Hrvatska prirodna kozmetika juriša i na strana tržišta

Autor: Marta Duić , 21. listopad 2014. u 09:44
Mirjana Brlečić osmislila je NiKEL kozmetiku/Slavko Midžor/PIXSELL

Tvrtke su uglavnom pokrenute vlastitim kapitalom, a većinu sirovina nabavljaju u Hrvatskoj.

U stalnoj bitki za nove kupce i tržišta sve je više poduzetnika koji šansu vide u prirodnoj kozmetici.

Bilo da je riječ o onima koji tek debitiraju u toj vrsti biznisa, ili tvrtkama koje su odavno krenule tim smjerom, domaći proizvođači šire svoje poslovanje, a Mala od lavande, Kuća magične trave, NiKEL i Olival samo su neki njih. Kuća magične trave u vlasništvu je obiteljsko poljoprivrednog gospodarstva Jakopović u mjestu Paka. Vlasnik Mladen Jakopović naslijedio je dosta zemlje koja godinama nije bila obrađivana. Tada je odlučio oživjeti zapuštene brežuljke i posaditi neku kulturu. Odlučili su se za melisu. "Bili smo sigurni samo u jedno, da želimo uzgajati na ekološki način i to certificirati", ispričala je Snježana Mikulčić, fitoaromaterapeut u toj tvrtki. Sličnu priču ima i Ivana Trut, vlasnica prirodne kozmetike Mala od lavande. Nakon preuzimanja obiteljskog gospodarstva i polja lavande, odredila je viziju onoga što želi napraviti. Tad je još radila u jednoj firmi, ali je shvatila kako viziju neće moći razvijati radeći paralelno dva posla.

"Dala sam otkaz i krenula razvijati posao iz temelja", kaže. Za razliku od mladih proizvođača, Olival je na tržištu je 20 godina. Kako kaže vlasnica Vlasta Pojatina, napredovali su postupno i uvijek poslovali pozitivno: "I prije sam, kao magistra farmacije, sama izrađivala kozmetiku za sebe i obitelj pa sam se odlučila okušati u poduzetničkim vodama i hobi pretočiti u posao.˝ NiKEL kozmetiku osmislila je vlasnica zagrebačkih ljekarni Priroda liječi, magistra Mirjana Brlečić. ˝U ljekarni radimo ankete kako bismo mjerili zadovoljstvo kupaca. Svaki njihov komentar poticaj mi je za nešto novo i za naš daljnji razvoj", priča Mirjana Brlečić. U početku poslovanja Kuće magične trave najveći su izdaci bili za opremu objekta za preradu i proizvodnju bilja te prvi stroj – sušaru. Za nju su dobili trećinu sredstava od Ministarstva poljoprivrede, ostalo su financirali sami, bez kredita, a zarađeno ulažu u razvoj proizvodnje. Uslijedili su i troškovi za školovanje na područjima fitoterapije, aromakozmetike i aromaterapije.

I u Maloj od lavande kažu kako su financijska opterećenja koja nosi proizvodnja izrazito velika.  ˝Brend je izgrađen isključivo privatnim kapitalom, a samo u prvoj godini početna priča nas je stajala oko 30.000 eura. Sada smo u trećoj godini poslovanja i bez konstantnog ulaganja ne vidimo model kako se razvijati na tržištu", priča Ivana Trut. Težak početak imao je i Olival. "Radila sam sama, u iznajmljenom prostoru uz pomoć jedne tehničarke. Prije 12 godina, uz pomoć kredita kupili smo vlastiti prostor u kojem smo i danas. Postupno smo zapošljavali stručne ljude, danas imamo 15 stalno zaposlenih", ispričala je Pojatina. Njihovi su proizvodi sačinjeni od barem 12 sirovina, tu su i ambalaža i naljepnice, tako da koriste sve poticaje kako bi si olakšali poslovanje: ˝Imamo oko 100 proizvoda i uvijek koristimo poticaje poput Poduzetničkog impulsa, EBRD poticaja, SMEPASS programa, BAS programa za poduzetništvo žena. I NiKEL koristi poticaje. Za opremanje laboratorija i razvoj novih proizvoda dobili su bespovratna sredstva iz programa IPA III. Vlasnica napominje kako nemaju problema s financiranjem sirovina jer se njihova kozmetika dobro prodaje. Prvi proizvodi od melise OPG-a Jakopović bili su Menadžerski čaj i Karmelićanska vodica, a potom prvi kozmetički proizvodi poput tonika, kreme i sapuna. Kako se paleta razvijala, razvijalo se i tržište i, kažu, svake godine su rasli od 30 do 50%.

"Naše ekološki uzgojene sirovine su melisa, menta i nešto smilja te nevena, a ostale sastojke kupujemo isključivo od ekoloških proizvođača i to većinom autohtone biljne vrste s područja Hrvatske", kaže Mikulčić. Mala od lavande nosi status najvećeg proizvođača lavande u Zagrebačkoj županiji.  "Sirovine s naših polja zadovoljavaju našu potrebu u vlastitoj proizvodnji i nemamo potrebu otkupljivati, što se može i promijeniti. Svi proizvodi rade se ručno i po narudžbi", ispričala nam je Trut. Zasad se mogu pohvaliti s 297 pojedinačnih proizvoda. I NiKEL radi najviše sa sirovinama hrvatskog podrijetla, neke sastojke ekstrahiraju sami, a ostale uvoze iz Švicarske i Francuske. Oko 60% sirovina je hrvatsko, ostatak uvoze iz EU. Nosioci su NATRUE certifikata.Olival se probio u Sloveniju, BiH i Makedoniju, jedan proizvod izvoze i u Rusiju. Sličnu priču ima i NiKEL  koji je osvojio tržište Slovenije i Njemačke, odnedavno i srpsko.

Planove širenja na nova tržišta ima i Kuća magične trave, pregovaraju s tvrtkom iz Poljske. Kuća magične trave surađuje sa 60-tak trgovina ekoloških proizvoda u Hrvatskoj i Sloveniji, te sa suvenirnicama. "Među rijetkima smo certificirali svaki proizvod i imaju svu dokumentaciju prema EU direktivi", kaže Mikulčić. Mala od lavande ima preko 20.000 korisnika na web shopu, a  56% kupaca ponovo kupuju. Od prvog dana imaju rast prometa, a dobili su međunarodni znak "Vegan friendly & cruelty free" od PETA-e."Kupci koji kupe Olival proizvode se vraćaju, što pokazuju brojke uzastopnog dvoznamenkastog rasta posljednjih pet godina. Jedini u regiji imamo Nature certifikat", hvali se Pojatina. NiKEL je pak dobitnik više od 20 priznanja i zlatnih medalja za inovativni prirodni proizvod, od Velike Britanije do Azije, Rusije, SAD-a i Hrvatske te zlatna medalje i certifikat International ecology fund u Moskvi 2009. 

Problema ipak ima

Ambalažu je teško naći

Osim teških početaka, avansnog plaćanja sirovina i izmjena zakonskih regulativa, mali proizvođači imaju problem i s pakiranjem proizvoda. "Najviše poteškoća imamo s ambalažom jer u Hrvatskoj ne postoji nijedan bolji proizvođač lončića za kreme, staklene ili plastične bočice za kozmetiku", požalila se Snježana Mikulčić.

Komentari (2)
Pogledajte sve

Prirodna kozmetika ? 😀

[emo_palacg]

New Report

Close