"Poduzetnička odvažnost žena smanjuje prednost koju su nekad imali muškarci"

Antonija Zorić, izvršna direktorica Sektora poslovanja s malim i srednjim poduzećima HPB-a/Sanjin Strukić/PIXSELL Antonija Zorić, izvršna direktorica Sektora poslovanja s malim i srednjim poduzećima HPB-a/Sanjin Strukić/PIXSELL

Suradnja s EBRD-om i krediti koje nudimo uključuju i mogućnost edukacije za poduzetnice koje započinju posao.

Žene u Hrvatskoj sve se češće odlučuju na pokretanje vlastitog biznisa, ali nerijetko to bude iz nužnosti nakon što ostanu bez posla. Pokazalo je to istraživanje Global Entrepreneurship Monitora (GEM) na koje je Hrvatska poštanska banka (HPB) u sklopu prošlotjedne konferencije 'Žene u poduzetništvu' skrenula pažnju.

Iako istraživanja pokazuju da od 100 nezaposlenih osoba 15 žena krene u neizvjesne poduzetničke vode, dok je na isti iskorak spremno tek pet muškaraca, poduzetnica je još premalo.  O problemima s kojima se žene u biznisu susreću, kao i rješenjima koja im se nude, u intervjuu za Poslovni dnevnik govori izvršna direktorica Sektora poslovanja s malim i srednjim poduzećima Hrvatske poštanske banke (HPB-a) Antonija Zorić. 

Zašto u Hrvatskoj nema više poduzetnica? 
Nedovoljna prisutnost žena u hrvatskom poduzetništvu odraz je nedovoljne afirmacije žena u društvu što je rezultat još prisutnih predrasuda prema ženama. Prepreke s kojima se suočavaju mogu se podijeliti u tri skupine: strukturalne, koje su rezultat kulturološkog naslijeđa, ekonomske gdje je najzastupljeniji otežan pristup financiranju i slaba poslovna umreženost te meke koje pretpostavljaju nedostatak savjeta, mentorstva i treninga za poduzetnički pothvat. Strategija razvoja malog i srednjeg poduzetništva treba biti dugoročno usmjerena na promjene u vrijednosnom sustavu, ponašanju i okolini. Mi kao društvo trebamo implementirati pristup i praksu u kojoj ćemo se rukovoditi kriterijima učinkovitosti, izvrsnosti i kreativnosti pojedinaca bez obzira na spol čime će se afirmirati i žene u poduzetništvu. 

HPB planira postati vodećim financijskim servisom za žene u poduzetništvu u Hrvatskoj. Kako banka ženama može olakšati realizaciju njihovih poduzetničkih ideja? 
HPB je kao najveća banka u hrvatskom vlasništvu orijentirana razvoju malog i srednjeg poduzetništva. Želimo se pozicionirati kao partner svim poduzetnicima i banka prvog izbora,  s najboljim financijskim i savjetodavnim servisom za žene u poduzetništvu. Sad imamo sve uvjete da to postignemo - vlastite kreditne linije i programe pogodnosti, odlično smo ekipirani u svih naših 11 regionalnih centara, a s partnerskim institucijama pružamo dodatne usluge. Suradnja s Europskom bankom za obnovu i razvoj i krediti koje nudimo uključuju i itekako važnu mogućnost edukacije za poduzetnice koje započinju posao ili su u poslovnoj fazi kada im je potrebno mentorstvo. Svim poduzetnicama koje nemaju dostatne garantne potencijale za realizaciju kredita pomažemo u suradnji s Hamag Bicro-om.

Može li se reći da se u hrvatskom gospodarstvu ipak povećava zastupljenost žena i vidite li vi kao bankarica napredak u tom smislu? 
Dostupnost visokog obrazovanja i za muškarce i žene i poduzetnička odvažnost smanjuju natjecateljsku prednost koju su imali muškarci u odnosu na žene na tržištu rada. Iz perspektive bankarice, prisutan je sve veći angažman žena i u upravljačkim i vlasničkim strukturama što se vidi i kroz apliciranje za kredite. Nema sektora u kojem žene nisu zastupljene i više nema tipično muških djelatnosti. Granice se postupno pomiču i jedino relevantno što treba biti mjerna jedinica je princip izvrsnosti i odvažnosti. Uspješno poduzetništvo i s njime povezani upravljanje, analitičnost, inovativnost, planiranje i proces donošenja odluka - izrazito su individualne odlike. U HPB-u se borimo se protiv predrasuda prema ženama u poduzetništvu i principijelno inzistiramo samo na kriteriju izvrsnosti. Smatramo da svaka poduzetnica i poduzetnik imaju jednake šanse uspjeti ako imaju profilirane ideje i projekte s jasnim ciljevima. Naš je princip i svojevrsni kredo kako je poslovna vizija karakteristika sposobnih i kreativnih ljudi, a ne žena i muškaraca.

Jeste li se vi možda u svome profesionalnom razvoju susretali s kakvim preprekama?
Okružena sam najboljim suradnicima, a imala sam sreću raditi s ljudima koji su kao mjerilo vrednovanja gledali ostvarenje poslovnih rezultata i koji su uspješnim pojedincima uvijek davali priliku za napredovanje. Korporativno bankarstvo je za mene najljepši, najbolji i dugoročno najizazovniji posao u bankarstvu. Ne samo da podjednako vrednuje žene i muškarce, nego vođeno kriterijima izvrsnosti nudi šansu svakome, neovisno o ekonomskom ili socijalnom podrijetlu. 

Što je sa ženama u menadžmentu na hrvatskom tržištu? Jesu li se, prema vašem mišljenju, pozicije moći danas ipak promijenile u korist žena? 
U HPB-u težimo izvrsnosti i primarni cilj nam je realizacija planova - takav pristup nužno dovodi do jednakosti žena i muškaraca jer ih se ocjenjuje strogo prema individualnom učinku. Danas je na menadžerskim pozicijama u HPB-u 50% žena. 

Organizirali ste poslovni skup 'Žene u poduzetništvu', koja je bila motivacija i koje su glavne poruke?
Konferenciju smo organizirali s EBRD-om za naše klijentice, žene koje imaju vlastiti biznis i one koje se pripremaju za poduzetništvo. Našem su skupu prisustvovale predstavnice svih poslovnih područja, iz multinacionalnih kompanija i malih poduzeća, banaka, odvjetništva, zdravstva, medija. Poduzetnice su govorile o svojim iskustvima, bolje se upoznale i povezale, a mi ćemo na tragu otvorenih pitanja tražiti najbolja rješenja za razvoj, financiranje i smanjenje prepreka u hrvatskom poduzetništvu. Mislimo da je to i obveza najveće banke u hrvatskom vlasništvu. 

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!
Pregled dana Pogledaj sve