‘Čini mi se kako je danas situacija za pokretanje biznisa ipak bolja’

Autor: Tomislav Hrastovčak , 09. srpanj 2013. u 11:19
Branimir Prskalo

U rubrici Moja ideja predstavljamo tvrtku Domino efekt d.o.o. koju su početkom 2008. godine osnovali Branimir Prskalo i Sonja Vukmirović.

U rubrici Moja ideja predstavljamo tvrtku Domino efekt d.o.o. koju su početkom 2008. godine osnovali Branimir Prskalo i Sonja Vukmirović. Osnivanje tvrtke bio je samo nastavak priče, budući da je njihov prvi portal Teen385 pokrenut još krajem 2002. godine. Nekoliko godina kasnije zbog povećanja obujma poslovanja s dotadašnjeg obrta prešli su na d.o.o. U svom vlasništvu tvrtka ima neke od najposjećenijih domaćih internet portala za mlade – Teen385.com, Tulumarka.com i Mojfaks.com, a većinu prihoda ostvaruju putem oglašavanja.

Više o poslovanju Domino efekta ispričao nam je Branimir Prskalo, koji nam je među ostalim otkrio što im je predstavljalo najveću prepreku pri pokretanju biznisa. "Kao i kod većine domaćih tvrtki, glavne prepreke pri pokretanju poslovanja bile su novac i već toliko puta spomenuta birokracija. Čini mi se kako je danas situacija za pokretanje poslovanja ipak nešto bolja, od samog pokretanja tvrtke pa do poticanja poduzetništva, a za dobre projekte tu su sada i brojni domaći i strani programi koji potiču startupove, što prije 5-6 godina nije bilo tako dostupno", kaže.

(Ne)razvijenost online tržišta

"Za nas je svakako značajna prepreka bila nerazvijenost domaćeg online tržišta, osobito prije 10-11 godina, kada gotovo pola današnjih portala nije postojalo, a ovaj segment medija i oglašavanja tek se počeo razvijati. U to vrijeme, osim pridobivanja klijenata, bilo je potrebno uložiti velike napore u njihovu edukaciju o online oglašavanju te općenito o internetu kao mediju. Na sreću, mnogi od njih su na vrijeme prepoznali vrijednost online medija i postali naši partneri. Ubrzo je stigao i širokopojasni internet, značajno je porastao broj korisnika, a time i čitatelja naših portala. Brojne marketinške agencije također su imale veliku ulogu u ovom procesu, a s mnogima od njih uspješno surađujemo već dugi niz godina", ističe Prskalo.

Iako je kriza svakako pogodila i segment poslovanja kojim se bave, suosnivač Domino efekta kaže da to i nije bilo tako dramatično kao u drugim industrijama. "Ispravnije je reći da je kriza usporila rast online oglašavanja, budući da je to područje koje posljednjih godina bilježi samo rast i sve veći udio, osobito u razvijenim zemljama. Primjerice, cijelo tržište oglašavanja u Hrvatskoj prošle godine je palo za 10 posto u odnosu na godinu ranije, ali oglašavanje na internetu je zabilježilo rast od 8 posto. Slične trendove bilježi i naša tvrtka, a sudeći prema dosadašnjim rezultatima – ove godine ostvarit ćemo još veće prihode u odnosu na 2012.", kaže Prskalo. Međutim, dodaje da domaće tržište online oglašavanja još uvijek debelo zaostaje za tržištima u razvijenim zemljama, gdje je udio online oglašavanja negdje gotovo dostigao TV.

 

Branimir Prskalo, Domino efekt

Uslijed krize poduzetnici su odlučili pažljivije raspolagati novcem i dodatno pazit na troškove, što se nažalost najviše slomilo na leđima zaposlenika.

