AZTN: Agrokor mora prodati ili dati u zakup 96 trgovina

Autor: Poslovni.hr , 14. travanj 2014. u 11:42
Ivica Todorić, čelnik Agrokorai/Hrvoje Jelavić/PIXSELL

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja uvjetno je odobrila koncentraciju koja nastaje stjecanjem kontrole koncerna Agrokor iz Zagreba nad Poslovnim sistemom Mercator iz Ljubljane.

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja uvjetno je odobrila koncentraciju koja nastaje stjecanjem kontrole koncerna Agrokor iz Zagreba nad Poslovnim sistemom Mercator iz Ljubljane. U vezi navedenog, na web stranici AZTN-a objavljeno je opsežno priopćenje, koje je prenosimo u cijelosti:

Analiza

Riječ je o koncentraciji dvaju poduzetnika koji raspolažu maloprodajnim mrežama na cjelokupnom teritoriju Republike Hrvatske, a provedbom koncentracije doći će do preklapanja djelatnosti na mjerodavnom tržištu trgovine na malo mješovitom robom koje će osobito biti izraženo na području pojedinih županija. Istodobno, provedba koncentracije učinke će imati i na tržištu nabave roba.

Provedbom koncentracije Agrokorov povezani poduzetnik Konzum će, kao vodeći poduzetnik na tržištu maloprodaje, dodatno ojačati svoj položaj na području cijele Hrvatske uz posljedično povećanje asimetrije tržišta. Osim toga, dodatno bi ojačala kupovna moć Konzuma u odnosu na dobavljače.

Naime, Agrokor je vertikalno integrirani sustav koji, osim na tržištu trgovine na malo mješovitom robom, djeluje i na tržištima nabave. Tržišna snaga Konzuma, kao dijela tog sustava i njegov utjecaj na mjerodavno tržište proizlazi i iz činjenice da je istovremeno i dobavljač mješovite robe, gdje se kao kupci pojavljuju trgovci na malo koji su mu ujedno i konkurenti. Ovom koncentracijom, s jedne strana bi dodatno ojačala Agrokorova pregovaračka snaga u odnosu na dobavljače Konzuma, a s druge strane u odnosu na kupce proizvođačkog prehrambenog dijela koncerna.

To bi Agrokoru omogućilo prelijevanje ekonomske i tržišne snage s jednog tržišta na drugo te bi i na taj način moglo posredno utjecati i na strukturu tržišta maloprodaje. Sve to je osobito važno u kontekstu mogućeg zatvaranja tržišta za konkurente te za kupce.

Stoga je Agencija je koncentraciju dopustila samo uz obvezu Agrokora da će ispuniti vrlo stroge i obuhvatne mjere i uvjete za otklanjanje negativnih učinaka koncentracije na tržišno natjecanje. Uvažavajući zahtjeve Agencije, Agrokor je prijedlog mjera u više navrata modificirao i dopunjavao da bi, konačno, prijedlog od 25. veljače 2014. Agencija ocijenila realnim i dostatnim za uklanjanje negativnih učinaka koncentracije.

Mjere prihvaćene u konačnom prijedlogu grupirane su u dvije kategorije:

a) strukturne mjere u obliku dezinvestiranja prodajnih objekata odnosno prodajnih mjesta sudionika koncentracije uz precizno određene uvjete, s ciljem uklanjanja negativnih horizontalnih učinaka koncentracije

b) mjere praćenja uvjeta poslovanja u obliku mjera ponašanja Agrokora prema dobavljačima sudionika koncentracije, a osobito prema dobavljačima Mercatora-HHH, s ciljem uklanjanja negativnih vertikalnih učinaka koncentracije.

Strukturne mjere

Na području Republike Hrvatske Agrokor se obvezao dezinvestirati ukupno 96 prodavaonica iz kombinirane mreže Konzuma i Mercatora čiji ukupni prihod čini gotovo 60 posto prihoda Mercatora-H iz 2012. godine.

