Iskustva, poduzetnički duh te jasna vizija bili su presudni za osnivanje vlastite tvrtke

Autor: Ana Maria Filipović Grčić , 08. prosinac 2016. u 10:42
Foto: Foto press

Od samih početaka poslovanja trudili su se dostići iste cjenovne uvjete kakve imaju zapadno-europski konkurenti, kaže Lorencin, što su i uspjeli postići zahvaljujući kvaliteti, fleksibilnosti koju pružaju te dodatnim kompetencijama koje, kako kaže, konkurenti nemaju.

Riječka tvrtka AITAC, osnovana 2005. godine, primjer je jedne od uspješnih hrvatskih poduzetničkih priča. Naime, kako su iz AITAC-a otkrili za Poslovni dnevnik, sve je započelo kada se vlasnik AITAC-a Marijan Lorencin nakon završenog Tehničkog fakulteta u Rijeci na studiju brodogradnje zaposlio u riječkom projektnom uredu radeći na projektima za strane naručitelje. Nakon prikupljenog praktičnog iskustva, poduzetnički duh te jasna vizija bili su presudni za osnivanje vlastite tvrtke. Prilika se pružila 2005. godine kada je s nizozemskim partnerima AITAC B.V., usmjerenim na PLM (Product Lifecycle Management) rješenja i savjetovanje, osnovao inženjerski projektni ured AITAC u kojem je trenutno direktor i većinski vlasnik, dok AITAC B.V. (Nizozemska) ima 40 posto vlasničkog udjela.

Iako je na početku prve godine poslovanja bio jedini zaposlenik unutar AITAC-a, s uredom u vlastitom dnevnom boravku, šest mjeseci nakon osnivanja s prvim projektom za Francuskog naručitelja zaposleno je četvero ljudi. Cijeli tim se tada na dvije godine seli u Francusku dok sjedište tvrtke ipak odlučuju ostaviti u Rijeci. Od samog osnivanja tvrtke, Lorencin radi na stvaranju respektabilnog svjetskog brenda iz područja projektiranja i dizajna inovativnih brodova, a da je u tome uspio svjedoče brojna domaća i međunarodna priznanja. U konačnici, prije četiri godine sjedište tvrtke preseljeno je u Kastav, u vlastiti poslovni prostor, gdje trenutno zapošljavaju 35 visokoobrazovanih djelatnika, većinom inženjera strojarstva i brodogradnje, ispričali su u AITAC-u.

Nadalje, Lorencin kaže i da sve dosadašnje poslovne uspjehe AITAC-a, jednako kao i klijente, ne kategoriziraju na male i velike po pitanju njihova značaja. "Svaki naš projekt jednako je bitan i svaki naš klijent ima jednak tretman. Svi naši projekti doprinijeli su stvaranju cjeline, stvaranju puta koji nas je doveo do međunarodno uspješnog poslovanja i stvaranju AITAC brenda. Uspješni projekti su oni projekti s kojima su prije svega naši klijenti bili zadovoljni, koji su bili izazovni za nas, iz kojih smo bili u stanju steći nova znanja i spoznaje koje možemo implementirati u budućnosti", dodao je vlasnik.Što se konkurencije na tržištu tiče, Lorencin smatra da Hrvatsku globalno tržište na kojem se natječu doživljava kao dio tržišta jeftine radne snage.

Međutim, uz poreznu politiku i sveukupne doprinose na plaću koje su trenutačno u Hrvatskoj AITAc-a zasigurno ne spada u grupu tržišta jeftine radne snage, upozorio je. "Primjerice, kad analiziraju i uspoređuju naše ponude, a uspoređuju nas vrlo često sa sličnim konkurentskim tvrtkama iz, primjerice, Rumunjske ili Poljske, naš radni sat je skuplji. Međutim, bez obzira na navedeno mi se ne smatramo dijelom tržišta jeftine radne snage, niti želimo biti u toj skupni niti se kao takvima predstavljamo. AITAC–ova i moja poslovna strategija i politika usmjerena je na tehnički zahtjevnije inženjerske poslove i projekte gdje je druga ili konkretnije viši cjenovni razred. Za sada se ta naša strategija pokazala ispravnom te mogu naglasiti da smo kod naših poslovnih partnera dobro prihvaćeni", pojasnio je.ž

Od samih početaka poslovanja trudili su se dostići iste cjenovne uvjete kakve imaju zapadno-europski konkurenti, kaže Lorencin, što su i uspjeli postići zahvaljujući kvaliteti, fleksibilnosti koju pružaju te dodatnim kompetencijama koje, kako kaže, konkurenti nemaju. Kvalitetu njihova rada prepoznao je i Bisnode dodijelivši im certifikat bonitetne izvrsnosti, koji u AITAC-u vide kao pokazatelj poslovne uspješnosti koji ujedno sa sobom donosi i dokaz uspješnog vođenja i gospodarenja. "Svakako bih želio istaknuti da nam je drago da nam najveći europski ponuđač poslovnih i bonitetnih informacija Bisnode, od početka našeg poslovanja, dodjeljuje AAA ocjenu koja je zapravo samo još jedna potvrda da ostvarujemo natprosječne pokazatelje.

Time ujedno dokazujemo svojim sadašnjim i potencijalnim partnerima i klijentima da smo odgovorni, da ustrajemo u kvaliteti te da smo pouzdan partner", komentirao je Lorencin Bisnodeovo priznanje. Saznali smo i da AITAC 98 posto svojih prihoda ostvaruje od izvoza te da su od samog početka poslovanja u potpunosti orijentirani na međunarodno tržište. S te su strane, kaže vlasnik, manje-više otporni na zbivanja u Hrvatskoj. "No, unatoč tome vrlo je teško poslovati kada Vam se pravila igre stalno mijenjaju. Tipičan primjer su potpore za zapošljavanja mladih kadrova u 2016. godini u suradnji s Hrvatskim zavodom za zapošljavanje. Tu smo vidjeli konkretnu priliku za zapošljavanje novih djelatnika koje bi obučili i imali u pripremi za nove nadolazeće projekte i klijente.

Plan je bio dobar jer bi svi profitirali, i država i mladi ljudi i mi – poslodavci. Međutim, kao i puno drugih programa veoma je dugačak i mukotrpan put od ideje do realizacije. Zahvaljujući našoj upornosti uspjeli smo nakon gotovo 5 mjeseci dobiti Odluku za stručno osposobljavanje mlade nezaposlene obrazovane osobe za naš IT odjel iako su nedavne informacije bile da se program obustavlja", poručio je Lorencin. Od ostalih poteškoća spomenuo je i preveliku birokraciju sustava, zatim prevelika porezna opterećenja kao i nedostatak institucionalne podrške. Ipak, bez obzira na mikro i makroekonomske okolnosti, iz AITAC-a izražavaju nadu da se negativan trend neće nastaviti i u budućnosti te da će ulogu koju mala i srednja poduzeća u ukupnom gospodarskom razvoju zemlje imaju odgovorne osobe ipak prepoznati. 

Komentirajte prvi

New Report

Close