Nedostatak radne snage alarmira te ukazuje na još veću važnost obrazovanja

Mislav Balković, dekan Visokog učilišta Algebra/ Marko PrpiĆ/PIXSELL Mislav Balković, dekan Visokog učilišta Algebra/ Marko PrpiĆ/PIXSELL

Mislav Balković, dekan Visokog učilišta Algebra.

Kao najveći privatni obrazovni sustav u Hrvatskoj, njezinu budućnost i prilike promatramo prvenstveno kroz sferu obrazovanja i njegovih učinaka na društvo. Hrvatska je u proteklih dvadesetak godina značajno ulagala u svoje visoko obrazovanje, povećala je kapacitet javnog visokoobrazovnog sustava tako da on danas premašuje broj mladih koji uopće mogu studirati, te je udvostručila broj studenata. Time je hvatala korak s EU i svoje gospodarstvo činila konkurentnijim. 

Međutim, recentna demografska kretanja, koja uključuju i odlazak mladih iz zemlje zbog nestimulativnog poslovnog okruženja, manjka vjere da mogu unaprijediti društvo i, općenito, vrlo visokih poreznih opterećenja i time nekonkurentnih primanja, čine nedostatak visokoobrazovanih sve izraženijim. Njegove posljedice danas su snažno vidljive u pojedinim gospodarskim granama, a ne dogode li se značajnije promjene, mogli bismo izgubiti kapacitet i konkurentnost u nizu područja.

Istovremeno, za razliku od uspješnijih država, Hrvatska nije dovoljno atraktivna građanima drugih zemalja da svoju budućnost potraže ovdje, a po privlačenju inozemnih studenata na začelju smo EU-a. Tako danas otprilike 10 puta više naših mladih studira u svijetu nego što stranih studenata dolazi u Hrvatsku.

U idućoj godini neophodno je posvetiti se sustavnom privlačenju stranih studenata, povećanju konkurentnosti našeg visokog obrazovanja kroz odgovorniji sustav financiranja, repozicioniranju sustava obrazovanja odraslih te prilagodbi mjera aktivne politike zapošljavanja kako bi osim nezaposlenih obuhvatili i zaposlene koji predstavljaju jedini pravi potencijal pojedinih industrija. Nezaposlenih je sve manje i nužno je napraviti zaokret prema strukturiranom obrazovanju zaposlenih koji bi time mogli napredovati prema deficitarnim radnim mjestima, koja stvaraju veću dodanu vrijednost.

Time bi 'oslobađali' svoje pozicije nezaposlenima ili onima s manje znanja i iskustva. Kroz pozitivne promjene zakona iz segmenta visokog obrazovanja, znanstvene djelatnosti, obrazovanja odraslih i HKO, može se napraviti jako puno, a uz to neophodno je napraviti i promjenu Operativnog programa za učinkovite ljudske potencijale kako bi se sredstva iz EU fondova mogla koristiti i za prekvalifikacije zaposlenih, što sada nije slučaj.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!
Pregled dana
Pogledaj sve