Agile pomaže tvrtki u prilagodbi tržišnim promjenama

Autor: Darko Bičak , 26. studeni 2014. u 16:43
PD

Poslovna agilnost je sposobnost organizacije da prihvati promjene i usvoji ih uz najmanji mogući trošak, uz bržu isporuku vrijednosti.

Andrea Tomasini jedan je od najvećih svjetskih stručnjaka u području agilea i osnivač tvrtke Agile42 koja je nedavno potpisala ugovor o partnerstvu s hrvatskom tvrtkom CROZ. Agilna transformacija, ključna djelatnost tvrtke Agile42, pomaže tvrtkama različitih profila da pojednostavne svoje poslovne procese te povećaju učinkovitost, odnosno prilagodljivost organizacije ili pojedinog odjela poslovnim zahtjevima.

Kako biste objasnili termin agile u poslovnom smislu?

Ideja koja stoji iza agilea je mogućnost da se, što je moguće brže i u prikladnijem vremenskom razdoblju reagira na promjene na tržištu koje bi mogle utjecati na poslovanje tvrtke. To uključuje sposobnost da se tvrtka prilagodi tim promjenama, čak i kad su uzrokovane od strane klijenata. Dovoljno je samo zapitati se koliko tvrtku zapravo koštaju ti dodatni troškovi koje naplaćuje klijentu kad on promijeni svoj zahtjev te je li ipak isplativije prilagoditi interne procese. Poslovna agilnost je sposobnost organizacije da prihvati promjene i usvoji ih uz najmanji mogući trošak, uz bržu isporuku vrijednosti.

Kako biste to uspjeli, potrebno je kontinuirano poboljšavati djelovanje svih dijelova organizacije te dopustiti zaposlenicima da prepoznaju otpad u svakodnevnom poslu kako bi zajedničkim trudom napredovali. Zamislite da možete isporučiti jednu jedinu funkcionalnost ili jednu verziju proizvoda odjednom, u tom slučaju bi vjerojatnost da ste u sredini nekog nedovršenog posla, kad vas klijent zatraži promjenu, bila prilično mala.

Uz to, ukoliko biste redovito pratili tijek razvoja proizvoda s vašim klijentom, koliko bi zahtjev za promjenom utjecao na vaše poslovanje? Najvjerojatnije puno manje, jer bi te zatražene promjene pomogle pri fokusiranju na težnju poboljšanja proizvoda koji razvijate.

Koje su koristi za male i srednje tvrtke koje se odluče postati agilnim i odluče primijeniti jednu od metodologija?

Najvažnije je za proces da tvrtka u svojoj kulturi prihvaća i podržava promjene i razumije potencijalnu korist. Naime, ukoliko je tvrtka transparentna, lako se uočavaju potencijalne disfunkcionalnosti, a to je već korist koja će omogućiti organizaciji da reagira i rješava probleme.

Još jedna korist agilea u poslovanju je promjena u načinu razmišljanja ljudi, pogotovo veća želja za preispitivanjem i nadziranjem te mjerenjem. Zahvaljujući tome će čak i male organizacije postići veći angažman ljudi koji žele pridonijeti napretku, a ti ljudi će biti pokretači promjena i vjerojatno će se fokusirati na pronalazak uzroka problema dok se ne riješe.

To će poboljšati performanse organizacije uz povećanje angažmana zaposlenika i njihovog osjećaja pripadnosti organizaciji, što je sjajan indikator bolje učinkovitosti, pogotovo u okruženjima knowledge work environment. Konačno, nakon što se većina problema riješi, vidjet ćete da je brža isporuka kvalitetnijih proizvoda i usluga.

Smatrate li da neki principi agilea mogu pomoći ne samo privatnom sektoru u Hrvatskoj, već i u državnim službama?

Agilni način razmišljanja, u sklopu kojeg se stvari pojednostavljuju sve dok ostvaruješ neki određeni cilj, će sigurno biti od koristi za bilo koju servisnu djelatnost. Jedna od metoda je Kanban, koji aktivira agile u tokovima uslužnih vrijednosti.

Tako da ako, primjerice, država želi poboljšati svoje usluge i način na koje su isporučene javnosti i poreznim obveznicima, sigurno će imati koristi od uvođenja sistema Kanban. Ipak, kako bi uspjeli s provođenjem, trebat će predanost promjeni i kolektivni napredak, što je vjerojatno nešto što mnoge vlade još trebaju odgonetnuti, a nisam upoznat sa situacijom u Hrvatskoj. U konačnici, poboljšanje usluge bi trebao biti ultimativni cilj svakog pružatelja usluga, jer će povećati zadovoljstvo, zadržavanje korisnika, a najvjerojatnije i znatno smanjiti troškove poslovanja.