"Kriza je ipak negativno utjecala na brojna područja poslovanja, a najviše se to odnosi na likvidnost i rokove plaćanja koji su se drastično povećali. Uslijed krize poduzetnici su odlučili pažljivije raspolagati novcem i dodatno paziti na troškove, što se nažalost najviše slomilo na leđima zaposlenika, a vidljivo je po trenutnoj stopi nezaposlenosti", navodi Prskalo.

Među ostalim osvrnuo se na primjere dobre i loše prakse među domaćim novim tvrtkama. "U posljednje vrijeme nekoliko je dobrih primjera tvrtki koje su uspjele i izvan granica Hrvatske, a jedan od poznatijih primjera je recimo iStudio koji je nedavno dobio milijunsku investiciju i strahovito se brzo razvija", kaže suosnivač Domino efekta.

Loše primjere nije želio isticati, ali upozorava kako je segmentu online medija dosta nepoštivanja autorskih prava i krađe materijala, kopiranja ideja itd. "Primjerice, mi znamo imati problema s našim autorskim fotografijama koje objavljujemo na portalu za izlaske Tulumarka, a koje često bez naše dozvole završe i na drugim lokacijama. Trebalo bi znati da kvalitetan sadržaj košta i da je njegovu produkciju netko platio, ništa nije besplatno", dodaje Prskalo.

Najvećim uspjehom svoje tvrtke smatra to što su kroz mrežu portala za mlade uspjeli zauzeti vodeće pozicije u ovom segmentu. "Teen385 i Mojfaks bili su uspješni još od svojih početaka, a krajem 2011. preuzeli smo i vodeći domaći portal za izlaske Tulumarka.com, čime smo dodatno učvrstili svoju poziciju u targetu 15-25 godina. Prije nekoliko mjeseci preuzeli smo i mobilnu aplikaciju za izlaske 9pm, koja sada djeluje pod imenom Tulumarka LIVE", pohvalio se Prskalo. Dodaje i kako njihovi portali zabilježe mjesečno više od 800.000 posjeta, preko 220.000 jedinstvenih korisnika iz Hrvatske (Gemius, gemiusAudience, 05/2013) te imaju ukupno više od 200.000 registriranih korisnika.

U planu novi projekti

Zanimalo nas je i koja je po njegovom mišljenju idealna zemlja za pokretanje biznisa. "Vjerojatno bi se puno brže razvijali i ostvarivali znatno veću zaradu da ove stvari radimo u zemljama gdje je online industrija znatno razvijenija i gdje zauzima daleko veći udio na tržištu oglašavanja. Primjerice Velika Britanija, SAD ili neke skandinavske zemlje", kaže Prskalo.

Naravno, tvrtka je kao i sve druge imala svojih početničkih grešaka. "Potaknuti relativno brzim uspjehom prvih portala koje smo pokrenuli pokušali smo ostvariti ulazak i u neka za nas nova područja, što se na kraju pokazalo kao neuspjeh. Dobra stvar za nas bila je što s ovim promašajima nismo izgubili previše novca te smo na vrijeme odustali od projekata. A i naučili smo na svojim greškama, tako da smo kroz sve projekte koje vodimo specijalizirani isključivo za target mladih i tu smo vodeći", ističe Prskalo.

Suosnivač Domino efekta među ostalim nam je otkrio kako za jesen planiraju neke nove projekte pa su moguća nova zapošljavanja, prvenstveno za rad u marketingu, ali također su dobrodošli kvalitetni novinari i fotografi.

Za kraj, kazao nam je svoj recept za sve one koji žele pokrenuti biznis. "Mislim da ne postoji neki univerzalni recept za pokretanje posla, svaka tvrtka ima svoju priču, a uvijek je potrebna i mala doza sreće za uspjeh. Ali ono što bi savjetovamo svima – ukoliko imate dobru ideju za posao, nemojte čekati, bacite se već danas na njenu realizaciju. Bolje je probati pa u najgorem slučaju i ne uspjeti, nego gledati sutra nekog drugog kako s tom istom idejom niže uspjehe", zaključuje Branimir Prskalo.

Komentirajte prvi

New Report

Close