I dalje je glavni problem neizvjesnost

Autor: Ana Maria Filipović Grčić , 19. siječanj 2016. u 22:00
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL

Iako financije nisu jedini, svakako su među najvećim problemima malog i srednjeg poduzetništva, rečeno je na panelu

U sklopu Small and medium business Foruma održala se i panel diskusija "Najpropulzivniji sektori – vjesnici ekonomije budućnosti i novi modeli financiranja". Iako je najviše prostora bilo posvećeno problemima s kojima se mali i srednji poduzetnici susreću, od čega su financijske prilike tek dio poteškoća, riječi je bilo i o inovativnosti kao imperativu za uspjeh te modelima poslovanja koji u Hrvatskoj još nisu sasvim prepoznati, a u inozemstvu funkcioniraju kao dokazano uspješni. Petar Lovrić, predsjednik HUP-Udruge malih i srednjih poduzetnika, istaknuo je da pravnu nesigurnost i nedostatak kvalitetne komunikacije između nadležnih tijela i gospodarskih subjekata smatra velikim zaprekama uspješnosti poslovanja. 

 

Lovrić

Poduzetnicima treba pristupiti humano jer iza poduzeća stoje ljudi.

Problem zakona
"Stvorili smo uvjete kao da dijete od tri godine šaljemo na fakultet", kaže Lovrić te dodaje da malim i srednjim poduzetnicima sasvim sigurno ne pomažu ni zakoni koji se ubrzano i često mijenjaju. "Poduzetnicima treba pristupiti humano jer iza poduzeća stoje ljudi koji preuzimaju rizik investirajući osobnu imovinu i kapital. Legitimna sila sije represiju, a krivnja se prebacuje s lokalne na regionalnu ili državnu upravu", poručio je Lovrić pozivajući na nužnost promjena. Iako financije nisu jedini, svakako su među najvećim problemima malog i srednjeg poduzetništva. Martina Jus, članica Uprave HBOR-a, zato je istaknula različite modele financiranja i lakši pristup početnom kapitalu kao dio rješenja kojim će se osnažiti rast malog i srednjeg poduzetništva.

 

Kukec

Franšizno je poslovanje jedna od sigurnijih poslovnih luka.

"Kriza je učinila svoje, komercijalne su banke pokazale sve veću averziju prema prihvaćanju rizika. Poduzetnici opterećeni visokim kamatnih stopama i kreditima iz prošlosti nisu mogli udovoljavati uvjetima komercijalnih banaka. Tu su HAMAG i HBOR, svojim drugačijim pristupom i povoljnim kreditnim programima te smanjenim apetitima, izišli u susret malim i srednjim poduzetnicima. U 2015. kreditna aktivnost HBOR-a iznosila je gotovo 7 milijardi i 800 milijuna kuna, i to je jedna od najboljih godina do sad. A za ovu, već sada, što u najavi što u obradi, računamo na preko šest milijardi kuna kredita", poručila je Jus dodavši da je u 2015. godini odobreno 85 posto kreditnih zahtjeva.

Kao najveće HBOR-ove uspjehe vidi veliki iskorak u industriji brodogradnje za koji su izdvojili gotovo tri milijarde kuna potpora i koji će nastaviti pratiti i u budućnosti. Osim brodogradnje, HBOR velike nade polaže u povećanje izvoznih kapaciteta hrvatskih proizvoda, turizam te poljoprivredu. "Poljoprivreda je specifična grana zbog sezonskog karaktera. Kako bi je osnažili, fokusirat ćemo se, između ostalog, i na osnaživanje obiteljskih proizvođača", najavila je Jus.

 

Liović

HAMAG nastupa kao most preko zakonskog okvira koji naizgled funkcionira dobro, no primjena je opterećena problemima, Poduzetnicima omogućavamo izravan pristup kapitalu.