Jesu li globalizacija i sve brži način poslovanja utjecali na potrebu za optimizacijom i agilnim načinom poslovanja?

Definitivno je globalizacija, pogotovo internet infrastruktura, utjecala na snažne promjene načina poslovanja diljem svijeta. Činjenica je da se sve više i više tvrtki, čak u vrlo konzervativnim industrijama – kao što su automobilska i zrakoplovna –približavaju Lean i agilnom načinu poslovanja, a to je jasan znak da postojeći poslovni sustavi više nisu dostatni da ispune sve potrebe tržišta.

Bilo da je riječ o problematici vremena isporuke proizvoda ili usluge, velikoj fluktuaciji ili rastućim konkurentskim izazovima, agilniji pristup omogućuje organizaciji da pravovremeno reagira na navedene promjene te da izmjeri utjecaj tih promjena te otvori prostor za prilagodbu. Globalno gledajući, postoje mnoge male tvrtke koje su natječu na međunarodnoj razini, samo zbog tog što su našle efikasan način kako plasirati svoje usluge koje prve ispunjavaju specifične zahtjeve tržišta.

To su na primjer globalno poznate tvrtke kao što su Skype, Spotify, Salesforce, 37 Signals, Fiftythree.com (53), Babbel, Fyber i mnoge druge koje su vrlo brzo narasle u velike tvrtke jer su bile u mogućnosti iskoristiti internet za isporuku svojih usluga. Tako da, ne samo da je moguće, jer se već događa u drugim zemljama i zašto to ne bi bilo moguće u Hrvatskoj?

Radili ste za velike međunarodne tvrtke kao što je Ericsson. Kako vam je bilo raditi s hrvatskim timovima i stručnjacima, kako ste se odlučili na tvrtku CROZ za svog partnera u Hrvatskoj?

Točno, tvrtka Agile 42 radila je za start-upove, srednje i velike tvrtke kao što su Ericsson, Siemens, SAP, HSBC i ostale. Ja sam počeo raditi u Hrvatskoj u Ericssonu 2009., na uvodnim treninzima u određenom dijelu organizacije. Nakon par radionica dojmio me angažman ljudi i njihova sposobnost da se prilagode na nešto potpuno drugačije od onog što su dotad radili. Nakon toga sam imao priliku intenzivnije raditi s puno ljudi koje sam upoznao i s većinom sam još u kontaktu. To je dosta tipično u mom poslu jer potičemo ljude da izađu iz svoje zone komfora, podupiremo ih u tom nastojanju i vodimo ih dok nisu ponovno sposobni sami preuzeti volan. Takve situacije stvaraju dublji odnos od tipičnog poslovnog odnosa. U prvom doticaju s Hrvatskom smo bili upoznati s CROZ-om, a odmah smo upoznali i neke njihove ljude kroz posao za zajedničkog klijenta.

Neke od njihovih menadžera smo upoznali na konferencijama, a naš smo poslovni odnos započeli tako što smo zajedno radili na nekim pokusima te tad shvatili da su korporativne kulture Agile 42a i CROZ-a poprilično kompatibilne. Naš odnos je napredovao tijekom godina i napokon smo odučili službeno podržati CROZ u pothvatu donošenja agilea u Hrvatsku, tako što smo im osigurali profesionalni razvojni program za unapređenje njihovih stručnjaka koji će u konačnici moći trenirati i mentorirati timove da koriste agilni pristup. Osim toga, njihove vještine će im omogućiti da podržavaju organizaciju u upravljanju promjenama i voditi ju u pravom smjeru.

Benefit

Kako se definira trošak i kako ga smanjiti?

Mi želimo ostvariti dugoročne odnose s našim klijentima. Usredotočeni smo na pomaganje  da rastu u svom polju stručnosti te da taj rast bude brži. Naš klijent točno zna što će dobiti tako što zajednički definiramo pakete koji imaju jasno zadane ciljeve i koji se mogu naručiti i kupiti zasebno. Predlažemo klijentu pristup i na osnovu raspoloživog budžeta prilagođavamo pristup kako bi isporučili najbolju moguću vrijednost za klijenta, koja će donijeti dugotrajnu promjenu. Zapravo, naš glavni cilj je ostvariti dugoročno kontinuirano poboljšanje i od 2007. smo izrazito uspješni u ostvarivanju tog cilja.

Komentirajte prvi

New Report

Close