Istarske regije, kao i Istarska razvojna agencija koja potpomaže realizaciju kreativnih ideja lokalnih poduzetnika. Gradska uprava u potpornim aktivnostima sudjeluje i kroz prostorne planove te rasterećenjem gospodarstva kojim nastoji ukloniti barijere. Naši su napori nagrađeni certifikatom kvalitete integriranog sustava upravljanja i normom društvene odgovornosti, što dokazuje da smo transparentni i efikasni", naglasio je Miletić. Župan Istarske županije Valter Flego ponosan je na inventuru koju su na županijskoj razini proveli, čemu u prilog idu i konkretne brojke. ""Valja naglasiti da uz pad nezaposlenosti koji bilježimo, paralelno raste i zaposlenost. Usporedimo li s podacima otprije četiri godine, zaposleno je više od 2700 ljudi. Naš BDP iznosi 97.100 kuna po glavi stanovnika i nije došao po inerciji već je rezultat operativnog djelovanja i planiranja. Ciljamo prema rezultatima kakve imaju najuspješnije regije Europe, poručio je župan. 

Kako se prijaviti na EU fondove te kako dobiti sretnog gosta

Na Poslovnom uzleta u Puli besplatnu edukaciju o tome kako napisati projektni prijedlog i dobiti sredstva iz EU fondova održao je Krešimir Budiša iz tvrtke UHY Savjetovanje. Pojasnio je što općeniti pojmovi znače, primjerice "projekt", koji podrazumijeva zahvat s nizom radova, aktivnosti ili usluga usmjerenih ostvarenju cilja. Projekt je održiva i zaokružena cjelina, kada su indirektni efekti uzeti u obzir te kada su društveni učinci na dionike razmotreni i prihvaćeni. Važno je razmotriti što se projektom želi postići, kome će koristiti, te definirati mogućnosti i prepreke. Budiša je objasnio i vrste instrumenata i fondova EU, detaljno sudionike uputio u sve korake razvoja i prijave projekta na natječaje EU fondova, upozorivši na moguće pogreške. "Krovna stranica EU fondova u RH je strukturnifondovi.hr, na kojoj se mogu naći operativni programi u području vlastitog interesa, pregledati aktivni natječaji te godišnji plan objave natječaja. Može se vidjeti i karta projekata koja može biti i dobra podloga za novu ideju", napomenuo je Krešimir Budiša.  U sklopu druge edukacije Ivana Radić govorila je o umijeću rada s gostima u ugostiteljstvu i turizmu, što su vještine koje mogu pomoći da se malo ili srednje poduzeće podigne. Objasnila je koji su faktori uspješne komunikacije. Kvalitetna strategija je ona u kojoj su polazište ljubaznost i poštovanje, afirmativni govor i osmijeh, aktivno, otvoreno i svjesno slušanje te empatija. Pojasnila je i tri tipa gosta s kakvima se ugostitelji susreću, te kako sa svakim uspješno komunicirati. Gosti se žale, kazala je Radić, jer im očekivanja nisu ispunjena, iskazuju ljutnju i ukazuju da uslugu treba poboljšati. Najčešći prigovori su pogrešne informacije, previsoke cijene, neučinkovitost recepcije, kvaliteta posteljine i/ili loša tehnička opremljenost sobe, ali i brojnih drugih. "Jedan nezadovoljan gost svoje će iskustvo prepričati 8 do 10 ljudi, a u prosjeku treba 12 zadovoljnih usluga da bi se popravila jedna nezadovoljnog gosta", napomenula je predavačica Ivana Radić.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!
Pregled dana
Pogledaj sve