Praktični problemi
Što se ulaganja truda u kreiranje kvalitetne platforme namijenjene malom i srednjem poduzetništvu, Darko Liović, predsjednik Uprave HAMAG-BICRO, upozorava da se poduzetnici susreću s nizom problema koji dovode do neizvjesnosti. Ovdje HAMAG nastupa kao most preko zakonskog okvira koji naizgled funkcionira dobro, no njegova je primjena opterećena praktičnim problemima. "Poduzetnicima omogućavamo izravan pristup kapitalu i olakšavamo pristup financiranju. Dodatno, osnovali smo i START UP akademija u sklopu koje pružamo ekspertizu u trajanju od jednog tjedna o tome kako lakše stupiti u poduzetništvo i na koje se rizike pri tome može naići. Ovo treba biti dostupno svima kako bismo ispravili pogreške iz prošlosti.", kaže Liović.

 

Prpić

U SAD-u, primjerice, knjigovodstvo možete voditi sami. U Britaniji nema parafiskalnih nameta i to je ono najprivlačnije onima koji se u poduzetništvo tek žele upustiti.

Kratka usporedba hrvatskog s gospodarstvima drugih europskih zemalja, konkretno Britanije, iskorištena je i za prezentaciju jedne vrlo zanimljive informacije. Naime, jedan od britanskih indikatora uspjeha, kaže Liović, je koliko je novca putem poreza uplaćeno u državnu blagajnu. "Takvo što u Hrvatskoj ne možemo čuti. Bilo bi dobro da počnemo stremiti ka takvoj poduzetničkoj klimi", zaključio je Liović. Velika se Britanija pokazala pravim poduzetničkim rajem i prema iskustvu i Hrvoja Prpića, investitora i poduzetnika. Upravo je zbog toga strah da će sve više lokalnih poduzetnika svoje firme osnivati u inozemstvu donekle opravdan. Kao suvlasniku tvrtke u Britaniji svakodnevno mu se s pitanjima obraćaju ljudi s poduzetničkim idejama koji bi krenuli istim putem. Povećan interes leži u činjenici da u Britaniji za male tvrtke ne postoje troškovi dokle tvrtka radi malo ili nimalo i njeno pokretanje košta nula kuna.

"U SAD-u, primjerice, knjigovodstvo možete voditi sami. U Britaniji nema parafiskalnih nameta i to je ono najprivlačnije onima koji se u poduzetništvo tek žele upustiti", kaže Prpić te nastavlja da bi smanjenje troškova u Hrvatskoj rezultiralo i većim brojem poduzetnika. "Zlo mi je kad se sjetim procedura koje me u Hrvatskoj čekaju dok investiram u nešto", odlučan je Prpić. "Ukoliko u Hrvatskoj ostvarim svih 100 planiranih investicija, više ću vremena provoditi kod javnog bilježnika nego radeći", kritičan je Prpić. Franšizno je poslovanje, s druge strane, predstavljeno kao jedno od sigurnijih poslovnih luka.

 

Jus

U 2015. kreditna aktivnost HBOR-a iznosila je gotovo 7 milijardi i 800 milijuna kuna. A za ovu, već sada, što u najavi što u obradi, računamo na više od šest milijardi kuna kredita.

"Ulazite u vlak koji već vozi, u poslovanje koje je testirano na drugim tržištima", pojasnila je Ljiljana Kukec, predsjednica Hrvatske udruge za franšizno poslovanje te potpredsjednica Europske franšizne federacije. Glavne prednosti ovog poslovnog modela je što se nedostatak znanja i vještina premošćuje osiguranim edukacijama i savjetovanjima. Izazovi se kriju, kaže Kukec, upravo u tome kako plasirati novi proizvod na novom tržištu, kako potaknuti lokalno širenje po Hrvatskoj. "Ovo nije egzotičan model, već se o njemu premalo zna. Znanje i edukacija smanjili bi nepovjerenje poduzetnika. Ljudi su trenutno vrlo oprezni, pa smo na zadnjem mjestu u svijetu po broju franšiza dok zemlje poput Italije i Španjolske imaju do 80 posto udjela franšiza u sektoru malog i srednjeg poduzetništva", usporedila je Kukec. 

Komentirajte prvi

New Report

Close