HUP protiv monopola Gumimpexa na reciklažu starih autoguma

Autor: Marija Brnić , 14. travanj 2006. u 06:30

Godišnji kapacitet varaždinske tvrtke za reciklažu bit će ‘obrada’ 15 tisuća tona guma, što je gotovo sva količina otpadnih guma koja se godišnje proizvede u Hrvatskoj

Nakon što se početkom godine počeo primjenjivati Pravilnik o zbrinjavanju ambalažnog otpada, Ministarstvo zaštite okoliša jučer je u Narodnim novinama objavilo i Pravilnik o gospodarenju otpadnim gumama, čija će primjena započeti kroz tjedan dana. Burne reakcije poslodavaca na primjenu pravilnika o ambalažnom otpadu, čini se po prvim reakcijama iz Hrvatske udruge poslodavaca, ne treba očekivati i u slučaju prikupljanja otpadnih guma. No to ne znači da HUP nema primjedbi i na taj novi propis. Pravilnik o gospodarenju otpadnim gumama predviđa, naime, uvođenje ekološke naknade za sve proizvođače ili uvoznike guma, odnosno za one koji uvoze automobile. Uvoznici guma državi, odnosno Fondu za za zaštitu okoliša, plaćat će 1500 kuna naknade po toni guma za njihovo kasnije recikliranje, a proizvođači i uvoznici osobnih i teretnih automobila, autobusa te traktora i drugih vozila plaćat će od 10 do 250 kuna naknade po gumi, ovisno o kategoriji vozila. Primjerice, 10 kuna iznosi naknada za gume osobnih automobila, a 250 kuna za gume zrakoplova i drugih letjelica.

Povratak naknade
Te su naknade, pak, sastavni dio uvezenih automobila i ostalih vozila, koje Fond obračunava temeljem jedinstvene carinske deklaracije, a naknadu na proizvedene nove gume obračunava prilikom stavljanja na tržište u Hrvatskoj temeljem redovitih tromjesečnih izvješća koja su registrirani prodavatelji dužni dostaviti Fondu. Pravilnik određuje i pravo na povrat naknade u visini 1450 kuna po toni izvezene gume proizvođačima ili uvoznicima guma koji izvezu određenu količinu guma uz dokaz da su za gume namijenjene izvozu platili naknadu zbrinjavanja prilikom njihova uvoza u Hrvatsku. Nadalje, fizičke i pravne osobe koje posjeduju otpadne gume, prema Pravilniku, morat će voditi očevidnik o nastajanju i tijeku otpadnih guma. Kod preuzimanja guma, ovlašteni sakupljač dužan je preuzeti otpadne gume uz prateći list te za razliku od prikupljanja pet ambalaže u ovom slučaju kod preuzimanja bez naplate osobama koje posjeduju gume, uz prateći list. Pravilnik nalaže i da će ovlašteni skupljač otpadne gume predati ovlaštenom oporabitelju, kojeg odredi Fond. Što se tiče postupka oporabe, Pravilnikom se, pak, preferira recikliranje u odnosu na korištenje u energetske svrhe, te se propisuje da se reciklira najmanje 70 posto količine otpadnih guma utvrđene temeljem podataka o količini uvezenih novih guma u prethodnoj godini. Skupljačima i oporabiteljima otpadnih guma Fond će isplaćivati naknade troškova sakupljanja, privremenog skladištenja i prijevoza, potom naknada za prijevoz od skupljača do oporabitelja, za recikliranje otpadnih guma, te za korištenje u energetske svrhe. Skupljačima će se tako isplaćivati 350 kuna po toni preuzetih guma od osoba koje su ih posjedovale, za privremeno skladištenje, razvrstavanje i utovar po 70 kuna po toni, a ovisno o udaljenosti od 100 do 300 kuna po toni iznosit će naknada za prijevoz od skupljača do oporabitelja. Oporabitelj će po toni recikliranih guma ostvarivati naknadu od 600 kuna, dok će za korištenje guma u energetske svrhe primati 120 kuna po toni guma.

Otvaranje tržišta
Što u svemu smeta HUP? Službeno zasad poslodavci odbijaju komentirati jer, kažu, ne žele ponavljanje iskustva s ambalažnim otpadom. Stoga, tvrde, već vode pregovore s nadležnim Ministarstvom, te s Fondom za zaštitu okoliša, kako bi se zajednički našlo rješenje koje će “zadovoljiti obje strane”. HUP, neslužbeno se saznaje, strahuje od stvaranja monopola u gospodarenju otpadim gumama, odnosno od države traži osiguranje otvorenog tržišnog najtecanja. Takve sumnje dodatno podgrijava činjenica da je nedavno u Slobodnoj zoni Varaždin otvoren pogon za recikliranje otpadnih autoguma u gumeni granulat tvrtke Gumimpex, čiji će godišnji kapacitet biti “obrada” više od 15 tisuća tona guma, što je gotovo sva količina otpadnih guma koja se godišnje proizvede u Hrvatskoj. Iako je to prvi takav pogon u Hrvatskoj, u HUP-u očito smatraju da Gumimpex nije jedina tvrtka koja se može baviti tim poslom. No tko će dobiti koncesije za skupljanje i oporabu otpadnih guma, iz Fonda najavljuju kako će svi detalji biti poznati do početka primjene Pravilnika.

Europske ekorente još strože

U Europskoj uniji te su ekološke rente proizvođačima otpadnih guma još i strože, za zbrinjavanje guma tamošnji proizvođači, naime, plaćaju po toni guma stavljenih na tržište naknade u iznosima od 160 do 400 eura. Inače, prema dostupnim podacima, u Hrvatsku se godišnje uveze oko 20 tisuća tona guma, a procjenjuje se da ih je na otpadima čak oko 50 tisuća tona. Mali dio završava na službenim odlagalištima, najčešće ih se ostavlja na divljim deponijama, a oko 5 tisuća tona otpadnih guma spaljuje se u cementarama.

Naknada po komadu i vrsti gume

10 kuna za osobni automobil
15 kuna za kombi, dostavna vozila do 3,5 tone nosivosti i traktore
85 kuna za kamione, autobuse i viljuškare
250 kuna za građevinske radne strojeve
250 kuna za zrakoplove i letjelice

Komentirajte prvi

New Report

Close