Strukturne mjere dezinvestiranja prije svega su usmjerene na Grad Zagreb i Zagrebačku županiju gdje je Konzum i prije koncentracije bio tržišni lider i gdje bi provedba koncentracije imala najznačajniji negativni učinak. Stoga će Agrokor na području Grada Zagreba dezinvestirati 26 prodajnih mjesta, a 19 na području Zagrebačke županije. U još 13 županija ukupno će biti dezinvestirano 51 prodajno mjesto.

Dezivestiranje podrazumijeva prodaju, raskid ugovora o zakupu ili davanje prodajnih mjesta u dugoročni zakup (na najmanje 10 godina, bez mogućnosti prijevremenog otkaza). Dezinvestirana prodajna mjesta Agrokor ne može ponovo otkupiti ili uzeti u zakup prije isteka roka od pet godina od dana dezinvestiranja.

Rok za dezinvestiranje je šest mjeseci od dana preuzimanja kontrole nad Mercatorom.

Međutim, Agrokor će već po zaprimanju rješenja Agencije, dakle, prije preuzimanja kontrole nad Mercatorom započeti s traženjem tzv. unaprijed poznatog kupca spremnog na preuzimanje prodajnih mjesta.

Kupac ne smije biti osoba povezana s Agrokorom ili Mercatorom ili članovima njihovih uprava i mora raspolagati s financijskim sredstvima na osnovu kojih se opravdano može pretpostaviti da će moći poslovati na tržištu. U slučaju da za pojedina prodajna mjesta postoji više kvalificiranih ponuđača, prednost će imati neposredni konkurent na tržištu koji ponudi veću cijenu ili ponuđač za stjecanje više prodavaonica.

Prodaju ili zakup Agrokor mora ponuditi po razumnoj cijeni. To je cijena koja se ne smatra bagatelnom odnosno ne ukazuje na osnovanu sumnju na sklapanje štetnog ugovora u smislu odredaba Kaznenog zakona Republike Hrvatske.

Prodajna mjesta koja ne uspije dezinvestirati u roku od šest mjeseci od preuzimanja kontrole nad Mercatorom, Agrokor će ponuditi na prodaju ili davanje u zakup objavom javnog oglasa u najmanje jednoj nacionalnoj općeinformativnoj dnevnoj ili tjednoj tiskovini te u najmanje jednoj regionalnoj općeinformativnoj dnevnoj ili tjednoj tiskovini, najčitanijoj u županiji i/ili gradu u kojem se nalaze prodajna mjesta predložena za dezinvestiranje. Oglas će u naredne tri godine ponavljati svakih šest mjeseci.

Ponuda za prodaju ili davanje u zakup bit će sve vrijeme dostupna i na otvornim (homepage) službenim mrežnim stranicama Agrokora, Konzuma i Mercatora-H.

U slučaju objektivne nemogućnosti prodaje ili davanja u zakup, Agrokor može u roku od tri mjeseca po isteku roka za dezinvestiranje promijeniti namjenu prodajnih mjesta.

Kao krajnju mjeru, sva prodajna mjesta koja nisu prodana, dana u zakup ili prenamijenjena za drugu djelatnost, Agrokor mora zatvoriti u roku od mjesec dana od isteka roka za promjenu namjene i ne smije ih ponovo otvoriti prije isteka roka od pet godina.

Mjere praćenja ponašanja

Agrokor je vertikalno integrirani sustav koji se istovremeno pojavljuje i kao dobavljač vlastitih proizvoda konkurentima Konzuma i kao prodavatelj vlastitih proizvoda u prodajnoj mreži Konzuma. U određenim grupama tih proizvoda Agrokor ima i značajan tržišni udjel.

Stoga je Agencija zaključila kako strukturne mjere dezinvestiranja same nisu dostatne da se njima u dovoljnoj mjeri ograniči dodatno jačanje kupovne moći Konzuma na maloprodajnom tržištu. Takvo jačanje moglo bi utjecati na smanjenje dostupnosti (plasmana) na policama Konzuma proizvoda onih poduzetnika koji nisu u sastavu koncerna Agrokor jer bi moglo doći prelijevanja tržišne snage s tržišta na kojima su proizvođači iz koncerna Agrokor prisutni kao dobavljači proizvoda mješovite robe.

