Nismo uskraćeni za trendove, na ovim prostorima stanuje kreativnost

Autor: Marta Duić , 13. lipanj 2019. u 22:00
Vesna Beganović, direktorica agencija Via Media

Vesna Beganović, direktorica agencija Via Media, govori o marketinškom tržištu BiH i regije te odnosu s klijentima.

Vesna Beganović, osnivačica i direktorica Via Media u razgovoru za Poslovni dnevnik otkriva kakvo je stanje s marketinškim agencijama u BiH, uspoređuje tržišta regije i koliko prate trendove. Pohvalila se i poslovnim uspjesima iz 2018. godine te otkrila na kojim će projektima još raditi u ovoj godini. 

Kakva je vaša agencija, koliko ljudi zapošljavate?
Nismo više mladi, ali još smo uvijek "ludi" i odgovorni u isto vrijeme. Via Media već 22 godine postoji kao full service agencija. Unutar odjela za strateško planiranje, kreativu, event, PR, digital, in house audio i video produkciju, zapošljavamo 40 ljudi. Nekadašnji media odjel smo odvojili i registrirali medijsku agenciju Reach, koja je ugovorni partner Omnicom Media Group (OMD) za BiH. 

Kakvo je trenutačno stanje s marketinškim agencijama na BiH sceni?
Mislim da stagnacija predugo traje. U prošloj godini nekoliko agencija je poljuljano, smanjili su opseg poslovanja i broj zaposlenih, što generalno nije dobro za industriju. Rasle su male digitalne agencije i to isključivo u segmentu digitalnog zakupa, ali manjeg obima prihoda. Zapošljavanje u digitalnim agencijama nije utjecalo na povećanje standarda u industriji, niti je povećalo broj zaposlenih, već su se promijenile pozicije.  Povrh toga, klijenti nisu započeli transformacije poslovanja, niti su agencije osmislile novi tok i uprihodile usluge koje će to omogućiti. Do izražaja je došao jaz između sustava obrazovanja i potreba tržišta. Prema tome, s jedne strane imate iskusne agencijske ljude koji napuštaju industriju, dok s druge strane dolaze mladi ljudi, s drugačijim pristupom, ali i s nedostatkom znanja i iskustva. 

Koliko takvo tržište prati ili kaska za svjetskim trendovima?
Naše tržište nije uskraćeno za trendove. Oni se prate i implementiraju, ali to ovisi od kompanije do kompanije i njenog stadija u procesu transformacije.  Stigla je nova generacija nelojalnih i zahtjevnih potrošača, koji će natjerati brendove na prekid lanca stagnacije na tržištu. Oni ne opraštaju i kažnjavaju brendove, stoga više nitko nema kredit koji je prethodno zaslužio kod potrošača.  Više ne možemo pričati samo o standardima i samoregulaciji, oni se jednostavno podrazumijevaju.  Ozbiljni klijenti nemaju prostora za greške, a složeno tržište i jaka konkurencija vas tjera da tražite najbolje timove kako bi ostvarili rezultat.   Ako kompanije ne budu spremne, lokalno tržište neće moći rasti, ali to neće spriječiti agencije da svoje usluge i proizvode, ako su kreativni i konkurentni, prodaju na drugim tržištima. Na bosanskohercegovačkom tržištu postoji nekoliko agencija koje rade na svjetskom nivo i koje imaju klijente u Europi, Americi i Middle East regiji. Imamo sreće što možemo reći da smo jedna od njih. Via Media već devet godina organizira Branding conference, jedini događaj iz struke koji doprinosi razvoju tržišta, dovodeći svjetske trendove i stručnjake u BIH. To je naš doprinos razvoju tržišta. Mi vjerujemo da i na ovaj način možemo ohrabriti poslovne subjekte da još intenzivnije implementiraju sve genijalne ideje koje imamo priliku čuti od naših gostujućih predavača.  Od izuzetne je važnosti da ne sjedimo mirno i promatramo sve što se događa, nego da uvijek budemo proaktivni. Nakon toga pozitivni rezultati moraju uslijediti. 

