Iako je Istra jako turistički razvijena, ima mnogo prostora za napredak

Autor: Darko Bičak , 25. svibanj 2016. u 12:52
Foto: Goran Kovačić / Pixsell

Osim tradicionalnih velikih poslovnih sustava, koji su propali ili se transformirali, u Istri je nastao i jako veliki broj manjih tvrtki od kojih su neki i globalni igrači.

Istra je turistička regija, ali za razliku od mnogih drugih jadranskih županija, ovdje i industrija čini značajan dio BDP-a, rečeno je na panel diskusiji "Od ideje do uspješnog biznisa, dobri primjeri iz prakse", a koja se održala u sklopu Poslovnog uzleta Grada Pazina u srijedu u tom gradu. "Istra je najturističkija hrvatska županija, ali je također činjenica da u unutrašnjosti postoji niz snažnih industrijskih središta kao što su Pazin i Buzet. Osim tradicionalnih velikih poslovnih sustava, koji su propali ili se transformirali, u Istri je nastao i jako veliki broj manjih tvrtki od kojih su neki i globalni igrači", kazao je Damir Sirotić, predsjednik HGK Županijske komore Pula.

Jedna od takvih globalnih tvrtki je zasigurno i Filix iz Pazina koja se bavi proizvodnjom LED rasvjete, njihove reference su i sjedišta NASA-e, Facebooka te niz luksuznih hotela i poslovnih zgrada diljem svijeta. "Tajna našeg uspjeha je da mi na probleme gledamo kao na barijere koje moramo riješiti. Također sve naše dobavljače, kupce, a i konkurente doživljavamo kao partnere, a ne suparnike na tržištu. To se sve pokazalo kao dobitna kombinacija za uspjeh na globalnom tržištu", pojašnjava Željko Plavšić, direktor marketinga tvrtke Filix. Dodaje da oni 96 posto svojeg prihoda ostvaruju na inozemnom tržištu, a glavna tržišta su im Sjedinjene Američke Države, Australija i Ujedinjeni Arapski Emirati. U narednom razdoblju planiraju jače krenuti u najmnogoljudnije zemlje svijeta – Kinu i Indiju gdje su im glavni konkurenti tvrtke poput Siemensa i Philipsa.

U Hrvatskoj su im glavni kupci veliki hotelski lanci koji žele svojem prostoru dati dodanu vrijednost. "Naš proizvod je relativno skup jer se radi o visokoj tehnologiji i stoga se za njega rijetko odlučuju mali poduzetnici i, konkretno u turizmu, mali iznajmljivači i mali hotelijeri", kaže Plavšić. U narednom razdoblju Filix planira daljnji razvoj na projektiranju novih visokosofticiranih proizvoda. Zbog toga im treba novi skupi stroj, svojevrsni 3D printer, koji bi im omogućio da izrađuju modele koji se ne mogu napraviti klasičnom obradom materijala. Plavšić očekuje da će im u novoj investiciji pomoći i EU fondovi jer se radi ipak o investiciji koja trenutno premašuje njihove vlastite kapacitete kapitala. Iako ova pazinska tvrtka ima tržište i traženi proizvod, ipak ima problema s pronalaženjem kvalitetne radne snage. "Većinu kadra moramo sami obrazovati jer na tržištu radne snage uglavnom ne postoji obrazovni profil koji nam treba.

Ako neki profili i postoje, oni se jako teško odlučuju doći u Pazin i radije ostaju raditi, čak i lošiji posao za manju plaću, u Zagrebu ili Rijeci. Sličan problem ima još jedna tvrtka iz sektora LED biznisa i to Eltor koja je u svojim počecima bila i partnerski povezana s Filixom, a danas su lojalna konkurencija koja se nadopunjuje, a čak si i pomaže. Loredana Jurman Papišta, direktorica Eltora, kaže da se u njihovoj referentnoj listi nalaze novi pogoni Plive i riječkog JGL-a, a isto tako i više projekta u Kataru. U Eltoru su problem nedostatka radne snage odlučili pokušati riješiti suradnjom s pazinskom srednjom školom Jurja Dobrile gdje su, s partnerima iz privatnog i javnog sektora, opremili jedan suvremeni elektrotehnički laboratorij gdje bi se učenici mogli susresti s tehnologijama koje trebaju ovom sektoru, a nakon toga možda i pokazali dodatni interes da se dodatno usavršavaju u tome ili pak zaposle u ovim tvrtkama.

Iako nije u visokotehnološkom biznisu, puno posla ima i pazinska tvrtka Internova koja se bavi proizvodnjom namještaja. Kako pojašnjava Antea Carić, direktorica tvrtke, njihovo tržište je uglavnom Hrvatska gdje plasiraju oko 80 posto svoje proizvodnje. Ostatak ide uglavnom u Njemačku, partneru koji oprema granične prijelaze u zračnim lukama. "Kada je tvrtka nastala 1991., naš biznis je bio trgovina namještajem. No, već pet godina kasnije smo uvidjeli da nam takav model nije dovoljno fleksibilan jer kupci u ovom segmentu uvijek imaju dodatne zahtjeve. Sada nam je opseg posla toliki da nemamo više dovoljno kapaciteta neko krećemo u izgradnju nove hale", kazala je Carić. Kao i u LED tehnologiji, i Internova ima problem s pronalaženjem dovoljnog broja kvalificiranih stolara u Istri te ih nerijetko mora uvoziti iz ostatka zemlje.

Trenutno tvrtka zapošljava 26 ljudi, a u narednom razdoblju bi ih trebalo biti više. Iako je Istra jako turistički razvijena, ipak još ima prostora za napredak, posebice po pitanju agroturističke ponude u unutrašnjosti poluotoka. To je posao Agencije za regionalni razvoj Istre (AZRRI) kojoj je na čelu Igor Merlić. On smatra da Hrvatska nije dovoljno iskoristila ulazak u EU i prijelazni period od tri godine u kojima smo imali svojevrsni popust na kruta pravila EU-a, posebice po pitanju agrara. Zbog toga očekuje da bi domaća poljoprivredna proizvodnja mogla u narednom razdoblju biti još slabije zastupljena u prodajnom i turističkom lancu. "Gotovo svi hotelski lanci imaju svoja sjedišta ili pak financijsko-konzultantska središta negdje u Milanu, Berlinu ili tko zna gdje. I njima je jedini cilj maksimaliziranje profita. Zbog toga je danas teško plasirati kvalitetni autohtoni domaći proizvod u hotelskom lancu jer je on ipak skuplji od industrijskih proizvoda koji se danas mogu nabaviti na tržištu. No, izgradnjom brenda, Istra je postigla da sve više posjetitelja, koji su sve više platežne moći, prisiljavaju same hotele i restorane da im ponude autohtone proizvode. To je način na koji se stvar može pokrenuti i pokreće se", kaže Merlić.

Komentirajte prvi

New Report

Close