Trupčević: U svim segmentima dvostruko smo bolji od konkurencije

Autor: Borivoje Dokler,SHMS , 11. travanj 2012. u 22:00

Boris Trupčević, direktor za Hrvatsku Styria Internationala o stanju medija

Iako se na medijskom tržištu stalno manipulira podacima o čitanosti i prodaji novina, istraživanje MEDIApulsa, provedeno od siječnja do prosinca 2011., jasno je pokazalo da su Styrijine dnevne novine dvostruko čitanije od novina konkurencije. Styria svakog dana proda svoje dnevne novine 24sata, Večernji list i Poslovni dnevnik u prosječnoj nakladi od 215.983 primjeraka. Slične rezultate, u odnosu na portale konkurentske medijske kuće, ostvaruju i Styrijini internetski portali. Borisa Trupčevića, direktora za Hrvatsku Styria Internationala, upitali smo koja je tajna uspjeha Styrijinih izdanja, koji su projekti obilježili 2011. te što će Styria učiniti da zadrži svoju vodeću poziciju na medijskom tržištu.

Istraživanja pokazuju da su Styrijina dnevna izdanja čitanija i prodavanija od konkurencije. Zašto to Styria više nije isticala i je li zbog toga možda stvorena kriva slika o medijskom tržištu?
Bez ikakve sumnje u javnosti već godinama postoji iskrivljena slika, pogotovo kada govorimo o tržištu dnevnih novina. Styria je gradila svoj izdavački portfelj u tišini, gotovo samozatajno. Bili smo više fokusirani na rezultate, a manje na hvalisanje. Ipak, glavni razlog takvog dojma na tržištu jest to što je Styria djelovala kroz nekoliko zapravo neovisnih izdavačkih kuća, prije svega Večernji list i 24sata. Nakon mnogo godina samostalnog djelovanja Styrijinih tvrtki na hrvatskom tržištu prošle smo godine odlučili napraviti strateški zaokret, objediniti poslovanje i nastupiti kao cjelina. Na neki smo način odlučili pokazati svoju pravu snagu kroz sinergiju svih naših izdanja. Iako šira javnost zapravo ne zna da je Styria najjača medijska kuća u Hrvatskoj, medijski stručnjaci jako su dobro upoznati s našim rezultatima.

Jesu li Styrijina izdanja dovoljno iskoristila svoju lidersku poziciju i gdje se može očekivati napredak?
Sve do lani nismo isticali našu ukupnu poziciju, no svaki je naš brend pojedinačno koristio i snažio svoju poziciju. Glavna značajka naših ključnih brendova – 24sata, Večernjeg lista i Poslovnog dnevnika – jest to što je svaki od njih vodeći list u svojoj kategoriji. Zajednički nastup tih brendova je velika promjena. Novine 24sata nude apsolutno najveći doseg, Večernji list relevantnost i kvalitetu, a Poslovni dnevnik pažnju vodećih “decision makera”, menadžera i poduzetnika. Naše su se novine prošle godine prosječno prodavale u nakladi od 215.983 primjeraka, dvostruko više od konkurencije. Ono što ne govore brojke kažu ostali podaci – mi nudimo doseg, kvalitetu i utjecaj. Sve zajedno, zajedničkim nastupom i medijskim rješenjima na svim platformama, jest nezaobilazan kanal bilo koje komunikacije. Takav pristup, ponuda cjelovitih multimedijskih rješenja je velik napredak u medijskoj industriji.

Gospodarska kriza odrazila se i na sve medijske kuće. Kako se Styria postavila u toj situaciji?
Otrcano je reći da je kriza prilika. Međutim, mi smo doista tu nevolju iskoristili kao poticaj za razvoj. Odlučili smo se za agresivan pristup tržištu. Prije svega prema čitateljskom tržištu, a posredno naravno i prema oglašivačima. Proširili smo portfelj naših tiskanih i digitalnih izdanja u svim smjerovima.

Koliko je novih projekata Styria pokrenula prošle i ove godine te kako su prihvaćeni?
U protekle dvije godine pokrenuli smo čak dvadesetak novih izdanja i time smo postali najproduktivnija izdavačka kuća u zemlji. Danas mirno možemo reći da imamo najkvalitetniji i najstabilniji porfelj kojim smo uspjeli pokriti sve relevantne skupine. Doista sve. Proširili smo ukupnu publiku i svaki dan imamo ukupan doseg do dva milijuna ljudi sa svim svojim izdanjima kroz sve platforme. Samo s tiskanim izdanjima dnevnih novina imamo dnevni doseg do 1,15 milijuna ljudi, bez preklapanja čitatelja. To su rezultati koji dokazuju da smo izabrali ispravnu strategiju segmentiranog i disperziranog širenja. Naša konkurencija također se razvijala. Veliku pozornost posvetili su vikend-izdanjima, s posebnim naglaskom na nedjelju. Pokrenuli su nekoliko mjesečnika koji, prema njihovim “flambojantnim” tvrdnjama, ostvaruju rekordne tiraže. To je legitimna strategija, usmjeriti sve resurse na jedan dan jednog proizvoda, iako je zapravo rizično sav trud, energiju i novac uložiti u jedan jedini dan, ne mareći pritom za troškove samo da bi se nešto ili netko dokazao. Drugim riječima, kada ispucate sve adute na jednu okladu, ostvarujete solidne rezultate, ali isto tako i najviše trpite jednom kad se balon počne ispuhivati. A svi upravo poslujemo u uvjetima ispuhivanja svih balona. Uz mnogo ulaganja može se naravno mnogo i napuhati, ali na kraju ostajete bez daha, prije svega financijski. Čak i ako zanemarimo financijske pokazatelje te pitanja isplativosti i održivosti takvih investicija, ostaju prešućeni fizički pokazatelji. Oni govore da usprkos dobrim rezultatima nedjeljom konkurencija bilježi vrlo loše rezultate tijekom ostatka tjedna. A dnevne novine su dnevne. One se moraju prodavati svaki dan, a ne samo jedanput tjedno.