Možete li vaše tržište usporediti s hrvatskim? Koje su ključne razlike?
Pratim tržište cijele regije i mogu s ponosom istaknuti da kreativnost stanuje na našim prostorima. Bosanskohercegovačko tržište nema problem s kreativnošću jer jake agencije koje imaju znanje i stabilan status, imaju mogućnost privući jake kreativce.  To su agencije koje nisu osuđene na puko preživljavanje i ne moraju ispunjavati želje klijenata, koji, po svaku cijenu, žele adaptirati već viđene koncepte, "sigurne" ideje, i integrirati ih u lokalnu kulturu.  Dakle, dobre ideje nisu ono što nam nedostaje. Nedostaje nam hrabrost za njihovu cjelokupnu realizaciju. Krivica je zajednička.Krivi su oglašivači, kao i agencije koje često idu linijom manjeg otpora, popuštajući željama klijenata. Ključne razlike između BiH i Hrvatske su u cijenama usluga i veličini ukupnog tržišta. Pored toga, u BiH ne postoji udruga koja bi u red dovela etiku i standarde u struci, a smatram da je više nego potrebna. Prošle godine, na tržištu je bilo regionalnih akvizicija, koje će se reflektirati tek u 2020. godini jer se trenutačno pokušavaju posložiti lokalno. 

Što je, u poslovnom smislu, obilježilo vašu 2018. godinu?
Protekla godina bila je dinamična, radili smo mnogo,što je rezultiralo s 80% osvojenih pitcheva na koje smo izašli. Bili smo dosljedni prethodno donesenoj odluci da nećemo izlaziti na pitcheve u kojima klijent kontaktira više od 5 agencija. To nam je pomoglo da se ne iscrpljujemo, nego da čuvamo snagu i posvetimo se onima koji zaslužuju vrhunsku kreativnost i partnera u realizaciji svojih ciljeva.  Osim toga što smo za kreativni, produkcijski i digital odjel dobili pitch za globalnog klijenta Helen Harper (i to na 8 tržišta), realizirali smo projekt promocije kandidature grada Sarajeva za Formulu E, koja će se održati u srpnju 2020.godine. Za klijenta Jameson napravili smo event o kojem je pričao cijeli grad. Investirali smo agencijske sate i znanje te započeli partnerstvo na razvoju bosanskohercegovačkog branda Prirodna kozmetika Gloria. Via Media Dubai je nakon prve godine rada dobio dva klijenta, globalne brendove, tako da nam se, pored tržišta Ujedinjenih Arapskih Emirata, otvara mogućnost rada i u Europi.  Godina je završila pitchem za jedan od najznačajnijih događaja u posljednjih 20 godina za BiH, ali i za Zapadni Balkan. Slatka vijest da smo pobjednik na pitchu za EBRD AM 2019, stigla nam je u Budimpešti, dok smo bili na team building putovanju. Ukratko, nova godina počela je burnije nego ikad.

Kakvi su  vaši planovi za ovu godinu? Imate li neke velike projekte/klijente na kojima radite?
Upravo smo završili EBRD AM i Business Forum, koji je, prema riječima Sume Chakabartija, njihovog predsjednika, bio nabolje organiziran godišnji sastanak EBRD-a izvan Londona.  Za nas ovo će biti godina za pamćenje prema obimu posla, akumulaciji znanja i iskustva kroz koje prolazimo u novim projektima. Zajedno s našom agencijom Via Media Dubai radimo na EXPO 2020 UAE, naši kreativni timovi pripremaju kampanje za  Sharjah Research, Technology and Innovation Park, a jučer smo dobili i dva nova klijenta za koje ćemo raditi regionalne kampanje.

Komentirajte prvi

New Report

Close