Juraj Lončarić

Juraj Lončarić

Analitičar drvne industrije, kolumnist časopisa Drvo&Namještaj

Tržišna niša za hrvatske izvoznike su male serije dizajniranog namještaja

Vrijedne i skupe domaće vrsta drva ne treba koristiti za jeftine proizvode, suprotno tome ekonomski je opravdano i poželjno proizvoditi namještaj obogaćene kvalitete, kakav zadovoljava potrebe i želje izbirljivih potrošača, naročito onih srednje i više platežne moći.

Dugoročna potrošnja globalnog i domaćeg tržišta namještaja i finalnih proizvoda od drva za graditeljstvo; prefabriciranih podova, parketa, prozora i vrata neosporno je odlučujući činilac razvoja hrvatske drvoprerađivačke industrije i obrta.

Nesporno je, također, da je u Hrvatskoj dugoročno osigurana sirovina za tu granu industrije i obrta zahvaljujući prirodno obnovljivim šumama i uzgoju, uređenju i mjerama zaštite šuma koje poduzima šumarska struka. Šumama prijeti zagađivanje okoliša. Ali, u nas postoje goleme površine apsolutnog šumskog zemljišta koje valja pošumiti.

Međutim, sporno je, jer nije ekonomski učinkovito iz visoko vrijednih i skupih vrsta drva iz naših šuma proizvoditi jeftin, ekonomičan namještaj. Što je bila praksa u drvnim kombinatima u bivšoj Jugoslaviji. Sa svim golemim posljedicama na rentabilnost poduzeća i razvoj te grane industrije. Potreban i željen razvoj industrije namještaja desetljećima je stagnirao.

Poslije privatizacije vlasništva u okruženju tržišne ekonomije proces tranzicije spontano i postepeno otklanja posljedice te stagnacije. Uspješna proizvodnja ne nastaje spontano, već se svjesno i sustavno stvara.

Najsvežiji podaci o prodajama na tržište EU i izvozu u treće zemlje u prvom kvartalu 2018. godine potvrđuju da se nastavlja značajan rast (15%) koji je realnost posljednjih 6 do 7 godina hrvatske proizvodnje namještaja i finalnih proizvoda od drva za graditeljstvo. Izvoza koji sada sudjeluje s 10% u ukupnom izvozu Hrvatske. Višegodišnji trend rasta izvoza rezultat je uspješnih strateških i operativnih aktivnosti poduzetnika u razvoju moderne poslovne organizacije i menadžmenta u jednom broju poduzeća koja imaju poziciju tržišnih lidera u toj grani naše industrije.

Hrvatska bi mogla imati 20 tvornica vrhunskog namještaja, izjavio je vlasnik tvornice koja je naš lider u izvozu dizajn namještaja i koja je sudionik najreprezentativnijih europskih sajmova namještaja u Kölnu i Milanu. Direktor tvornice koja proizvodi 1,000.000 stolica godišnje (97,5% u izvoz) govori o renesansi, o novo probuđenoj grani prerađivačke industrije Hrvatske.

Nužno istraživanje tržišta

Jednim djelom rezultat je to procesa primjene, za jedan manji dio naše industrijske strukture, nove izvozne strategije tzv. orijentacije na globalno tržište, na međunarodni marketing i vlastiti dizajn. Riječ je o našim tvornicama koje u poslovima izvoza postupno mijenjaju, koliko je to moguće u datom okruženju, do sada primjenjivanu strategiju tzv. orijentacije na proizvodnju, na proizvodni proces.

Poslije privatizacije cilj razvoja hrvatske proizvodnje namještaja su domaći i ino-kupci za koje je namještaj iz Hrvatske marka prepoznavanja posebne kvalitete kojom se taj namještaj na primjeran način razlikuje od konkurencije. U tijeku je proces izgradnje izvornog nacionalnog branda. Drugim riječima, iz vrijednih i skupih domaćih vrsta drva ekonomski je opravdano i poželjno proizvoditi npr. namještaj obogaćene kvalitete kakav zadovoljava potrebe i želje izbirljivih potrošača, naročito onih srednje i više platežne moći.

Prema tome, za našu proizvodnju čija je namjena izvoz u zemlje članice EU i svijet ciljno tržište su kupci i krajnji potrošači za koje je “drvo prvo”. Koji traže namještaj u kojem je drvo osnovni materijal. Namještaj koji je funkcionalno oblikovan. Traže više nego ikada ranije da namještaj bude inovativno, originalno i konkurentno dizajniran. Traže i da namještaj bude logistički dostupan, da bude cijenom i uvjetima prodaje konkurentan itd. Realnost potražnje tržišta namještaja razlikuje se od zemlje do zemlje. U svakom konkretnom slučaju istraživanje tržišta i promotivne aktivnosti su nužna i neizostavna faza poslovnih procesa.

Izgraditi nacionalni brend

Misao vodilja provedebe izvozne strategije orijentacije na međunarodni marketing i vlastiti dizajn je usmjeriti proizvodnju i asortimana proizvoda na potražnju, na potrebe kupaca i krajnjih potrošača. Strategija je to koja zaslužuje pozornost većeg broja proizvođača u Hrvatskoj nego do sada. Dobro je poznato da je riječ o provedbi kompleksnih poslovnih i proizvodnih procesa čiji troškovi moraju biti pokriveni povećanim ukupnim prihodom i dobiti koja je rezultat prodaje dizajnom obogaćenog namještaja. Ispravni su zaključci da je tržišna niša za naše izvoznike dizajnirani namještaj, izrađen u malim serijama, da je potrebno diferencirati proizvodne asortimane svake tvornice, kako bi se razlikovali od konkurencije, da je potrebno izgraditi nacionalni brand.

Cilj svih vrlo složenih i zahtjevnih aktivnosti je istraživanje i odabiranje ciljnih inozemnih tržišta. Jer ključno je odlučiti na koja tržišta i na koje vrste namještaja se može usmjeriti ponuda pojedine tvornice. Širok je izbor načina ulaza na određeno inozemno tržište. Međunarodi marketing je nezanemariv trošak i investicija. U operativnoj provedbi suvremena odjeljenja za marketing organiziraju se na brojne načine. Od minimalne do maksimalne veličine vlastite organizacije. Alternativa je korištenje usluga vanjskih posrednika u izvozu, zastupnika i trgovačkih agenta.

Uz potporu države i znanosti

Dakako, nesporan uvjet ostvarenja ciljeva poslovanja svakog pojedinog poduzeća je sustavno poboljšanje i unaprjeđenjem poslovnih procesa u lancu stvaranje dodane vrijednosti. Pretpostavka je korištenje suvremenih organizacijskih, tehnoloških i informatičkih aktivnosti u upravljanju poduzećem. U čemu je mnogobrojnim malim i srednjim poduzetnicima nužna nematerijalna potpora državnih i lokalnih institucija, a posebno znanstvenih i obrazovnih institucija.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!