Odabrali smo 500 najuspješnijih i pomogli im da postanu još bolji

Autor: Poslovni dnevnik , 30. studeni 2014. u 22:01
Fotolia

Poduzetnici se ne moraju prijaviti za sudjelovanje u ovom projektu, već su automatski nominirani u inicijalnoj fazi odabira temeljem analize financijskih podataka.

Mala i srednja poduzeća jedan su od najvažnijih pokretača gospodarskog rasta i razvoja u Hrvatskoj. Ako uzmemo u obzir da su male i srednje poduzetničke organizacije zaslužne za 40 posto ukupnog izvoza realnog sektora i da zapošljavaju više od 65 posto svih zaposlenih, bilo je jasno da Poslovni dnevnik, kao poslovne novine koje se na dnevnoj osnovi bave gospodarskim prilikama u Hrvatskoj, treba i mora usmjeriti svoju pažnju prema tom sektoru. I to ne samo na način da o njemu informira javnost, redovito pišući o uspješnim malim i srednjim poduzetnicima, odnosno promovirajući njihove uspješne poslovne priče i osvještavajući javnost o tome koliko je taj sektor bitan, već da napravi i korak dalje te zajedno s partnerimaistomišljenicima takvim poduzetnicima pruži korisne alate i omogući dodatnu ciljanu edukaciju koja je preduvjet daljnjeg rasta, razvoja i opstanka na tržištu.

Podjela na regije

U želji da potakne upravo taj segment i upozna javnost s pokretačima hrvatskog gospodarstva, Poslovni dnevnik je početkom 2014. odlučio pokrenuti projekt Poslovni uzlet. Cilj je detektirati 500 najuspješnijih malih i srednjih poduzetnika u Hrvatskoj koji su proteklih pet godina ostvarili rast prihoda, broja zaposlenih i ocjene boniteta te im, uz pomoć partnera, pružiti alate i edukacije da postanu još bolji i uspješniji. No, da 500 najboljih ne bi bilo izabrano samo iz najrazvijenijih područja, Hrvatska je podijeljena u pet regija – istočnu Hrvatsku, središnju i sjeverozapadnu Hrvatsku, Grad Zagreb, Istru, Primorje i gorsku Hrvatsku te južnu Hrvatsku. Iz tih će regija biti odabrano po stotinu najuspješnijih prema devet kriterija EFQM poslovne izvrsnosti. U sklopu projekta detaljno su predstavljene i specifičnosti svake od regija te analize stanje segmenta malog i srednjeg poduzetništva u svakoj pojedinoj županiji. Cilj je dubinski analizirati situaciju, istražiti potencijale te skrenuti pozornost javnosti na njih. Projekt traje cijelu godinu, a u sklopu njega će se održavati regionalne manifestacije te jedna nacionalna manifestacija na kojoj će biti proglašena po tri najbolja poduzetnika iz svake regije. Iako naoko možda izgleda jednostavno, izabrati poduzetnike koji su izvrsni po svim kriterijima nije jednostavno, pogotovo ne u uvjetima u kojima poslovanje mnogih poduzetnika trpi posljedice krize. Izvući iz konteksta svih dostupnih informacija samo neki financijski podatak o poslovanju, neki pokazatelj ili neku drugu dostupnu relevantnu informaciju o poslovanju, i reći da je to nešto najrelevantnije da bi se za neko poduzeće donijela ocjena poslovanja, ne bi bilo odgovorno niti analitički profesionalno.

Načini poslovanja

Niti jedan izdvojeni, ma koliko interesantan podatak ili pokazatelj, ne govori o poduzetničkoj uspješnosti u cjelini, prvenstveno sposobnosti preživaljanja i održivom razvoju na duge staze. Pri donošenju ocjene o poslovanju neke poduzetničke organizacije potrebno je pomno u duljem vremenskom razdoblju promatrati uspijeva li organizacija poslovati na način da uravnoteženo zadovoljava interese svih dionika, interesnih skupina koje ovise, i/ ili o kojima ovisi poslovanje organizacije. No da bi izabrali zaista najbolje, Poslovni dnevnik je za partnera uzeo tvrtku Bisnode.