Koje biste projekte istaknuli kao posebno uspješne?
Primjerice, 24sata Express je odličan projekt. To je tjednik koji se u samo nekoliko mjeseci od lansiranja pozicionirao kao drugi najprodavaniji i najčitaniji tjednik u Hrvatskoj. Dokazao je da tim 24sata može, kroz brend ekstenziju, ponuditi i drukčiji novinski žanr u jednakoj kvaliteti. Svakako je značajan i naš zagrebački besplatni tjednik Večernji list City, koji se distribuira u 162.000 primjeraka. I opet, tim Večernjeg lista dokazao je, kako i kaže slogan tog tjednika, tko najbolje poznaje Zagreb potvrđujući više od pola stoljeća tradicije. Tu je i Forum, društveno-politički tjednik s više od 25.000 čitatelja, koji je pronašao svoje mjesto nudeći svježinu i nove poglede u moru umornih i potrošenih naslova.

Spremaju li se možda nova novinska izdanja i hoće li biti kakvih promjena u postojećim izdanjima?
Naša je razvojna strategija vrlo agresivna. Stoga se svakako mogu očekivati nova izdanja i promjene kod nekih postojećih izdanja. Mi vidimo prilike i želimo ih iskoristiti. Nastavit ćemo zamah na tržištu tiskanih medija, no idućih ćemo se godina svakako jače posvetiti digitalnim medijima. Upravo završavamo pripremu nekoliko projekata, a u ladici čuvamo brojna iznenađenja. Prije nekoliko godina najavili smo veliku ekspanziju na kioscima, a sada slobodno možemo najaviti istu takvu ekspanziju u segmentu digitalnih medija. U vezi s tiskanim medijem naš je veliki fokus pretplata. U tom segmentu bilježimo ozbiljan rast i tu vidimo ključan prostor koji nam otvara nove mogućnosti.

Styrijini portali također su dvostruko čitaniji od konkurencije. Kako vidite njihovu budućnost i ima li prostora za rast?
Tu vidimo velik potencijal, zato već godinama ozbiljno ulažemo u razvoj naših portala. Imamo jasnu viziju i jasan smjer koji slijedimo. Iako smo i u tom segmentu dvostruko bolji od naše tiskane konkurencije, na ovom se području natječemo i s drugim, jačim igračima. Smatramo da smo vodeći izdavač na webu. Naglašavam, izdavač. Mi se bavimo vijestima, naš biznis je sadržaj, nije imenik, “free mail” ili nešto treće. Kada gledamo konzumaciju sadržaja, bez drugih načina napucavanja prometa, opet imamo najbolje rezultate. To ne znači da ćemo se fokusirati na tzv. novinski sadržaj. Mi u svojem portfelju, primjerice, imamo i apsolutno najjači internetski oglasnik Njuškalo. Dakle, zanimaju nas svi poslovni modeli digitalnih medija. Ni u segmentu interneta nikad nismo previše isticali vlastitu snagu, no činjenica je da Styrijini portali imaju doseg do najmanje 64 posto internetske populacije. To je snažna vodeća pozicija na koju smo ponosni.

Iako se već godinama govori o tomu da će se budžeti oglašivača iz tiska seliti na internet, to se još, barem u Hrvatskoj, ne događa. U kojoj su mjeri Styrijini internetski portali uspjeli materijalizirati svoj vodeći položaj na tržištu?
Mnogo toga u Hrvatskoj nije u skladu sa svjetskim trendovima. Kada govorimo o internetu, mi i dalje imamo nazadnu situaciju. Ukupna potrošnja oglašavanja na internetu i dalje je dva posto iako je u mnogim zemljama premašila deset, pa čak i 15 posto. To ne može trajati zauvijek. Novac klijenata ne može se zauvijek silom gurati npr. na televiziju, zbog uskih interesa umjesto da taj novac prati publiku. Publika želi razvoj novih medija, i to se ne može zaustaviti.

Planira li Styria možda ograničiti sadržaj na portalima i uvesti neku vrst naplate?
Iako smo često govorili da smo protivnici naplate sadržaja, vjerujem da ćemo upravo pokrenuti prve hrvatske platforme za naplatu “premium” sadržaja. Pritom ne govorimo o podizanju nekakvog “paywalla” na našim portalima, to nema smisla.

Brojna Styrijina izdanja i portali dobitnici su raznih prestižnih nagrada. Tako su od studentske zajednice Styria Hrvatska i 24sata dobili Zlatni indeks, Večernji list osvojio je 2011. zlatnu medalju Qdal u kategoriji najkvalitenijih dnevnih novina u Hrvatskoj, a Poslovni dnevnik dobiva nagrade European Newspaper Award za najbolje grafičke prezentacije tema. U čemu je tajna uspjeha?
Jedina tajna je ulaganje u ljude i inovacije. Imamo dovoljno dobrih ideja i talentiranih ljudi da se imamo čime pohvaliti na domaćoj i međunarodnoj sceni. Nisu važni resursi, važna je pamet. Mnoge izdavačke kuće s velikih i razvijenih tržišta imaju gotovo neograničene resurse, no to nije jamstvo stvarne inovacije. Najbolji primjer u našoj grupi je projekt 24sata. Te novine i portal godinama u Hrvatskoj nisu dobili afirmaciju kakvu zaslužuju svojim rezultatima, a osvojili su brojne prestižne međunarodne nagrade.

Komentirajte prvi

New Report

Close