Kako bi otklonio te učinke, Agrokor se obvezao na prihvaćanje mjera praćenja ponašanja čija je prvenstvena svrha zaštita dobavljača Mercatora-H i mogućnost ulaska i/ili širenja konkurencije na policama Konzuma u odnosu na ključne kategorije proizvoda proizvođača iz sastava koncerna.

U prodavaonicama formata hipermarket i supermarket prodajne mreže Mercatora-H, tijekom najmanje tri godine od dana stjecanja kontrole nad Mercatorom, svakom od pet najvećih dobavljača Mercatora-H omogućit će se izloženost na polici za tri njihova najprodavanija proizvoda pod sljedećim uvjetima:

a) dobavljačima koji su istovremeno dobavljači Mercatora-H i Konzuma u odgovarajućoj kategoriji proizvoda, izlaganje na polici bit će omogućeno pod uvjetima koji nisu lošiji od onih koje Konzum u vlastitoj prodajnoj mreži odobrava njihovim konkurentima

b) dobavljačima koji su isključivo dobavljači Mercatora-H (a ne i Konzuma), izlaganje na polici bit će omogućeno pod uvjetima koje ti dobavljači u odgovarajućoj grupi proizvoda imaju sa Mercatorom-H na dan stjecanja kontrole. Ti će se uvjeti primjenjivati na rok ne kraći od jedne godine, a nakon toga pod uvjetima koji nisu lošiji od onih koje Konzum u vlastitoj prodajnoj mreži odobrava njihovim konkurentima

Osim toga, Agrokor se obvezuje da će u Konzumovim hipermarketima i supermarketima kroz najmanje tri godine od stjecanja kontrole nad Mercatorom, najmanje trojici konkurenata u segmentima proizvoda u kojima proizvodna društva iz grupe Agrokor imaju visok tržišni udjel (iznad 40 posto), omogućiti izloženost njihovih proizvoda na 30 posto police, i to pod uvjetima koji nisu lošiji od onih koje Konzum u odgovarajućoj grupi proizvoda odobrava konkurentima tih dobavljača u svojoj prodajnoj mreži

Rokovi

Rokovi u kojima Agrokor mora izvršiti mjere na koje se obvezao u pravilu teku od tzv. Početnog dana, odnosno od dana stjecanja kontrole nad Mercatorom, o čemu u roku od 48 sati mora izvijestiti Agenciju. Iznimno, rok za pronalaženje tzv. unaprijed poznatog kupca počinje teći s danom zaprimanja rješenja Agencije.

Nadzor

Provedbu mjera nadgledat će povjerenik. Povjerenika će imenovati Agencija na prijedlog Agrokora. Za povjerenika može biti predložena fizička ili pravna osoba, koja nije personalno ni kapitalno povezana sa sudionicima koncentracije i posjeduje potrebne kvalifikacije. Ta osoba ne smije biti ili postati izložena sukobu interesa. Povjerenik kojeg odobri Agencija će poslove praćenja i izvještavanja obavljati temeljem neopozivog mandata i bez ikakvog utjecaja od strane podnositelja prijave koncentracije ili s njime povezanih poduzetnika.

Zaključak

Ocjena je Agencije da se provedbom mjera za uklanjanje negativnih učinaka ove koncentracije neizravno postižu i pozitivni učinci na tržišno natjecanje i interese potrošača.

Naime, mjerama praćenja poslovanja novog gospodarskog entiteta u određenoj mjeri se omogućava ulazak odnosno širenje ponude konkurencije na policama Konzuma u odnosu na ključne proizvode društava iz sastava koncerna.

S druge strane, dezinvestiranjem značajnog broja prodajnih mjesta različitih formata ograničava se tržišna snaga novog gospodarskog entiteta, a istodobno se konkurentima Konzuma daje prilika da preuzimanjem ponuđenih prodajnih mjesta povećaju svoj tržišni udjel i prisutnost na tržištu.

Komentirajte prvi

New Report

Close