Bisnode je kao stručni partner projekta odgovoran za metodološki i analitički aspekt projekta Poslovni uzlet. Sam odabir, provjera i rangiranje poduzetnika temelji se na pomno osmišljenoj i detaljnoj metodologiji, odnosno prilagođenom EFQM modelu za upravljanje i mjerenje izvrsnosti, a kako je vjerodostojnost projekta izuzetno važna Poslovni je dnevnik oformio stručnu komisiju, sastavljenu od stručnjaka iz raznih poslovnih područja i gospodarskih organizacija i institucija, koja vodi računa o odabiru poduzetnika.

Fokus je usmjeren na prepoznavanje i mjerenje rezultata napora poduzetničkih organizacija u postizanju izvrsnosti. Jesu li, kako i koliko, uspjele ustrojiti i uravnotežiti odnose sa svim dionicima: zaposlenicima, kupcima, dobavljačima, investitorima, proračunu, prirodnom okruženju, vlasnicima i upravljačima.  Financijski podaci i pokazatelji za razdoblje proteklih pet godina (2009. do 2013.) predstavljat će temeljni podatkovni izvor koji će se nadopunjavati i uspoređivati s nefinancijskim informacijama prikupljenim kroz ankete i intervjue. U pripremi projekta za 2014. simulirali smo samo prvi analitički korak na povijesnim podacima sa zadrškom od jedne poslovne godine, analizu godišnjih financijskih izvješća poduzetnika koji su kontinuirano poslovali u razdoblju 2008. do 2012.

Od 75 tisuća promatranih inicijalne kriterije zadovoljilo je 1500 poslovnih subjekata. Imajući u vidu da je 2013. predstavljala još samo jednu godinu više u uvjetima stagnirajuće krize, privremeno se odričući pravila analitičke preciznosti, može se nagađati da će se taj broj nominiranih ponoviti u 2014.

Neki koji su se nalazili na rubnom području će izgubiti pravo na nominaciju, a isto tako, zadržavajući neophodni optimizam, treba vjerovati da su neki u 2013. uspjeli unaprijediti svoje poslovanje. Važno je napomenuti da se poduzetnici ne moraju prijaviti za sudjelovanje u ovom projektu, već su automatski nominirani u inicijalnoj fazi odabira temeljem analize financijskih podataka i izvedenih pokazatelja dostupnih iz godišnjih financijskih izvještaja poduzetnika, obveznika njihove predaje u javni registar.

Inicijalna lista

Na inicijalnoj listi nominiranih malih i srednjih poduzetnika naći će se svi koji aktivno posluju od 2009., dakle punih pet kalendarskih godina te koji u 2009. imaju najmanje jednu zaposlenu osobu, i ne više od 300 zaposlenika u bilo kojoj godini u periodu od 2009. do 2013. To su poduzetnici koji su u promatranih pet godina ostvarili operativnu i neto dobit, imali pozitivan neto radni kapital, redovito isplaćivali neto plaće, i to veće od prosjeka djelatnosti, za svoje poslovanje bili ocijenjeni s dobrim, vrlo dobrim i odličnim Bisnode ocjenama boniteta (A,B,C), i kontinuirano ih poboljšavali ili zadržavali one odlične. Već sam odabir u inicijalnu bazu ukazuje da se radi o dobrom poslovnom subjektu, a negativne ocjene po nekom od parametara služe samo da se među dobrima prepoznaju izvrsni. Odabir najboljih poduzetnika teći će u nekoliko faza počevši od odabira, odnosno izuzimanja onih koji se prema temeljnoj djelatnosti kojom se bave uopće mogu naći u konkurenciji. Zatim slijedi promatranje petogodišnjih trendova rasta prema prihodima, broju zaposlenih i ocjeni boniteta te mjerenje izvrsnosti.

