Trgovcima vozilima u Hrvatskoj vratiti mogućnost odbitka predporeza

Autor: Zvonko Merkaš , 04. travanj 2016. u 22:00

Hrvatska je u EU na neslavnom 22. mjestu po broju novih osobnih vozila na tisuću stanovnika, sa samo osam prodanih novih vozila, dok je prosjek Unije 25 vozila na tisuću stanovnika.

Osnovna ideja ovogodišnjeg Auto Moto foruma je promjenom i doradom zakonskih propisa potaknuti obnovu voznog parka u RH, smanjiti tzv. "sivu ekonomiju", povećati sigurnost prometa putnika i roba, a djelovanje svih institucija usmjeriti na povećanje brige o zaštiti okoliša. Postizanje tih ciljeva u ovom segmentu gospodarstva nužno je za daljnji razvitak, društveno održivo poslovanje i svakodnevni ekološki prihvatljiv "život u pokretu" hrvatskog stanovništva i putnika u tranzitu.

Upravo zato Udruženje trgovaca motornim vozilima i rezervnim dijelovima pri HGK zalaže se za izmjene Zakona o PDV-u, odnosno ukidanje nemogućnosti odbitka pretporeza za pravne osobe na tržištu vozila u RH, što je i središnja tema ovogodišnjeg foruma. HGK je financirala izradu studije učinka i prezentirat će se kako su brojne promjene propisa negativno utjecale na tržište motornih vozila te posebno kakav pozitivan utjecaj bi imala promjena zakona o PDV-u, odnosno povrat mogućnosti odbitka pretporeza za pravne osobe na tržištu vozila u RH. 

Oporavak tržišta
Ova branša već dugi niz godina trpi posljedice recesije koja je posebno izražena zbog visoke razine sive ekonomije u našoj djelatnosti. Od 2008. godine do danas pad prodaje novih vozila je više nego prepolovljen. Iako prodajne brojke od 2013. lagano rastu, taj je rast značajno veći kod prodaje rabljenih vozila. Konkretno, 2008. godine prodano je ukupno gotovo 100.000 vozila (99.660 ili 88.265 novih i 11.395 rabljenih), a prošle 2015. ukupno 80.000 vozila (79.914 ili 35.715 novih i 44.199 rabljenih).

Naravno, rezultat je to krize, ali i ulaska Hrvatske u EU i liberalizacije unosa/uvoza vozila. Jednako, bilježimo porast trgovine novim osobnim motornim vozilima u 2015. godini za skromnih 5% u odnosu na 2014.  Svaki porast je znak oporavka tržišta, ali treba imati na umu da je Hrvatska na neslavnom 22. mjestu po broju novih osobnih vozila na 1000 stanovnika, sa samo 8 prodanih novih vozila.  Primjera radi, EU prosjek je 25 novih vozila na 1000 stanovnika (Slovenija 26/1000).

I starost voznog parka povećana je s 10,3 (2008.) na 12,3 godina (2015.), a broj poginulih u prometnim nezgodama nakon pet godina uzastopnog pada, 2015. godine je povećan na 8,1 osoba na 100.000 stanovnika, dok je istovremeno EU prosjek 5,7 na 100.000 stanovnika (Slovenija 5,2/100.000). Pritom treba imati na umu da je smanjena i prosječna kilometraža koju korisnik vozila u RH godišnje napravi. 

Zona sivog tržišta
Sve su to rezultati neadekvatnih propisa vezano uz trgovinu i održavanje motornih vozila, koji se mogu i moraju izmijeniti. Mjerama i aktivnostima moguće je smanjivanje zone sivog tržišta i posljedično povećanje prihoda proračuna. Poboljšanjem tehničke ispravnosti i smanjenjem prosječne starosti voznog parka izravno se smanjuje broj prometnih nesreća i smrtnih slučajeva, te smanjuje negativan utjecaj na okoliš (CO2), a ukupni pozitivni doprinosi za državu, društvo, obitelj i pojedinca su ogromni.

Prošlogodišnji je Forum potaknuo i unaprijedio komunikaciju svih sudionika na tržištu motornih vozila, a vjerujem da će mogućnost susreta s predstavnicima izvršne vlasti, financijskih institucija i osiguravajućih društava, te susret sa ostalim sudionicima na tržištu motornih vozila, na ovogodišnjem Auto Moto Forumu, pridonijeti ispunjenju zadanih ciljeva.  Samo zajedničkim aktivnostima možemo pridonijeti razvitku poslovanja ove vrlo važne djelatnosti za cijelo gospodarstvo i svakodnevni život građana u Republici Hrvatskoj. 

Komentirajte prvi

New Report

Close