Pojašnjenje kriterija odabira

1. Izuzeća iz formalnih razloga

Poduzetnici za koje se prema njihovoj temeljnoj djelatnosti procjenjuje da nisu značajnije tržišno orijentirani, poput komunalnih poduzeća i javnih ustanova te javnih bilježnika i odvjetnika, kao i financijske institucije (zbog drugačije strukture financijskih izvješća), nisu uključeni u sudjelovanje u projektu. U slučaju da je protiv tvrtke i/ili rukovodstva otvorena istraga ili postoji presuda zbog gospodarskih ili drugih teških prijestupa u poslovanju, odnosno postoji osnovana sumnja u legalnost poslovanja poduzetnika, biti će isključeni iz nominacije u projekt. Poduzetnici koji su u blokadi, u predstečajnoj nagodbi ili veliki porezni dužnici također ne mogu sudjelovati u projektu.

2. Promatranje petogodišnjih trendova rasta

Nakon što je odabrana inicijalna baza poduzetnika promatraju se petogodišnji trendovi rasta na tri ključne pozicije: poslovni prihodi, broj zaposlenih i ocjena boniteta. Po svakoj od tri kategorije izračunava se ocjena rasta povezivanjem mjerenja dva indeksa rasta: mjerenje rasta 2013. u odnosu na 2012. kroz apsolutne i postotne iznose te mjerenje rasta u odnosu na prosjek prethodne četiri godine kroz apsolutne i postotne iznose. Ocjene se ponderiraju te objedinjuju u jednu u rasponu od 10 do jedan.

3. Mjerenje izvrsnosti po kriterijima EFQM modela mjerenja i upravljanja izvrsnosti

EFQM model izvrsnosti temelji se na pretpostavci da se izvrsni cjelokupni rezultati poduzetnika ostvareni kroz izvrsne odnose prema kupcima, zaposlenicima, društvu i prirodnom okruženju postižu izvrsnim vodstvom koje definira strateške namjere i strategiju, a provode i operativno unapređuju kompetentni i motivirani zaposlenici, u suradnji s dobavljačima, investitorima i drugim partnerima, efikasno koristeći raspoložive materijalne i nematerijalne resurse. U tom smislu, korištenjem financijskih podataka i pokazatelja te drugih nefinancijskih informacija, kao i kroz intervjue s ovlaštenim osobama poduzetnika, stručni žiri će ocijeniti stupanj izvrsnosti malih i srednjih poduzetničkih organizacija fokusiranjem na osam temeljnih načela:

a) Vođenje organizacije misijom i vizijom, u skladu s njenim temeljnim vrijednostima

b) Postizanje uravnoteženih rezultata, na korist svih dionika organizacije

c) Isporuka proizvoda, usluga i rješenja s odgovarajućom dodanom vrijednosti za kupce

d) Efikasno upravljanje procesima

e) Ostvarivanje uspjeha kroz kompetentne i motivirane ljude

f) Njegovanje kreativnosti i inovativnosti

g) Izgradnja partnerstva

h) Preuzimanje odgovornosti za održivu budućnost

4. Stvaranje regionalnih ljestvica

Nakon što stručna komisija i izvršni odbor projekta detaljno provjere vjerodostojnost svih podataka za svakog nominiranog poduzetnika, izraditi će se preliminarne regionalne ljestvice izvrsnih poduzetnika projekta Poslovni uzlet 2014. Za prvih 20 nominiranih poslovnih subjekata u svakoj regiji provesti će se dodatni dubinski intervjui i kvalitativne analize u svrhu donošenja konačnih odluka o laureatima.

5. Odabir prva tri poduzetnika u svakoj regiji

Nakon iscrpne obrade svih podataka, stručna komisija Poslovnog uzleta donijet će konačnu odluku o prva tri poduzetnika za svaku od pet regija. Laureati iz regija bit će proglašeni na nacionalna manifestacija u prosincu.

Komentirajte prvi

New Report

Close